خواب آرام در طب سنتی
خواب آرام در طب سنتی

با این نکات طب سنتی، خوابی آرام داشته باشید!!!

تاریخ نگارش

فوریه 9, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: به طور کلی بهترین ساعات خواب بر اساس ساعت بیولوژیک بدن، حدود ۱۰ شب تا ۳ صبح است که در مزاج‌های مختلف فرق می‌کند و در بررسی‌ها مشخص شده که هر یک ساعت خواب در این ساعات به اندازه دو ساعت خواب در ساعات دیگر کارایی دارد.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از نگاه طب ایرانی بسیاری از مشکلات خواب به علت غلبه خشکی مغز است که خودش می‌تواند ثانویه به عوامل مختلفی مثل عدم رعایت زمان خواب و بی نظمی در آن، افراط در استفاده از رایانه، گوشی موبایل، یا فکر و مشغله زیاد و یا گرمی بالای مزاج فرد یا حرارت بالای محیط یا استرس و…باشد.

وی افزود: بنابراین تدابیر رطوبت بخش مفید است، مثل خوردن مخلوط حاصل از پودر ۷ بادام درختی شیرین و هم وزنش نبات در یک لیوان آب قبل از خواب (مخصوصاً در افراد با کار زیاد فکری) به تقویت و تر ساختن مغز کمک می‌کند یا مالیدن روغن بادام شیرین یا روغن کاهو به شقیقه ها و پشت گوش‌ها و محل ملاج و یا چرب کردن داخل بینی کمک کننده است و یا خوردن خود کاهو در افرادی که مشکل سردی معده و نفخ ندارند، کمک کننده است و این افراد باید کاهو را با مصلحات گرم مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه اجابت مزاج قبل از خواب به دفع فضولات و داشتن یک خواب خوب کمک می‌کند، تصریح کرد: به همین ترتیب مسواک زدن  و غرغره آب نمک، در دفع فضولات مغزی قبل از خواب موثر است.

نواب زده بیان کرد: بخور خالی آب در محیط، به ایجاد خواب بهتر در افرادی که نشانه‌های خشکی دارند( مثل خشکی پوست صورت، خارش گوش یا خارش بینی ) کمک کننده است؛ بوی گل سرخ در تحقیقات اثر خواب آوری خوبی داشته که اسپری گلاب در محیط یا روی بالش کمک کننده است.

وی با بیان اینکه انتخاب بالش خوب بسیار مهم بوده چراکه یکی از عوامل سردرد بالش بد است، اظهار کرد: یک دوش کوتاه با آب ولرم قبل خواب و یا خواندن یک کتاب با محتوای یکنواخت و یا انجام یک کار تکراری مثل شمردن صلوات یا بستن ملایم دست و پاها با یک پارچه (با مکانیسم منحرف سازی) به فرآیند خواب کمک می‌کند، بهتر است شام با زمان خواب دو  یا سه ساعت فاصله داشته باشد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: غذاهای سنگین و نفاخ یگی از علل بد خوابی است؛ حرکات بدنی شدید یا ورزش یا دیدن برنامه‌های مهیج تلویزیونی قبل از خواب می‌تواند روند خواب را مشکل کند.

ساعات خواب را کنترل کنید

نواب زاده ادامه داد: به طور کلی بهترین ساعات خواب بر اساس ساعت بیولوژیک بدن، حدود ۱۰ شب تا ۳ صبح است که در مزاج‌های مختلف فرق می‌کند و در بررسی‌ها مشخص شده که هر یک ساعت خواب در این ساعات به اندازه دو ساعت خواب در ساعات دیگر کارایی دارد.

وی یاداآور شد: برای ایجاد محیط خواب خوب، شرایطی مانند خشکی، تمیزی محل خواب و نرمی مناسب آن، سکوت، تاریکی و کمی خنکی محیط کمک کننده است و از طرفی با در نظر داشتن همه این ویژگی‌ها آرامش برای شروع خواب فراهم خواهد شد.

منبع: ایسنا.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *