طبع شکر در طب سنتی ایرانی اسلامی
طبع شکر در طب سنتی ایرانی اسلامی

طبع شکر سرده یا گرم ؟+ مصلحات+ خواص+ مضرات- در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 27, 2021

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شکر ماده ای خوراکی و با طعم شیرین است. غالبا به اغلب مواد شیرین شکر یا شکرین گفته می شود. اما شکر با معنی خاص خود، ماده ای با دانه های ریز و بلورین سفید رنگ می باشد با ترکیب گلوکز، فروکتوز و لاکتوز که در اغلب گیاهان و میوه ها و حتی لبنیات وجود دارد. شکر از نیشکر گرفته می شود و برزیل بزرگترین تولید کننده نیشکر و شکر در دنیا است و حدود 80 درصد نیاز جهان را تولید می کند.

نی شکر بومی جنوب شرق آسیا و جنوب آمریکا بوده. در گذشته بیشتر از عصاره نیشکر شربتی تهیه کرده و می نوشیدند اما بعد ها توسط مسلمانان در مصر از عصاره نیشکر بلور به دست آوردند و با فراوری های مختلف به شکل امروز شکر نزدیک شدند.

آیا می دانید شکر چه طبعی دارد؟ آیا از خواص شکر مطلعید؟ آیا شکر برای بدن ضرر دارد؟ مصلح شکر چیست؟ بهتر است شکر را در چه مواردی مورد استفاده قرار دهیم؟ همه این سوالات در متن یش رو پاسخ داده شده اند.

شکر چه طبعی دارد؟

طبع شکر در طب سنتی ؟ طبع شکر سرده یا گرمه ؟ طبع نی شکر سرد است یا گرم ؟ طبع شکر سفید سرد است یا گرم ؟ طبع شرکر قهوه ای سرده ؟ طبع قند در طب سنتی ؟

شکر طبیعی که از نی شکر ساخته می شود دارای طبع گرم و خشک است. اما طی فرایندهای صنعتی و به منظور سفید کردن با نوعی مواد اسیدی ترکیب می شود که طبع آن را سرد و خشک می کند.

در واقع باید بگوییم که شکر سفید دارای طبع سرد و خشک است.

از خواص و مضرات شکر چه می دانید؟

جالب است بدانید شکر، این ماده شیرین و خوشمزه که اتفاقا در کشور ما مصرف زیادی دارد، تقریبا هیچ خواص مفیدی برای بدن انسان ندارد. در اصطلاح، شکر سفید را سم سفید نیز می گویند. بنابراین برخلاف متون دیگر این سایت، ناگزیریم توضیح گسترده ای در مورد مضرات و عوارض مصرف شکر سفید در اختیار شما قرار بدهیم.

شکر و قند خون

شکر سطح قند خون را به سرعت بالا می برد و همین بالا رفتن سریع قند خون باعث می شود که افت قند خون هم با سرعت انجام شود. این تغییرات فوری سطح قند خون، باعث تغییرات خلق و خو و بد اخلاقی می شود. میزان بالای قند خون فعالیت های قلب و مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بخشی از فعالیت های مغز در اثر مصرف شکر سرکوب می شود. همچنین تغییرات در رگ های خونی در اثر مصرف شکر، منجر به بیماریهای قلبی خطرناک می شود.

شکر و سرطان

مصرف شکر رابطه مستقیمی با ابتلا و پیشرفت سرطان ها دارد.به خصووص مصرف شکر سرعت پیشرفت سرطانهای ثانویه در بدن را افزایش می دهد. وقتی میزان قند خون بالا است رشته های DNA در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. به همین دلیل مصرف شکر و مواد قندی خطر ابتلا به سرطانها را بیشتر می کند.

شکر و اعصاب و روان

تحقیقات نشان داده مصرف شکر باعث سرکوب برخی فعالیت های مغزی و اختلال در یادگیری می شود. استفاده زیاد از شکر باعث التهاب اعصاب و ضعف حافظه نیز می شود. همچنین مصرف قندهای مصنوعی و شیرین کننده ها به مرور باعث ابتلا به افسردگی و بیماریهای اعصاب و روان می شود و شدت بیماری در افراد مبتلا به افسردگی را بیشتر می کند.

تاثیر شکر بر سلامت پوست

استفاده از شکر نه تنها روند پیری پوست را به تاخیر نمی اندازد، بلکه به آن سرعت می بخشد و حتی قادر است اغلب اقدامات شما برای سلامت پوست و مو را خنثی کند. مصرف شکر باعث افزایش چین و چروک و تیرگی و کدر بودن پوست شود.

شکر و باروری

شکر با بالا بردن قند خون باعث افزایش ترشح انسولین در خون می شود که به سرعت سطح قند خون می شود. این تغییرات سریع در میزان قند خون و ترشح انسولین، ترشح دیگر هورمونهای بدن را نیز با اختلال مواجه می کند. این مختل شدن روند ترشح هورمونها و همچنین تبدیل قند اضافی به چربی در کبد، موجب از کار افتادن ژن گلوبولین می شود. این ژن تاثیر زیادی بر میزان هورمونهای جنسی زنانه و مردانه یعنی تستوسترون و استروژن می شود. از طرفی جذب ویتامین بی نیز مختل می شود که این ویتامین در کیفیت تخمک گذاری زنان بسیار موثر است. با این توضیحات متوجه می شویم که مصرف شکر و مواد قندی مصنوعی تاثیر مستقیمی بر ناباروری و مشکلات لقاح و فرزندآوری دارد.

شکر و بیماری های عفونی و باکتریایی و ایمنی بدن

شکر اگرچه خواص چندانی برای بدن ندارد، اما تغذیه خوبی برای میکروبها و باکتریهای بد است. ما با مصرف شکر در واقع میکروبها و باکتریهای موجود در معده و روده را تقویت کرده و با تغییر در روند هضم و جذب مواد غذایی، خود را مستعد ابتلا به انواع بیماریهای عفونی و باکتریایی می کنیم. مصرف شکر در ایام بیماری و سرماخوردگی و ابتلا به عفونت ها بسیار خطرناک است. لازم است که دقت زیادی بر میزان و نحوه مواد قندی به ویژه در کودکان و سالخوردگان داشته باشیم. مصرف شکر دست کم تا پنج ساعت، سلولهای مبارزه گر در بدن را سرکوب می کند و به این ترتیب باعث کاهش سطح ایمنی بدن می شود.

چه نوع شکری مصرف کنیم؟

هرچه شکر سفید مضر و دشمن سلامت انسان است، شکر سرخ یا شکر قهوه ای خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. اشکر سرخ در واقع همان شکر غیرصنعتی و فراوری نشده است. گر عاشق شیرینی جات هستید و نمی توانید مصرف شکر را قطع یا کم کنید و شکر سرخ را جایگزین کنید.

طبع شکر سرخ گرم و تر است و از خواص آن می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  1. خون ساز است.
  2. قوای جنسی و جسمی را تقویت می کند.
  3. قند مورد نیاز بدن را تامین می کند و برای مقابله با افت قندهای ناگهانی دیابتی ها موثر است.
  4. نشاط آور، ضد خستگی و ضد استرس و دلشوره است.
  5. در تقویت استخوانها موثر است.
  6. بهتر است در غذاها و دسرها و فرنی و… مخصوص کودکان از شکر قهوه ای یا شکر سرخ به عنوان شیرین کننده استفاده کنیم.

مصلح شکر چیست؟

با توضیحاتی که درطول این متن مطالعه کردید، حتما به این نتیجه رسیده اید که بهتر است هرچه زودتر مصرف شکر سفید را کم یا قطع کنید و به جای آن ز شیرینی های طبیعی مثل عسل یا شیره یا شکر سرخ استفاده کنید.

اما خوب است بدانید بهترین مصلح برای شکر سفید، بادام شیرین و شیر تازه است. همچنین آب انار و کاهوی تازه می تواند مصلح مناسبی برای آن باشد.

مصلح شکر سرخ یا شکر قهوه ای نیز سرکه و ترشی های غیر صنعتی هستند.

7 پاسخ

  1. ممنون از شما و سایت خوبتون که اطلاعات خوبی در اختیار ما میگذارین ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *