درمان فوری آبریزش بینی خانگی در طب سنتی
درمان فوری آبریزش بینی خانگی در طب سنتی

درمان فوری آبریزش بینی با طب سنتی و روشهای خانگی

تاریخ نگارش

فوریه 15, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبریزش بینی یکی از مسائلی است که به دلایل مختلف برای انسان پیش می آید و اگرچه درد و ناراحتی خاصی به همراه ندارد، اما همیشه برای انسان ناخوشایند بوده و در پی درمان آن بوده است. آبریزش بینی به دلایل مختلفی ایجاد می شود. مثلا در اثر ابتلا به سرماخوردگی و زکام حتما آبریزش بینی را تجربه می کنید. آنفلوانزا و عفونت های سینوسی نیز می توانند باعث بروز آبریزش بینی بشوند. سویه هایی از کرونا نیز باعث بروز آبریزش بینی می شوند. ازجمله امیکرون که تا این لحظه آخرین سویه ای از کروناست که کشف شده.

بویین ادویه های تند، گلهای گرده دار، سبزیجاتی مانند پیاز، تره و پیازچه که گازهای تندی از خود متساعد می کنند نیز باعث آبریزش بینی می شود.

حساسیت های فصلی نیز یکی دیگر از علل شاع آبریزش بینی هستند.

اغلب کارشناسان طب سنتی و ایرانی و اسلامی معتقدند که آبریزش بینی و خلط گلو، موجب دفع عفونت ها و مواد زاید از بدن می شود و باید زمان داد تا این دوره را طی کنند.

اما با طولانی شدن آبریزش بینی ممکن است دچار عوارض دیگری مانند سردرد، سنگینی چشم ها و پیشانی، زخم شدن پره های بینی و… شوید و یا دربرخی موارد، ممکن است نیاز داشته باشید که خیلی زود روند آبریزش بینی را متوقف کنید. در این مقاله روشهای خانگی و سنتی درمان آبریزش بینی را به شما آموزش می دهیم.

درمان فوری آبریزش بینی خانگی در طب سنتی

روشهای خانگی درمان آبریزش بینی

  • تخلیه بینی دو یا سه مرتبه در روز کمک می کند که خلطهای اضافی زودتر دفع شده و آبریزش بینی زودتر متوقف شود. هرمرتبه یکی از سوراخهای بینی را با دست مسدود کرده و سوراخ دیگر را با فشار زیاد تخلیه کنید.(فین کردن)
  • تکه ای دستمال مرطوب را گلوله کرده و در هر دو حفره بینی خود فرو کرده و بچرخانید. اگر بعد از این عمل، در گلوی خود وجود خلط را احساس کردید، کافی است آن خلط را بیرون ریخته و یا فرو ببرید. در این صورت شما منشاء آبریزش را حذف کرده اید و آبریزش بینی شما به سرعت متوقف خواهد شده.
  • دوش آب گرم در درمان آبریزش بینی بسیار موثر است. بخار حمام باعث تخلیه سریعتر خلط های مزاحم می شود. توصیه می کنیم دو بار در روز دوش بگیرید.
  • بخور گرفتن یکی دیگر از روشهای درمان آبریزش بینی است. به ویژه بخور نعنا و اکالیپتوس تاثیر بیشتری دارند.
  • هنگام خوابیدن و یا دراز کشیدن به کمک چند بالش سر خود را بالاتر از بدن نگهدارید تا خلطهای مزاحم سریعتر و راحت تر دفع شوند.
  • خوردن دمنوشهای گرم، آب و مایعات فراوان، چای و سوپ گرم در درمان آبریزش بینی موثر هستند.
  • شستشوی بینی با سرم نمکی استاندارد علاوه بر کمک به درمان فوری آبریزش بینی، موجب پاکسازی مجاری تنفسی ننیز می شوند. می توانید سرم را از سوراخ بینی خود بالا کشیده یا با سرنگ، با فشار در بینی خود اسپری کنید. با ترکیب یک لیوان آب، نصف قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری جوش شیرین می توانید این سرم را در خانه تهیه کنید.
  • مصرف عسل در طول مدت بیماری توصیه می شود. عسل به درمان التهابات گلو و بینی و قطع آبریزش بینی کمک می کند.
  • جالب است بدانید اگرچه بوی پیاز و فلفل باعث آبریزش بینی می شوند، اما مصرف پیاز و فلفل تند به صورت خام، باعث خشک شدن عفونت های گلو و بینی می شوند. بهتر است همراه با سوپ ها و غذاهایی که در طول ابتلا به سرماخوردگی یا زکام مصرف می کنید، از پیاز و فلفل غافل نشوید. بعد از مصرف پیاز و فلفل لازم است که آب فراوان بنوشید.
  • سیر همچنین میزان آبریزش بینی را کاهش داده و قطع می کند
  • اگر بینی تان کیپ شده و به سختی و از طریق دهان نفس می کشید، لازم است با خوردن غذاهای شل مانند سوپ و نوشیدنی های گرم این مشکل را برطرف کنید.
  • با ترکیب پودر خردل و آرد و کمی آب یک خمیر یکدست و سفت تهیه کرده و بعد از چرب کردن سینه، خمیر را وسط سینه قرار دهید و با یک پارچه تمیز بپوشانید. این کار باعث برطرف شدن گرفتگی بینی و دفع خلطهای اضافه می شود و همه چیز را به حالت عادی برمی گرداند.
  • دمنوش لیموف آب لیمو به تنهایی یا با ترکیب عسل و… در بهبود سریعتر آبریزش بینی موثر است.
  • مقداری میخک، دارچین، هل و زنجبیل را دم کرده و با یک قاشق عسل میل کنید.

در کنار همه این روشها برای قطع و کاهش آبریزش بینی، بهتر است تا قبل از حل شدن کامل مشکلتان، از موارد حساسیت زا دوری کنید. پوست کندن پیاز، استشمام عطر، مصرف الکل یا اسپری کردن آن، بوییدن ادویه ها و گل ها و…. باعث تحریک مخاط بینی و افزایش ابریزش بینی می شوند.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *