طبع تمشک در طب سنتی ایرانی اسلامی
طبع تمشک در طب سنتی ایرانی اسلامی

طبع و خواص تمشک از دیدگاه طب سنتی ایرانی و اسلامی+ مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

فوریه 9, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

تمشک با نام لاتین Raspberry به جند نوع میوه با ظاهر و طعم تقریبا مشابه اختصاص داده شده. این میوه ها همه از تیره گلسرخیان است. گیاه آن ناپایدار و با ساقه های چوبی و غالبا پر از خار است. تمشک یک گیاه جنگلی به حساب می آید و در شمال کشور در جنگلهای گرگان، آستارا و تمشک رشد می کند. همچنین در آذربایجان غربی، کردستان و لرستان و دامنه های البرز، کرمان و خراسان نیز می توان تمشک را یافت. گلهای تمشک بیضی شکل و سفید و گرده دار هستند. تمشک انواع مختلفی دارد که نوع دانه ریز آن زودرس تر و معروف تر و در دسترس تر است. نوع دانه درشت آن حدود دو تا سه هفته پس از تمشک دانه ریز می رسد. آنچه به عنوان دانه تمشک در این توضیح مد نظر است، دانههای کوچک موجود در قسمتهای کوچک و پر تعداد تمشک است که خود نوعی میوه کوچک هستند و تمشک در واقع یک میوه مرکب به حساب می آید. در کشورهایی مانند روسیه، صربستان، ایالات متحده آمریکا، لهستان از تمشک برای تهیه مربا، شربت، کیک و شیرینی و گاهی به عنوان طعم دهنده مشروبات مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران نیز به عنوان میوه ای لذیذ و آبدار و چاشنی خوش رنگ و طعم کیک و شیرینی ، مربا، پوره، ماءالشعیرها و آبمیوه مورد استفاده قرار می گیرد.

با بررسی طبع، خواص، مضرات و مصلحات تمشک در این مطلب تلاش کرده ایم اطلاعات مفیدی درمورد این میوه در اختیار شما قرار داده و شمارا در بهره گیری هرچه بیشتر ازخواص آن یاری کنیم.

با ما همراه باشید.

طبع و مزاج تمشک چگونه است؟

طبق تحقیقات و بررسی های کارشناسان و محققان طب سنتی، طبع تمشک سرد و خشک است. استفاده از آن در روزهای سرد سال توصیه نمی شود. همچنین افراد با مزاج سرد در اثر مصرف آن دچار عوارضی نظیر درد شکم و معده می شوند و بهتر است آن را مبه مقدار کم یا همراه با مصلح موثر آن مصرف کنند. اما افراد با طبع و مزاج گرم، منعی برای استفاده از تمشک ندارند.

از خواص تمشک چه می دانید؟

  • تمشک حاوی مواد مغذی فراوانی برای بدن است. موادری نظیر فیبر، پروتئین، ویتامین های E، K، B، آهن، فسفر، منگنز، پتاسیم، منیزیم و… که هرکدام می توانند دبر بهبود عملکرد بخشی از بدن تاثیر گذار باشند.
  • تمشک یک داروی طبیعی برای کنترل قند خون و کاهش قند خون بالا است. میوه ای مفید و مناسب برای بیماران دیابتی به شمار می آید و همچنین بر مقاومت خون نسبت به انسولین تاثیر مثبت گذاشته و میزان اثرگذاری داروهای دیابتی بر بدن را افزایش می دهد.
  • تمشک تاثیر خوبی بر اعصاب و روان دارد و میزان استرس و نگرانی را کاهش می دهد. و از همین طریق احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش می دهد چرا که استرس و اضطراب تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ایمنی و ابتلا به انواع بیماریها دارد.
  • تمشک با داشتن آنتی اکسیدان فراوان یک داروی ضد سرطان قوی است که نه تنها از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می کند، بلکه در افراد مبتلا به سرطان، سرعت رشد سلولهای سرطانی را کاهش می دهد. حتی در مواردی دیده شده که باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی در معده، روده و سینه شده است.
  • تمشک فیبر فراوان دارد، سیر کننده و کم کالری است و از این طریق به افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، کمک می کند که زودتر به اندام ایده آل خود برسند.
  • تمشک میوه ای پر آب است و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. از کم آبی بدن و خشکی پوست و… نیز جلوگیری می کند.
  • خواص ضد التهابی تمشک به آن کمک می کند که در درمان بیماریهای مربوط به مفاصل مانند آرتروز و آرتریت زانو گردن موثر باشد.
  • تمشک با حفظ سلامت پوست ومو و پیشگیری از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست، به حفظ طراوت، شادابی و جوانی پوست کمک می کند. همچنین باعث افزایش کلاژن سازی در پوست شده و ترمیم آفتابسوختگی و عارضه های پوستی را سرعت می بخشد.
  • با کنترل اشعه های ابی تابیده شده بر چشم، به حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می کند. و از ابتلا به بیماریهای چشمی پیشگیری می کند.
  • تمشک با تنظیم فشار خون، بهبود گردش خون وپیشگیری از گرفتگی عروق، باعث تقویت و بهبود عملکرد قلب می شود. سلامت قلب را حفظ کرده و از ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته ها پیشگیری می کند.
  • تمشک تاثیر خوبی بر عملکرد دستگاه گوارشی دارد. هضم را آسان می کند و به حرکات روده نظم می دهد. به همین ترتیب ضد یبوست است و دفع را آسان می کند.
  • باعث تنظیم چربی، فشار خون و کلسترول خون می شود.
  • مصرف آن در بارداری رشد و وزنگیری جنین را بهبود می بخشد و طعم ترش و ملس ان باعث بهبود حالات گوارشی مادران باردار و رفع تهوع و سوزش معده و سنگینی روی دل می شود.
خواص تمشک در طب سنتی ایرانی اسلامی

مصرف تمشک چه عوارضی دارد؟

در افرادی که به طور معمول فشار خون پایینی دارند باعث افت فشار می شود.

در برخی افراد بروز مسمومیت غذایی می شود.

افراد حساس و با سابقه آلرزیک باید در مصرف آن احتیاط کنند.

افراد سرد مزاج از زیاده روی در مصرف تمشک جدا خودداری کنند.

زیاده روی در مصرف آن صفرا را افزایش می دهد.

افراد مبتلا به بیماریهای کبدی باید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

مصلح تمشک چیست؟

بهترین مصلح تمشک شکر سرخ است. پختن تمشک با شکر سرخ و تهیه پوره و مربای آن، خواص تمشک را بهبود می بخشد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *