طبع و خواص دارواش در طب سنتی
طبع و خواص دارواش در طب سنتی

طبع و خواص دارواش در طب سنتی+ از درمان سرطان تا درمان التهاب معده

تاریخ نگارش

ژانویه 30, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دارواش که با نام‌های واش، گی، داروش، مویزک عسلی، کشمش کاولیا، دبق نیز شناخته می‌شود.

اعتقاد بر این است که نام دارواش، از کلمه سلتیک به معنای درمان کننده تمام زخم ها، مشتق شده است. اسناد به جا مانده به ما می گویند که کاربردهای تاریخی بسیار زیادی از دارواش وجود دارد که اکثر آنها بر بهبود سیستم عصبی تمرکز داشته اند. دارواش برای درمان بیماری هایی از جمله عصبی بودن / اضطراب (گاهی اوقات همراه با ریشه سنبل الطیب)، تشنج، هیستری، درد عصبی، مشکلات پوستی، اختلالات ادراری، تب و بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گرفته است.

در بعضی از سیستم های طب سنتی، اعتقاد بر این بود که نوعی داروی نیروبخش برای قلب است که می تواند نیروی ضربان قلب را تقویت کرده و ضربان قلب را افزایش دهد. فرمول های گیاهی شامل دارواش، سنبل الطیب و گل شاه پسند، اغلب برای “انواع شکایات عصبی” ناشی از عدم تعادل هورمونی، خستگی و غیره ارائه شده است.

در سیستم های طب سنتی، دارواش معمولا به چای یا تنتور تبدیل می شدند. یکی دیگر از موارد کاربرد سنتی از توت های دارواش، به شکل مرهم بوده که برای مشکلات پوستی مانند زخم ها و جراحات مورد استفاده قرار می گرفته است.

طبع دارواش در طب سنتی

طبع دارواش در طب سنتی ایرانی اسلامی گرم و خشک است.

خواص و نکات دارواش

این گیاه شیر را افزایش و فشار خون را پایین می‌آورد و همچنین ضد اسپاسم و آرامش‌بخش است.

دارواش محلل و ملین و دارای اثرات درمانی فراوانی ازجمله، ضدسرطان، ضدمیکروب و باکتری، ضدویروس، القاکننده آپوپتوزیس و محرک سیستم ایمنی بدن است.

عصاره دارواش ممکن است بتواند سبب سرکوب رادیکال‌های آزاد اکسیژن در طی رادیوتراپی و شیمی‌درمانی شود، عصاره آبی به دست آمده از این گیاه در طب سنتی و رسمی در درمان فشارخون بالا یا آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین به‌طور بالقوه می‌توان از این گیاه به‌عنوان داروی محافظت کننده کبد و آرام‌بخش نیز استفاده کرد.

دارواش ملین، مدر و مقوی است و دارواش در رفع التهاب کبد و تسریع رشد مو نیز مؤثر است، اگر میوه دارواش را در آب گرم بخیسانیم و پوست و تخم آن را گرفته و عسل آن را خارج نموده و صاف کنیم و سپس آن را با مغز گردو یا مغز دانه کرچک مخلوط کرده و بخوریم، برای پاک کردن سودا، بلغم، باز کردن گرفتگی‌ها، انسداد مجاری، سیاتیک و امراض سرد مفید است و مالیدن این گیاه سبب از بین رفتن و سرباز کردن دمل‌ها و نرمی مفاصل می‌شود.

به طور بالقوه ای برای سرطان مفید است

در اروپا، عصاره ها را که به صورت یک داروی تجویزی برای سرطان فروخته می شود، تزریق می کنند. امروزه عصاره های گیاه دارواش برای درمان سرطان، اغلب در آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی تجویز می شود. اگر چه که از دهه 1920 در اروپا مورد استفاده قرار می گرفته است، اما اداره غذا و داروی ایالات متحده آن را به عنوان درمان هر گونه بیماری، از جمله سرطان، مورد تایید قرار نداده است.

گیاه دارواش چه کمکی در مبارزه با سرطان می تواند انجام دهد؟ برخی مطالعات، نشان داده اند که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و برخی از سلول های سرطانی را از بین می برد. با این حال، این اثرات بیشتر در لوله های آزمایش دیده می شوند و نه در انسان. تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی، اثرات ایمنی، سیتوتوکسیک و پرواپوپتوتیک را گزارش کرده اند. با این وجود، متأسفانه، تقریبا در تمام مطالعات، حداقل یک ضعف عمده وجود دارد. بعضی از این مطالعات نشان داده اند که عصاره گیاه دارواش از تشکیل عروق خونی جدید، جلوگیری می کند و جریان خون را به تومورها، قطع می کند.

برخی از تحقیقات نشان می دهند که عصاره ی دارواش اروپایی ممکن است به درمان موارد زیر کمک کند:

  • سرطان پستان : مطالعات محدودی نشان داده اند که تزریق ممکن است از رشد تومور های سرطانی پستان جلوگیری کند و باعث افزایش طول عمر شود.
  • سرطان لوزالمعده پیشرفته: تزریق عصاره دارواش در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده، می تواند مدت زمان زندگی را چند ماه بهبود دهد.
  • سرطان کولون
  • سرطان مثانه (به ویژه در افرادی که چندین بار به سرطان مثانه مبتلا شده اند )
  • سرطان معده
  • سرطان کبد
  • لوسمی
  • سرطان ریه
  • سرطان تخمدان
  • سرطان رحم

یکی دیگر از استفاده های بالقوه، کاهش اثرات جانبی درمان سرطان، از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی و بهبود کیفیت زندگی در طی دوران بهبودی است. یک بررسی سیستماتیک که در سال 2016 انجام گرفت، نشان دهنده نتایج امیدوار کننده ای در بهبود کیفیت زندگی بیماران در طول شیمی درمانی و کاهش خستگی آنها با استفاده از گیاه دارواش بود.

محققان این بررسی را به دلیل اینکه عوارض جانبی و تحمل پذیری بیماران، به طور سیستماتیک مورد بررسی قرار نگرفته است، انجام دادند. این بررسی نشان داد که در کل بیماران، تغییرات قابل توجهی را در سلامت جسمی، احساسی و روانی و اجتماعی خود به دنبال درمان با گیاه دارواش و نیز کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی را گزارش دادند. با این حال، نتیجه گیری این بررسی این بود که تنوع مواد تشکیل دهنده گیاه دارواش ، مشخصا تغییراتی را در کیفیت زندگی بیماران به وجود نمی آورد.

طبع و خواص دارواش در طب سنتی

تقویت سیستم قلب و عروق

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که گیاه دارواش ، به ويژه گونه های L. ferrugineus و Loranthus micranthus (Mistletoe African)، به طور سنتی برای فشار خون بالا و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گرفته است. این موارد ممکن است خطر بیماری های عروق خونی، از جمله فشار خون بالا و آترواسکلروز (ضخیم شدن و سخت شدن شریان ها) را کاهش دهد.

مطالعه ای که در سال 2011 در تحقیقات بین المللی بیوشیمی و بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که این گیاه اثرات ضد فشار خون و ضد آرتروژنیک دارد و انقباض عروق خونی را کاهش می دهد که به طور بالقوه ای باعث کاهش حوادث مربوط به قلب می شود. با این حال، نتایج مطالعه به طور کلی بهم ریخته است و حتی برخی می گویند که این گیاه ممکن است بیماری قلبی را در بیماران خاص، بدتر کند.

استفاده موضعی برای پوست

از دارواش برای استحمام نیز میتوان استفاده کرد. شما همچنین از آن برای درمان وریدهای واریسی، زخم های پایین پاها و اگزما می توانید استفاده کنید. بعضی ها همچنین معتقدند که خواص ضد درد دارد و با مالش آن بر روی پوست، درد مفاصل (درد های روماتیسمی و دردهای عصبی) را درمان می کند.

درمان افسردگی و اضطراب با دارواش

دارواش، به عنوان یک درمان جایگزین در برابر شرایط خلقی مانند افسردگی، اضطراب و خستگی، به ویژه در رابطه با بیماری سرطان، می باشد. مطالعات متعدد نشان داده اند که دارواش، توانایی مقابله با بیماری را چه در بیماران سرطانی و چه آنهایی که از این بیماری بهبود یافته اند، دارد.

کمک به تعادل هورمونی با گیاه دارواش

دارواش برای کمک به درمان علائم یائسگی، مانند خستگی و مشکل خواب، و تنظیم هورمون ها در زمانی که یک زن با نامنظمی دوران قاعدگی روبرو می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در زنان بعد از یائسگی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد، بنابراین ممکن است بتواند به ضعف و شکستگی استخوان ها کمک کند.

خواص دارواش برای سرماخوردگی، سرفه و آسم

اگر چه در بسیاری از مطالعات، به طور مستقیم، اثرات دارواش بر روی سیستم تنفسی نشان داده نشده است، اما گونه های مختلف گیاه دارواش دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد درد، ضد التهاب و تحریک کننده سیستم ایمنی هستند و می توانند با بیماری ها و عفونت ها مبارزه کنند. علاوه بر این، می تواند به درمان سرماخوردگی، گلودرد، تب، سرفه و مسائل تنفسی مثل آسم نیز کمک کنند، اگرچه که در این باره، تحقیقاتی به اثبات نرسیده است. برای درمان مشکلات تنفسی و سرماخوردگی، میتوان از آن به عنوان چای / تنتور استفاده کرد و یا با کشیدن نفس عمیق، آن را به داخل ریه ها بکشید.

نکات احتیاطی مصرف دارواش

مصرف آن ممکن است باعث ضعیف شدن قلب شود و بهتر است با بادرنجبویه خورده شود.

حداکثر میزان خوراک آن در روز ۵ گرم است و افراط در خوردن آن ممکن است باعث دل‌پیچه، سرگیجه و سنگینی شود؛ لذا توصیه می‌شود مصرف آن در حد مجاز و حتماً تحت نظر پزشک صورت گیرد.

منبع: صدا و سیما و های دکتر.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *