طبع فرنی در طب سنتی ایرانی اسلامی
طبع فرنی در طب سنتی ایرانی اسلامی

همه چیز درباره فرنی و انواع آن+طبع و خواص

تاریخ نگارش

دسامبر 21, 2021

دسته‌بندی

ترکیبات سنتی, دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

طبع فرنی در طب سنتی: فرنی یکی از معروف ترین دسرهای ایرانی است که به دلیل آسان بودن روش تهیه و تنوعی که می توان به آن داد، طرفداران خاص خودش را دارد. در تهیه فرنی از آرد و شیر یا آب و یک شیرین کننده استفاده می شود. نوع آرد بسته به نوع فرنی یا ذائقه افراد متفاوت است. آرد برنج، آرد گندم، آرد ذرت و نشاسته از پراستفاده ترین آردهای مورد استفاده در طبخ فرنی هستند. در تهیه فرنی می توان از پودر مغزهایی مثل بادام و پسته استفاده کرد که آن را تبدیل به یک وعده غذایی کامل و مقوی برای بچه ها می کند. برای شیرین کردن فرنی نیز می توان از شکر، نبات یا عسل استفاده کرد. همچنین شیره های مختلف می توانند شیرین کننده سالم و خوش طعمی برای فرنی باشند.

فرنی آرد برنج، فرنی زعفرانی و فرنی شکلاتی محبوب ترین نوع فرنی ها در ایران هستند که در مراسم ها و مهمانی ها به عنوان دسر استفاده می شوند.

فرنی آرد برنج همراه با پودر مغز بادام که حریره بادام نیز نامیده می شود، مقوی ترین غذای کمکی نوزادان است.

برای معطر کردن فرنی از وانیل و پودر هل نیز استفاده می شود و انواع مغذها و گل محمدی گزینههای خوبی برای تزیین آن هستند.

طبع فرنی در طب سنتی

طبع فرنی در طب سنتی ایران اسلامی ؟ طبع فرنی سرد است یا گرم ؟ طبع فرنی سرده یا گرمه ؟ مزاج فرنی برای بدن ؟ طبع فرنی با آرد برنج ؟ طبع فرنی زعفرانی ؟ طبع فرنی با نشاسته ؟

همانطور که گفتیم فرنی انواع مختلفی دارد و طبع آن نیز بسته به نوع آن متغیر است. فرنی که به تنهایی از آرد، شیر و شکر تهیه شده باشد طبع سرد دارد. اما اگر در تهیه آن از نبات، عسل، زعفران، شیره و مغزها … استفاده کنیم، طبع آن رو به تعادل و گرمی می رود.

خواص فرنی در طب سنتی ایرانی اسلامی

خواص فرنی برای چاقی صورت

تجربه نشان داده خوردن فرنی با آرد برنج یا نشاسته، بصورت ناشتا در صبح تاثیر زیادی بر چاقی صورت دارد. افرادی که از لاغری صورت و فرو رفتگی گونه ها رنج می برند و افرادی که در حال کاهش وزن هستند و نمی خواهند صورتشان لاغر بشود، می توانند از این دستور استفاده کنند.

خواص فرنی برای چاقی

فرنی از ان دسته غذاهاست که هم خاصیت چاق کنندگی و افزایش وزن دارد و هم خاصیت لاغر کنندگی. اینکه چه تاثیری از فرنی بگیریم، بستگی به زمان استفاده و نوع آن دارد.

اگر به دنبال افزایش وزن هستید، فرنی را با آردهای ترکیبی درست کنید. بهترین ترکیب، مخلوط آرد برنج، گندم و نشاسته است. فرنی با شکر نسبت به فرنی با عسل چاق کننده تر است. همچنین فرنی با شیر نسبت به فرنی با آب تاثیر بیشتری در افزایش وزن دارد. خوردن فرنی بعد از غذا و به عنوان دسر نیز موثر در چاقی است.

خواص فرنی برای بدنسازی

نشاسته تاثیر زیادی در عضله سازی دارد و در تهیه غذاها و نوشیدنی های عضله ساز بدنسازان کاربرد زیادی دارد. از این رو فرنی نشاسته نیز یکی از میان وعده های پرطرفدار ورزشکاران و بدنسازان است. کربوهیدراتهای موجود در نشاسته سریع هضم می شوند و سرعت عضله سازی را بالا می برد.

خواص فرنی برای پوست

قرار دادن فرنی غلیظ که با آرد یا نشاسته ذرت تهیه شده باشد، روی پوست صورت، باعث روشن شدن، پاکسازی و از بین رفتن دانه های سیاه روی بینی می شود. اسکراب فرنی پوست را لطیف و نرم می کند و منافذ پوست را باز کرده و تنفس پوست را آسان می کند. همچنین تیرگی های زیرچشم و کناره های صورت را از بین می برد.

می تواند در تهیه فرنی از یک قاشق گلاب نیز استفاده کنید. اضافه کردن رنده شده خیار یا میکس شده توت فرنگی نیز تاثیر ماسک فرنی روی صورت را بیشتر کرده و به از بین رفتن جای جوش و لک ها نیز کمک می کند.

طبع فرنی در طب سنتی ایرانی اسلامی

خواص فرنی برای کودکان و نوزادان

فرنی اولین غذای کمکی است که نوزادان می خورند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت و خواص آن برای کودکان است. فرنی در وزن گیری نوزادان و تکمیل رشد استخوانها و عضلات کودکان موثر است. یک وعده غذایی سبک اما پر انرژی است. در رشد موهای کودکان موثر است. اگر همراه با بادام تهیه شود کلسیم مورد نیاز کودکان را تامین می کند و در بهبود اوضاع کودکانی که سوتغذیه و کاهش وزن دارند نقش به سزایی دارد.

برای کودکانی که مشکل بلع دارند یا دندانهای ضعیفی دارند و قادر به جویدن نیستند، فرنی می تواند گزینه مناسبی باشد.

فرنی که به عنوان غذای کمکی 4 یا شش ماهگی به نوزادان داده می شود باید رقیق تهیه شود و به مرور غلیظ شود. همچنین باید اول از فرنی ساده با آب، یا شیر مادر استفاده کنید و به مرور مغزهای مختلف را به آن افزوده و به صورت حریره به نوزادتان بدهید.

خواص فرنی برای معده

فرنی بخاطر بافت نرم و لطیفی که دارد. باعث لطافت مجاری گوارشی می شود. هضم آن آسان است و معده را اذیت نمی کند. خنثی کننده اسید معده است و از این جهت برای مبتلایان به زخم معده و زخم های گوارشی بسیار مفید است. از توصیه های طب سنتی برای التیام زخم های معده و روده مصرف فرنی و شیربرنج است.

بهترین نوع فرنی برای معده، فرنی است که با شیر تهیه شده باشد.

خواص فرنی در بارداری

خوردن فرنی معطر شده با گلاب یا پودر هل، تهوع زنان باردار را کاهش می دهد.

خواص فرنی برای جنین: خوردن فرنی با بادام، به استخوان سازی جنین و تکمیل بافت های عضلانی کمک می کند.

فواید فرنی برای جنین: مصرف انواع فرنی، وزن گیری جنین و تولد نوزادی با وزن مناسب را تضمین می کند.

مصرف فرنی در زنان باردار سوزش های سر دل و ترش کردن و ترشحات اسید معده را بهبود می دهد.

بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بارداری، فرنی با عسل یا شیره های سالم شیرین شود.

مصلحات فرنی در طب سنتی ایرانی اسلامی

خواص فرنی در سرماخوردگی

فواید فرنی برای گلو: فرنی نرم کنده گلو و تسکین دهنده سرفه است.

اگر با بادام و مغزها تهیه شود، سیستم ایمنی را تقویت کرده و قدرت مبارزه با بیماری را در افراد بالا می برد.

فرنی ملین است و با آسان کردن دفع، خروج ویروس ها از بدن را سرعت می بخشد.

بخصوص اگر فرنی با شیر تهیه شده باشد و با عسل شیرین شده باشد خواص ضد ویروسی بیشتری پیدا می کند.

چه کسانی فرنی مصرف نکنند؟

فرنی به خودی خود ضرری ندارد. اما هر فرد بسته به حساسیت ها و مراعات هایی که دارد باید در مصرف انواع آن دقت کند.

مثلا افراد و کودکانی که به پروتیین های حیوانی حساسیت دارند، نباید فرنی با شیر مصرف کنند.

افرادی که نمی توانند برنج و مشتقات آن را استفاده کنند، از خوردن فرنی با آرد برنج خودداری کنند.

زنان باردار و زنانی که به تازگی زایمان کرده و خون ریزی دارند، از خوردن فرنی زعفرانی پرهیز کنند.

مصرف فرنی با ارد گندم و مغزها در کودکان مبتلا به سلیاک به هیچ وجه توصیه نمی شود. این دسته از افراد باید از آردهای مخصوص و مورد تایید پزشکشان استفاده کنند.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *