رتبه نخست طب سنتی ایرانی در جنوب غرب اسیا
رتبه نخست طب سنتی ایرانی در جنوب غرب اسیا

طب سنتی ایران در جنوب غرب اسیا، رتبه اول را کسب کرد

تاریخ نگارش

آوریل 14, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دکتر حسین زینلی مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو در رابطه با ظرفیت‌های طب سنتی و دارو‌های گیاهی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان گفتگو کرد و با اشاره به تشکیل دفتری در وزارت جهاد کشاورزی تحت عنوان دفتر گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۶ گفت: در این دفتر، برنامه‌ای نوشته شد و تجارب موفق دنیا نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی از فعالیت بیش از ۱۹۴ شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی سخن گفت و افزود: این شرکت‌ها با دسترسی به دانش و فناوری‌های خاص، محصولاتِ با ارزش افزوده بالایی را در کشور ایجاد کردند و امیدواریم که تعداد این شرکت‌ها هر روز بیشتر شود.مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از زمانی که طب شیمیایی و مدرن روی کار آمد روی طب سنتی را پوشاند و باعث شد که این علم در قلب‌ها جابجا شود، اما در حال حاضر این علم جای خود را باز کرده و با علم و فناوری جدید خودش را نشان می‌دهد.

زینلی با اشاره به نقش علم و دانش جدید در توسعه طب سنتی و گیاهان دارویی گفت: تولید محصولات و دارو‌های گیاهی باید متکی بر دانش و ارگانیک باشد که این اتفاق هم افتاده است و جهاد دانشگاهی آمادگی تولید پنج محصول دانش بنیان در تولید سم را دارد و بالغ بر ۳۰ قلم داروی سموم شیمیایی نیز تولید شده و آماده ورود به بازار است.

وی از تولید ۴ هزار قلم داروی گیاهی در کشور سخن گفت و افزود: این دارو‌ها توسط وزارت بهداشت در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تغییر نگاه سنتی برخی مسئولان به حوزه علم و دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که با دانش جدید یک کالای پیشرفته و منحصر به فرد را تولید می‌کنند، اما حمایت دولت در این سال‌ها ضعیف بوده یا اطلاع رسانی بسیار ضعیف انجام شده است.

زینلی با تصریح بر اینکه تمامی محققان در مراکز علمی کشور از کمبود بودجه و امکانات رنج می‌برند و حمایت کامل نمی‌شوند، اظهار کرد: اگر محیط مطلوب را برای تحقق اهدف دانشمندان فراهم کنیم تا چند سال آینده دچار تحولی خواهیم شد که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.وی گفت: ما در منطقه خاورمیانه رتبه نخست علمی را در طب سنتی داریم و از نظر تولید گیاهان دارویی در منطقه نیز در رده اول تا سوم قرار گرفتیم.  

امن ترین کشور تولید کننده داروهای گیاهی ایران است

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران هم گفت: ایران از نظر تولید و فرآوری و سلامت و ارگانیک بودن داروهای گیاهی امن ترین کشور در کشورهای حاشیه و آسیانه میانه است.
 دکتر محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو با اشاره به وجود بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور گفت: بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه رایانه‌ای و فنی فعال هستند و لذا جای گیاهان دارویی و طب سنتی و کشاورزی در این بخش کاملاً خالی است.
وی با اشاره به سبقه تاریخی گیاهان دارویی و اقلیم‌های متنوع در ایران گفت: ما کارگروه‌های بسیار قوی را از نظر زراعت، فرآوری و تجارت در هر استان شکل دادیم.
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران با اشاره به صادرات گیاهان دارویی کشورمان به دنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهارکرد: ایران از نظر تولید و فرآوری و سلامت و ارگانیک بودن داروهای گیاهی امن ترین کشور در کشورهای حاشیه و آسیانه میانه است.
رضایی از نقش ضعیف رسانه در معرفی گیاهان دارویی به جامعه انتقاد و اظهارکرد: حدود 4 هزار داروی گیاهی با طب سینایی مصوب وزارت بهداشت به ثبت رسیده و متاسفانه در داروهای ثبت شده هم تکراری زیاد است.
وی با بیان اینکه گرفتن مجوزهای بین المللی برای گیاهان دارویی کار بسیار سختی است، گفت: ما به جز گیاهان و اسانس و عصاره‌های خاص هیچ صادراتی در حوزه گیاهان دارویی نداریم و دلیلش هم عدم سرمایه گذاری و عدم حمایت از سوی دولت و بخش خصوصی است.
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نخبگان برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حفظ مالکیت معنوی است که باید حل شود.
رضایی ساخت انیمیشن‌های مختلف درمورد گیاهان دارویی را از جمله اقدامات اتحادیه برشمرد و گفت: این انیمیشن‌ها برای معرفی گیاهان دارویی به جامعه موثر هستند و علاوه بر این، ما در توضیح درس زیست به دانش آموزان نیز از گیاهان دارویی استفاده می‌کنیم.
وی از ارائه آموزش‌های مختلف به دانشجویان و فارغ التحصیلان مرتبط برای اشتغالزایی در حوزه گیاهان دارویی خبرداد و گفت: بحث ایجاد باغچه‌های گیاهان دارویی را نیز شروع کردیم تا کارکرد گیاهان دارویی را به مردم معرفی کنیم.
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران وزارت از بهداشت تقاضا کرد که راه را برای عرضه مجاز و استاندارد گیاهان دارویی باز کند تا سلامت جامعه حفظ شود. 

باید داروخانه های طبیعی استاندارد بیشتری راه اندازی شود

 راه اندازی داروخانه‌های طبیعی استاندارد، کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.
دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هم با برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگو در رابطه با ظرفیتهای طب سنتی و داروهای گیاهی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان گفتگوی تلفنی کرد.
حسینی یکتا گفت: طب ایرانی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و دانش بومی است که برای کشورمان یک امتیاز محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه توسعه طب ایرانی و گیاهان دارویی اثر مثبتی بر رونق اقتصاد کشور دارد، افزود: با وجود تنوع و کیفیت و کمیت بالای گیاهان دارویی در اقلیم‌های متنوع کشورمان اما هنوز در جایگاهی که باید قرار نگرفتیم و با نقطه‌ای که مبتنی بر دانش بنیان باشد فاصله زیادی داریم.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع گردشگری و طب ایرانی در دستور کار دفتر طب ایرانی است گفت: طب ایرانی، ظرفیتی است که علاوه بر گردشگری سلامت در سایر حوزه‌ها مانند گردشگری غذا و گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و تأثیرات مثبتی از خود بر جای بگذارد.
حسینی یکتا با اشاره به تشکیل یک کمیته مشترک بین دفتر طب ایرانی و وزارت گردشگری گفت: به زودی یک رویداد استارت آپی با نگاه دانش بنیان به این حوزه خواهیم داشت.
این مقام مسئول عنوان کرد: دفتر طب ایرانی در سیاست گذاری‌ها، بحث حمایت از حوزه‌های مبتنی بر دانش طب ایرانی و گیاهان دارویی را در نظر دارد و تسهیلاتی را نیز برای بحث اشتغالزایی نیز مد نظر قرار داده است.
وی با بیان اینکه عطاری‌ها باید گیاهان دارویی را عرضه کنند که غیرترکیبی و بدون هر گونه تبلیغ درمانی باشند گفت: البته بسیاری از عطاری‌ها در پشت شیشه مغازه، موارد متعدد درمانی را تبلیغ کرده و افرادی هم برای مشاوره‌های درمانی مراجعه می‌کنند و وزارت بهداشت هم اقدامات خودش را در این خصوص انجام می‌دهد.
حسینی یکتا با بیان اینکه مجوز داروهای گیاهی از سازمان غذا و دارو گرفته می‌شود، افزود: محل عرضه این داروها فقط در داروخانه‌های سطح شهر است و عطاری‌ها اجازه ارائه این ترکیبات را ندارند.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ایجاد مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی و سنتی در داروخانه‌های سطح شهر را ضروری دانست و گفت: آئین نامه تأسیس این داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت چند وقت قبل ابلاغ شده و باید دستورالعمل اجرایی آن توسط سازمان غذا و دارو تدوین شود تا کمتر شاهد تخلفات در این عرصه باشیم.
حسینی یکتا معتقد است که راه اندازی داروخانه‌های طبیعی استاندارد کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.

منبع: فارس

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *