خواص و طبع گردو در طب سنتی ایرانی
خواص و طبع گردو در طب سنتی ایرانی

طبع گردو گرم است یا سرد؟+ مصلحات+ خواص+ مضرات- در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 7, 2022

دسته‌بندی

آجیل و خشکبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گردو یا گاهی گِردِکان یا گَوز دانه بزرگ خوراکی چروکیده از یک درخت برگریز از راسته دولپه ای ها خانواده گردوییان، متشکل از دو نیمه، موجود در یک پوسته سخت محصور در یک میوه سبز می‌باشد.مغزگردو، مغز خوراکی یک شفت بوده، و در نتیجه یک فندقی محسوب نمی‌شود. منشأ درخت گردو ایران بوده و به همین دلیل در غرب با نام “Persian Walnut” شناخته می‌شود.

گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی‌اکسیدانها و مواد معدنی است. واژه جوز معرب گوچ پارسی میانه به همین معنی است.

برابر بررسی‌های دیرین‌شناسی گیاهی و گرده‌شناسی در روی کرهٔ زمین، گونه‌های مختلف گردو از زمان‌های بسیار قدیم به ویژه از دوران سوم زمین‌شناسی وجود داشته‌است. از دوران چهارم زمین‌شناسی به بعد آثار درخت گردو از جمله گردهٔ آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده‌است.

منشأ درخت گردو ایران است. شهرستان تویسرکان در همدان با داشتن بیش از ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، «پایتخت گردوی ایران» نام گرفته‌است.شهرستان بافت در کرمان دومین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.(ویکی پدیا)

ایرانیان که در آشپزی از هنرمندترین مردم جهانند، از گردو در طبخ انواع غذا استفاده می کنند. همچنین گردو در شیرینی و کیک پزی و تهیه دسرها کاربرد زیادی دارد. گردو همچنین یکی از اجزای ثابت و لذیذ آجیلهای ایرانی است و در ترکیب با کشمش و دیگر مغزها در سرتا سر سال و به ویزه زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا می دانید طبع گردو چیست؟ خواص گردو از منظر طب سنتی چگونه است؟ عوارض و مضرات گردو چیست؟ چه موادی مصلح گردو به حساب می آیند؟ و… کافیست تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا جواب این سوالات و سوالات بسیار دیگری در مورد گردو را بیابید.

طبع گردو سرد است یا گرم؟

طبع گردو در طب سنتی، گرم و خشک است. گردوی تازه میزان گرمی و خشکی کمتری دارد طبع آن به تعادل نزدیکتر است. به همین دلیل اغلب افراد بدون نگرانی می توانند مغز گردوی تازه را مصرف کنند. هرچه مغز گردو خشک تر شود، گرمی و خشکی طبع آن نیز بیشتر می شود. بنابراین گرم مزاجان باید در مصرف آن اندازه و احتیاط را رعایت کرده و آن را همراه با مصلحات مصرف کنند.

طبع گردو در طب سنتی چیست ؟ طبع گردو سرده یا گرمه ؟ طبع گردو سرد است یا گرم ؟ طبع گردو گرمه ؟ مزاج گردو چیه ؟ طبیعت گردو در طب سنتی گرم است یا سرد ؟ طبع گردو سیاه چیست ؟ طبع پوست گردو چیه ؟ طبع مغز گردوی تازه چیه ؟ طبع مغز گردو آجیلی چیه ؟ طبع مغز گردو کهنه و خشک در طب سنتی کدام است

از خواص گردو چه می دانید؟

تری گلیسری و کلسترول خون را کاهش می دهد.

چربی موجود در گردو از دسته چربی های مفید است.

تا حدی تاثیر ملین و نرم کنندگی مزاج را دارد.

عملکرد مغز و حواس و اعصاب را تقویت می کند. به ویژه اگر در همراهی با انجبر، کشکش یا مویز مصرف شود.

تقویت کننده قوای جنسی است.

از ابتلا به سنگ کلیه و سنگ صفرا جلوگیری می کند.

از انسداد عروق جلوگیری می کند.

تقویت کننده اندامها و عضلات است.

بهتر است گردو را با پوست آن نگهداری کنید و در زمان نیاز شکسته و از مغز آن استفاده کنید.

در درمان تنگی نفس و بیماریهای تنفسی و آسم و برونشیت موثر است.

باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود.

از بروز سکته و بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

هضم کننده غذا و مقوی معده است.

از ایجاد ورم در مفاصل پیشگیری می کند.

تقویت کننده کبد است.

سرشار از آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده نیروی جسمانی است.

تقویت کننده مغز است و از ابتلا به فراموشی و آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند.

مصرف آن برای افراد دیابتی، افراد مست و زنان باردار بسیار مفید است.

تکامل رشد مغز و عصب ها و عضلات و استخوانها در کودکان را سرعت می بخشد.

آرامش دهنده به خواب است.

منبع غنی امگا3 است.

آرامبخش و ضد افسردگی است.

ضد سرطان است.

در درمان اگزما و پیسی و مشکلات پوستی موثر است.

مصرف گردو در فصول سرد سال، باعث گرم نگه داشتن درون بدن و پیشگیری از زکام، سرماخوردگی و انفلوانزا می شود.

فواید گردو برای کودکان.

قرار دادن گردو در وعده های غذایی و یا میان وعده های کودکان از ضروریات است. مصرف گردو برای همه گروه های سنی به ویژه کودکان در سن رشد مفید است. گردو باعث تقویت استحکام استخوانها در کودکان می شود. از کم خونی و فقر آهن در آنها جلوگیری می کند. از چاقی مفرط در کودکان جلوگیری می کند. انرژی مورد نیاز فعالیت های روزانه آنها را تامین می کند همچنین امگا 3 فراوان گردو باعث رشد مغزی و تقویت هوش کودکان می شود.

خواص و طبع گردو در طب سنتی ایرانی

چه کسانی گردو مصرف نکنند؟ عوارض و مضرات گردو چیست؟

زیاده روی در مصرف گردو، به ویژه در گرم مزاجان باعث ملتهب شدن دهان و لثه ها و بروز آفت و جوش روی زبان و درون دهان می شود. همچنین می تواند باعث زخم های گوارشی و بثورات شود.

زیاده روی در مصرف گردو دندانها را آسیب پذیر می کند.

چربی و گرمی بالای گردو باعث ایجاد جوش صورت و بدن می شود.

مصرف بی رویه گردو موجب ریزش مو و ابروها می شود.

مصلح گردو چیست؟

بهترین مصلح گردو انار، آب انار و بافت های سفید و به اصطلاح پیه انار هستند. به همین دلیل است که در طبخ فسنجون از رب انار یا آب انار استفاده می شود. همچنین مصرف خیار و سرکه بعد از گردو از غلبه گرمی و خشکی آن بر بدن جلوگیری می کند.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *