درمان خانگی آبسه دندان و درد دندان
درمان خانگی آبسه دندان و درد دندان

درمان آبسه و درد دندان با روشهای خانگی و طب سنتی+ 5 راهکار فوری

تاریخ نگارش

آوریل 20, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درمان آبسه و درد دندان برای همه آدمها پر اهمیت است چرا که آبسه و دندان درد از سخت ترین درهایی است که یک انسان می تواند در طول زندگی اش تجربه کند. درد دندان علل مختلفی دارد، پوسیدگی، شکستگی، حساسیت مینای دندان، التهاب و عفونت لثه ها و… می توانند باعث درد دندان شوند.

تجمع چرک و عفونت در اطراف دندان و لثه باعث بروز آبسه می شود. آبسه یک تاول بزرگ است که در لثه و اطراف دندانها ایجاد می شود. تاولی که با چرک و عفونت پر شده است. این ورم در بیرون صورت نیز مشهود است. ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد که صورتتان در اثر آبسه دندان ورم کرده باشد. این موضوع، جدا از درد و آزاری که دارد، از نظر ظاهری نیز برای افراد ناخوشایند است و به همین دلیل به دنبال درمان فوری برای آن هستند.

از دلایل بروز آبسه دندان و لثه می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • پوسیدگی دندان
  • بیماریهای لثه
  • عفونت دهان و عدم رسیدگی به آن
  • مصرف بی رویه قندها و کربوهیدراتها
  • عوامل ژنتیکی و ضعف دندانها
  • و…

پیش از این در مورد درمان دندان درد در بارداری با شما سخن گفته بودیم. در این متن نیز راهکارهایی برای درمان آبسه و درد دندان با روشهای طب سنتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آبسه دندان چند نوع است؟

برای درمان آبسه بهتر است ابتدا با انواع آبسه آشنا شوید.

بسته به محل و نوع آبسه، آبسه دندان به سه دسته اصلی تقسیم می شود.

  1. آبسه در نوک ریشه دندان که آبسه پری آپیکال نامیده می شود.
  2. آبسه روی لثه و در نزدیکی ریشه دندان که امکان سرایت آن به بافتهای استخوانی هم وجود دارد و آبسه پریو دنتال نامیده می شود.
  3. و آبسه لثه که شایعترین نوع آبسه است و روی لثه ایجاد می شود.

درمان فوری آبسه در طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان فوری آبسه در طب سنتی ایرانی و اسلامی

نشانه ها و علائم آبسه چیست؟

آبسه در دندان و لثه باعث بروز علائمی مانند موارد زیر می شود. درصورت مشاهده هریک از این علائم، بهتر است به پزشک و دندانپزشک مراجعه کنید.

  • خارش و سوزش پوست در ناحیه آبسه.
  • درد و سوزش زبان و لثه ها.
  • ورم صورت و گونه ها. ممکن است ورم به گردن نیز کشیده شود.
  • تب و سردرد و درد شدید یا نیمه شدید دندان.
  • احسحس سنگینی در نفس کشیدن.
  • بی حالی، افتادگی پلک، تهوع و استفراغ
  • احساس گیجی و سردرگمی

درمان آبسه دندان

اغلب افراد با مشاهده آبسه، شروع به مصرف آنتی بیوتیک و چرک خشک کن می کنند که البته این موارد باید با تجویز و نظارت پزشک باشد. مصرف بی رویه داروهای شیمیایی بدون دانستن نقاط ضعف و قوت بدن، یک کار خطرناک و اشتباه است.

در ادامه ما روشهای خانگی و سنتی درمان آبسه دندان را در اختیار شما قرار می دهیم:

شست و شوی دهان: قرقره آب نمک، چای سبز، محلول آب و روغت حنظل و… بصورت مرتب و مداوم باعث شست و شو و پاکسازی دهان و لثه ها می شود وسرعت برطرف شدن عفونت و درنهایت درمان آبسه می شود. اب نمک تاثیر ضد میکروبی دارد، روغن حنظل در زمینه کاهش درد دندان و برطرف کردن عفونت شهرت زیادی دارد و چای سبز نیز یک ضدعفونی کننده قوی برای دهان و دندان است.

کمپرس: قرار دادن کمپرس سرد بصورت غیر مستقیم و در قسمت خارجی صورت، باعث کاهش تورم و التهاب می شود. همچنین در تسکین درد نیز موثر است.

خمیر معجزه آسا: یک قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق چایخوری زردچوبه، یک قاشق چایخوری پودر دارچین، مقداری پودر زنجبیل و نمک را مخلوط کرده و با افزودن قطره قطره آب آن را به خمیری یک دست تبدیل کنید. حالا مقداری از این خمیر را بردارید و گلوله کنید و روی محل آبسه قرار دهید. این خمیر تاثیر فوق العاده ای در از بین بردن عفونت و درمان آبسه می شود. همچنین باعث بیحسی محل درد و تسکین آن می شود.

روغن حنظل: محال است با متخصصان طب سنتی در مورد درد، آبسه، عفونت و سایر مشکلات دهان و دندان صحبت کنید و به شما روغن حنظل را پیشنهاد ندهند. روغن حنظل اکسیر شگفت انگیز در مان مشکلات دندان در طب سنتی است. ریختن چند قطره روغن حنظل در گوش در آن سمت که دندان و لثه بیمار و ملتهب دارد، ظرف چند دقیقه درد را تسکین داده و ظرف چند روز عفونت و آبسه را درمان می کند. گفته می شود مداومت در مصرف روغن حنظل، دندان شکسته و ریخته شده را نیز می رویاند.

خمیر زردچوبه: تکه های زردچوبه را چند دقیقه تفت داده و سپس اسیاب کنید. حالا پودر تهیه شده را با آب خمیر کرده و روی ابسه بگذارید. زردچوبه با خواص آنتی بیوتیکی قوی خود، در مدت زمان کوتاهی می تواند مشکل آبسه را برطرف کند.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *