دلایل و درمان فوری سرد شدن دست و پا در طب سنتی
دلایل و درمان فوری سرد شدن دست و پا در طب سنتی

درمان فوری سردی پا در طب سنتی+ 8 راهکار برای درمان فوری سردی شدید بدن

تاریخ نگارش

ژانویه 25, 2023

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک متخصص طب سنتی گفت: سردی پاها تا حدودی امری طبیعی است ولی زمانی که این سرما اغلب به دلایل غیرطبیعی رخ می‌دهد، بله خطرناک است زیرا ممکن است ناشی از یک بیماری باشد. پس در این صورت باید هر چه سریع‌تر برای درمان سردی پا و همچنین دست اقدام کرد.

دکتر حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره از دلایل سردی پا اظهار کرد: ازآنجایی‌که دمای بدن همیشه طبیعی است و دست‌ها و پاها زمانی سرد می‌شوند که سرمای شدید به وجود آید، درنتیجه اگر در مواقع معمولی پاها سرد شود به‌طوری‌که احساس یخ‌زدگی به شما دست دهد امری کاملاً غیرطبیعی است.

 وی با اشاره به راهکارهای درمان این اختلال گفت:  یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای درمان سردی در پاها، استفاده از شکلات تلخ است. شکلات تلخ به دلیل آنکه حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است، جریان خون را در پاهای شما باز کرده و باعث گشادشدن عروق و درنتیجه باعث درمان سردی پا می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین کارها برای درمان سردی پا پیاده‌روی با پاهای برهنه بر روی چمن هست، پیاده‌روی بر روی چمن ازجمله کارهای مفیدی است که حتی برای تقویت ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های پا نیز مفید است و با انجام این کار جذب ویتامین D در بدن افزایش پیدا می‌کند.

 وی تصریح کرد: این راهکار باعث افزایش خون‌رسانی در پاها شده و جریان خون مناسبی را به پاها رسانده و سردی پاها را برطرف می‌کند. دقت کنید برای پیاده‌روی حتماً ساعات آفتابی و چمن‌های خشک را انتخاب کنید.

حیدریان با اشاره به آب‌درمانی در این اختلال افزود: یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سردی پا گذاشتن آن‌ها در وان آب گرم است. بهتر است پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در وان آب گرم قرار دهید و سپس نتیجه آن را خواهید دید بهتر است این روش درمان را قبل از خواب انجام دهید. اگر دیابت یا اختلال حس در پاها دارید حتماً به‌وسیله دماسنج دمای آب را چک کنید که بالای ۴۰ درجه سانتی گراد نباشد.

درمان فوری سردی پا با مصرف شکلات:

شاید برایتان جالب باشد که شما می توانید با مصرف شکلات تلخ به درمان فوری سردی پا کمک نمایید. شکلات تلخ دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که جریان خون را در پا بهبود می بخشد و سبب باز شدن عروق و در نتیجه درمان فوری سردی پا می شود.

ورزش‌درمانی

وی ورزش‌درمانی را ازجمله راهکارهای مفید در درمان سردی پا دانست و بیان کرد: تمرینات مفیدی وجود دارد که به‌وسیله انجام دادن آن‌ها می‌توان منجر به از بین رفتن سردی دست‌وپا و درمان آن شد. برای درمان سردی پا می‌توانید به مدت یک دقیقه به روی انگشتان خود بایستید، سپس به‌آرامی روی پاشنه قرار بگیرید و این کار را ۱۰ دقیقه انجام دهید. در این حال حدود نیم متر از دیوار فاصله داشته باشید و کف دست‌ها را با کشش به دیوار تکیه دهید. در حالت نشسته، مچ پاها و دست‌ها را در سمت عقربه‌های ساعت و بالعکس بچرخانید. این حرکت را بهتر است ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار کنید. به کمک انگشتان، یک‌تکه پارچه یا شیء را از روی زمین بلند کنید و این کار را تا ۱۰ دقیقه تکرار کنید.

درمان فوری سردی پا و دست با مصرف فوری آهن

این متخصص طب سنتی درمان فوری سردی پا را افزایش مصرف آهن دانست و گفت: کم‌خونی باعث می‌شود تا سردی در پاها ایجاد شود، در صورتیکه کم‌خونی دارید باید مصرف آهن را افزایش دهید. به‌این‌ترتیب می‌توانید مواد غذایی مانند گوشت قرمز، عدس، اسفناج، بادام، زردآلو و مارچوبه را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید. مصرف آهن تا حد زیادی می‌تواند به این مشکل کمک کند.

وی نمک درمانی را مفید دانست و اظهار کرد: برای آنکه به یک درمان قطعی برسید، می‌توانید پاهای خود را در نمک سولفات یا هیمالیای گرم بخیسانید. این روش باعث می‌شود تا گرمای بی‌نظیری به پاهای شما انتقال پیدا کند. برای این کار می‌توانید تشتی را پر از آب کنید و نمک‌ها را در آن ریخته و آن را در آب حل کنید. ۲ بار در هفته به مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید.

پیاده روی بر روی چمن و درمان فوری سردی پا:

یکی از گزینه های عالی برای درمان فوری سردی پا، پیاده روی با پای برهنه بر چمن می باشد. انجام اینکار سبب تقویت ماهیچه ها، رباط ها و تاندون های پا می شود. این روش میزان جذب ویتامین دی در بدن فرد را افزایش می دهد و در آخر باعث درمان فوری سردی پا می شود.

مصرف غذاهای غنی از منیزیم

این متخصص از دیگر راه‌های درمانی را مصرف غذاهای غنی از منیزیم عنوان کرد و گفت: منیزیم یکی از مواد غذایی‌ مفید است که باعث می‌شود تا گردش خون در بدن صورت بگیرد. کمبود منیزیم باعث ایجاد سردی در پاها و دست‌ها، درد بدن و گرفتگی‌های ساق پا می‌شود. پس باید غذاهای حاوی منیزیم را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید. ازجمله این غذاها می‌توا به بروکلی، خردل، اسفناج، دانه‌های کدو تنبل، بادام و غیره اشاره کرد. خوردن مکمل‌های منیزیوم نیز کمک زیادی به بهبود این وضعیت می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سردی پا می‌تواند نشانه بیماری خطرناکی باشد، گفت: بله می‌تواند نشانه بیماری خطرناکی باشد که ازجمله این بیماری‌ها بیماری رینود، کم‌کاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های عروق محیطی، هیپرهیدروز، بیماری بورگرو کم‌خونی است.

حیدریان خاطرنشان کرد: عوامل دیگری که ممکن است منجر به سردی دست‌وپا شوند شامل سن، سابقه خانوادگی و برخی از داروها هستند. به‌علاوه عوامل دیگری در یخ‌زدگی دست‌وپا مؤثر هستند؛ ازجمله اگر عفونت باکتریایی یا ویروسی دارید و تب داشته باشید ممکن است سردی دست‌وپا را تجربه کنید. گاهی اوقات اضطراب می‌تواند موجب سردی دست‌وپا شود. یک منبع مطالعاتی در سال ۲۰۱۶، ارتباطی قوی بین سوءهاضمه مزمن و سردی دست‌وپا را ثابت کرده است. همچنین یک منبع معتبر مطالعاتی در سال ۲۰۱۸ به بررسی رابطه سردی دست‌ و پا با فشارخون بالا و فشارخون پایین و قاعدگی دردناک (دیسمنوره) پرداخت. این مطالعه همچنین تأثیرات فرهنگی بر روی نحوه تفکر مردم در مورد سردی دست‌وپا را در نظر گرفت.

زنجبیل و درمان فوری سردی شدید بدن:

اگر به دنبال راهی برای درمان فوری سردی شدید بدن هستید بهتر است زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل گیاهی پرخاصیت است که گردش خون را بهبود می بخشد و لخته های خون را نابود می کند. برای استفاده از زنجبیل کافی است چند تکه از آن را با مقداری آب مخلوط نمایید و پاهای خود را حدود ده دقیقه در آن بگذارید، سعی کنید این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید. شما میتوانید زنجبیل را در کنار عسل نیز مصرف نمایید.

استفاده از دمنوش‌ها

این متخصص طب سنتی مصرف برخی عرقیات را در بهبودی سردی دست‌ و پا مفید دانست و افزود: اگر به دنبال یک دمنوش گرم‌کننده هستید تا سردی انگشتان دست‌وپای شما رفع شود، دم‌نوش گل‌گاوزبان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این دم‌نوش با بهبود گردش خون در بدن، حرارت پاهای شمارا افزایش داده و احساس خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای مصرف درازمدت این دم‌نوش حتماً کمی لیمو عمانی به آن اضافه کنید و با پزشک خود نیز مشورت کنید.

وی از دیگر دم‌نوش‌های مفید برای این اختلال را اسطوخودوس دانست و گفت: یکی از درمان‌های مفید برای رفع سردی دست‌وپا استفاده از خاصیت اسطوخودوس است. برای درمان به این روش بهتر است به‌صورت زیر عمل کنید: مقداری از برگ‌های اسطوخودوس را به‌اندازه یک‌شب در آب سرد خیس کنید. سپس برگ‌ها را به یک وان آب گرم اضافه کنید و دست‌وپاهای خود را در آن بگذارید یا در آن دراز بکشید. این کار را می‌توانید ۲ بار در هفته تکرار کنید. به خصوص اگر استرس و اضطراب دارید این درمان برای شما بسیار مفید است.

حیدریان در پاسخ به این سؤال که آیا در فصل تابستان و زمستان شرایط فرق می‌کند اظهار کرد: میزان خطرناک بودن سردی دست‌وپاها به این بستگی دارد که این سردی چه مواقعی، به چه مدتی و به چه دلایلی رخ می‌دهد. پس زمانی که زمستان و یخ‌بندان است و در میان برف و باران هستید، یا خانه شما در این فصل سرد است؛ سردی پاها تا حدودی امری طبیعی است ولی زمانی که این سرما اغلب به دلایل غیرطبیعی رخ می‌دهد، بله خطرناک است زیرا ممکن است ناشی از یک بیماری باشد. پس در این صورت باید هر چه سریع‌تر برای درمان سردی پا و همچنین دست اقدام کرد.

روغن های گیاهی و درمان فوری سردی پا:

روغن های گیاهی یکی از بهترین گزینه ها برای درمان فوری سردی پا در طب سنتی است. به این منظور شما باید از روغن هایی همچون روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن زیتون استفاده نمایید. برای این کار باید روغن مورد نظر را به مقدار کافی گرم نمایید و بعد از آن برای ماساژ پاهای خود به مدت ده دقیقه استفاده نمایید. توجه کنید که این کار را بهتر است قبل از خواب انجام دهید و پس از آن جوراب بپوشید و بخوابید.

منبع : ایسنا.

8 پاسخ

  1. جا داره تشکر کنم از سایت خوبتون بابت زحماتی که برای نوشتن این مطالب کشیدین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *