خواص انواع شربت ها از دیدگاه طب سنتی
خواص انواع شربت ها از دیدگاه طب سنتی

شربت های بهاری و تابستانی؛ خنک، خوشمزه، پر خاصیت!

تاریخ نگارش

می 21, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت‌های بهاری بیشتر ترکیبی از شکوفه‌ها و جوانه گل‌ها هستند و رایحه آن‌ها شیرین است. علاوه بر آن‌ گل‌ها و گیاهان هم وقتی که جوشانده شوند در کنار شیرین‌کننده‌ها تبدیل به شربت می‌شوند

فصل که تغییر می‌کند ذائقه ما هم هم‌زمان با آن دستخوش دگرگونی می‌شود، به‌محض رسیدن بهار، احساس می‌کنیم چای و دمنوش‌هایی که در زمستان حسابی می‌چسبیدند و از نوشیدن آن‌ها لذت می‌بردیم دیگر حالمان را جا نمی‌آورند. بی‌دلیل هم نیست، با جوانه‌زدن گل‌ها و شکوفه‌ها، باران‌های بهاری، نسیم ملایم و هوایی که به‌شدت عالی است، باید هم دمنوش‌ها و شربت‌های بهاری با طعم سبک‌تر و تازه‌تر را ترجیح بدهیم.

شربت‌های بهاری بیشتر ترکیبی از شکوفه‌ها و جوانه گل‌ها هستند و رایحه آن‌ها شیرین است. علاوه بر آن‌ گل‌ها و گیاهان هم وقتی که جوشانده شوند در کنار شیرین‌کننده‌ها تبدیل به شربت می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را برای پذیرایی استفاده کنید. برخی اوقات هم برای تهیه شربت‌ها از تخم گیاهان استفاده می‌کنند، به طور مثال شربت خاکشیر و شربت تخم شربتی از جمله شربت‌های گیاهی است که خواص بسیاری هم دارد.

از شربت‌های گیاهی که خاصیت دارویی هم دارند می‌توان به شربت بیدمشک، شربت نیلوفر، شربت عرق نعنا اشاره کرد. در صورتی که قرار باشد از میوه‌ها شربت تهیه شود معمولا آن‌ها را می‌جوشانند یا آب آن‌ها را با شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل یا شکر قوام آورند و به شکل شربت تهیه می‌کنند و بعد آن را با آب ترکیب کرده و شربت درست می‌کنند.

شربت بیدمشک، گلاب و تخم شربتی ویژه خانم‌ها

مریم امیری، کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه عرق بیدمشک از محبوب‌ترین عرقیجات فصل بهار است که طبع معتدل رو به سردی دارد، اظهار کرد: بیدمشک به تقویت اعصاب و کاهش غلظت خون، بی‌حالی، کسالت و بی‌خوابی کمک می‌کند، گلاب نیز نشاط‌آور است و باعث تقویت معده، قلب، کبد، اعصاب و روشنی چهره می‌شود.

وی با بیان اینکه تخم شربتی هم به‌ سلامت پوست و مو کمک کرده و دردهای گوارشی را تسکین می‌بخشد، افزود: برای یک پذیرایی ویژه، پیشنهاد می‌شود این شربتی را مختص مهمانان خانم تهیه‌ کنید.

امیری با اشاره به روش تهیه آن گفت: ۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی را با یک‌چهارم لیوان گلاب، یک‌چهارم لیوان عرق بیدمشک و ۴ لیوان آب مخلوط کرده و بعد از نیم ساعت به همراه یخ، شکر یا عسل و تزئین لیمو سرو کنید.

درمان سردردهای عصبی و میگرن با شربت بهار نارنج

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه شربت بهار نارنج یکی از لذیذترین محصولات این گیاه است که با عرق بهار نارنج یا شکوفه‌های بهار نارنج، شکر، آب و آب لیمو درست می‌شود و شما می‌توانید آن را به‌سادگی در خانه درست کنید، بیان کرد: درمان اختلالات دستگاه گوارش، درمان اختلالات خواب، آرامش اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سردردهای عصبی و میگرن از جمله خواص بی‌شمار شربت بهار نارنج هستند که غنی از انواع ویتامین‌ها مانند B، C  و D است.

وی با بیان اینکه نوشیدن یک لیوان شربت بهار نارنج در روزهای گرم عطش شما را رفع می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد، عنوان کرد: افرادی که با طعم تلخی عرق بهار نارنج مشکلی ندارند، می‌توانند برای درست کردن شربت بهار نارنج از این عرق استفاده کنند؛ اما اگر دوست دارید شربت شما شیرین باشد بهتر است شربت را با خود گیاه بهار نارنج درست کنید.

امیری ادامه داد: برای تهیه یک شربت لذیذتر، عرق بهار نارنج را با عرق بیدمشک، تخم شربتی، عسل، شربت سکنجبین، زعفران دم‌کرده و گلاب مخلوط کنید، در اولین مرحله آب و شکر را با هم مخلوط کنید تا دانه‌های شکر در آب کاملا حل شود، در مرحله بعد عرق بهارنارنج را اضافه کنید و مخلوط را به ‌هم بزنید، زعفران را به مخلوط شربت اضافه کنید و ۵ دقیقه روی حرارت کم به‌هم بزنید تا محلول شربت شما غلیظ‌تر و شفاف‌تر شود.

کارشناس گیاهان دارویی اضافه کرد: در سومین مرحله آب‌لیمو را به محلول شربت اضافه کنید این کار باعث می‌شود تا شربت شما اصطلاحاً شکرک نزند و اگر بخواهید آن ‌را در یخچال نگه دارید می‌توانید تا مدت چند هفته هم از آن استفاده کنید.

خواص شربت ریواس در طب سنتی
خواص شربت ریواس در طب سنتی

رفع کم‌خونی با شربت ریواس

وی با اشاره به اینکه شربت ریواس یکی از خوش‌رنگ‌ترین و لذیذترین شربت‌های اصیل ایرانی است که خاستگاه آن به شهر نیشابور برمی‌گردد، گفت: از خواص این گیاه بی‌نظیر سرشار از کلسیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین و املاح معدنی، می‌توان به رفع کم‌خونی، بهبود کارکرد روده و برطرف کردن یبوست و اسهال، رفع افسردگی و رفع تشنگی و آسان کردن هضم غذا اشاره کرد.

حس شادابی و نشاط با شربت گلاب و زعفران

امیری با بیان اینکه با ترکیب گلاب، زعفران و لیموترش می‌توانید شربتی بسیار خوش‌طعم و خوش‌نظر برای مهمانان خود تهیه کنید و باعث افزایش حس شادابی و نشاط در آن‌ها شوید، گفت: این شربت به کنترل قند خون نیز کمک کرده و باعث تقویت معده و پاکسازی کبد می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی با تأکید بر اینکه این نوشیدنی را بهتر است برای خانم‌های باردار سرو نکنید اما مصرف آن برای دیابتی‌ها بسیار مفید است، افزود: ۲ قاشق غذاخوری گلاب، مقدار کافی زعفران و آب یک عدد لیموترش را در یک پارچ آب مخلوط کرده و همراه با یخ و شیرین‌کننده موردنظر خود سرو کنید.

شربت لیموناد، رزماری و وانیل برای کودکان بدقلق و سختگیر 

وی با اشاره به شربت لیموناد، رز ماری و وانیل گفت: این لیموناد از طعمی متفاوت و استثنائی برخوردار است و با آب لیموترش تازه تهیه می‌شود؛ بنابراین از ویتامین C و خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیری برخوردار است، این نوشیدنی برای کودکان بدقلق و سخت‌گیر در خورد و  خوراک، مناسب است، چرا که طعمی جدید و لذت‌بخش دارد.

امیری ادامه داد: نصف پیمانه شکر، ۳ قاشق چای‌خوری عسل، نصف قاشق چای‌خوری وانیل شکری، ۳ شاخه رزماری تازه و ۳ پیمانه آب را در یک قابلمه متوسط مخلوط‌ کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، بعد از ۵ دقیقه جوشیدن، آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه خنک شود.

کارشناس گیاهان دارویی اضافه کرد: حال شاخه‌ها و برگ‌های رزماری را بیرون آورده و به مخلوط، ۲ پیمانه آب لیموترش تازه اضافه کنید، در ظرف را گذاشته و برای ۳ تا ۴۸ ساعت صبر کنید؛ قبل از سرو، نوشیدنی را هم بزنید و به آن یخ اضافه کنید.

خواص شربت نعنا در طب سنتی
خواص شربت نعنا در طب سنتی

کمک به لاغری و کاهش وزن با شربت نعنا

علی محمدی، کارشناس طب سنتی گفت: گیاه و شربت نعنا خواص بسیار زیادی دارد، از جمله خواص نعنا می‌توان به تقویت معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، عفونت‌زدایی و جلوگیری از بیماری‌های عفونی و گوارشی، بهبود حالت تهوع، رفع اسهال، بالا بردن متابولیسم و کمک به لاغری و کاهش وزن، رفع سوزش معده، نفخ شکم، دل‌درد، دل‌پیچه و هضم بهتر غذا اشاره کرد.

وی بیان کرد: برای تهیه این شربت می‌توانید عصاره یا عرق نعناع را با گلاب، آب لیمو، زعفران یا حتی سکنجبین مخلوط کرده و هم بزنید تا یک شربت خوشمزه و خوش طعم به دست بیاد.

خواص شربت گل پنیرک در طب سنتی
خواص شربت گل پنیرک در طب سنتی

پاکسازی کبد و تصفیه خون با شربت گل پنیرک

محمدی با اشاره به شربت گل پنیرک گفت: پنیرک گیاهی است که در بیشتر خاک‌ها و زیستگاه‌ها یافت می‌شود و برگ‌ها در اول بهار برداشت می‌شود و گل‌ها در اواخر بهار، پنیرک طعم و مزه خاصی ندارد ولی خواص بی‌نظیر ‌در گرمازدگی، سرماخوردگی، کاهش حرارت بدن، درمان سرفه و تنگی نفس دارد.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه این شربت دارای ویتامین A و B و C است و درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار موثر است، افزود: گل پنیرک برای سوزش مجاری ادراری مفید است و دمنوش گل‌های پنیرک به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است.

وی خاطرنشان کرد: این شربت خیلی خوشرنگ و خوشمزه است و خواص بسیار زیادی دارد، این شربت برای رفع عطش و پاکسازی کبد و تصفیه خون مناسب است و خوردن این شربت سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

 افراد دیابتی برای شیرین کردن شربت‌ها از برگ گیاه استوا استفاده کنند

محمدی ادامه داد: برای شیرین کردن دم‌نوش‌ها و شربت‌ها بهتر است به‌جای شکر معمولی، از شکر قهوه‌ای یا عسل استفاده کنید، شکر قهوه‌ای معمولاً ارگانیک بوده و فاقد مواد نگه‌دارنده است.

کارشناس طب سنتی گفت: افراد دیابتی می‌توانند برای شیرین کردن دم‌نوش‌ها و شربت‌ها از برگ گیاه استوا استفاده کنند، این گیاه نه‌تنها از شیرین‌کنندگی بیشتری نسبت به قند و شکر برخوردار است بلکه به کاهش قند و فشارخون نیز کمک می‌کند.

منبع: همشهری

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *