درمان میگرن با طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان میگرن با طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان خانگی و فوری میگرن با 6 ترکیب طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

می 28, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

میگرن نام یک بیماری است که در فرانسوی نیز Migraine گفته می شود. کلمه میگرن از زبان یونانی گرفته شده است. این بیماری باعث بروز سردردهای دوره ای می شود که شدت آن متغیر است. اغلب درد میگرن در نیمی از سر بروز می کند و بصورت ضربان دار است.

سردردهای میگرنی بین 2 ساعت تا سه روز می تواند ادامه داشته باشد. علائمی مانند حالت تهوع، سرگیجه، حساسیت به نور، حساسیت به صدای محیط و… همراه با سردردهای میگرنی هستند.

برخلاف دیگر سردردها و ناراحتی ها، دردهای میگرنی با افزایش تحرک، بالا می روند بنابراین فردی که دچار سردرد میگرنی می شود، بهتر است در محیطی آرام، و تاریک، استراحت کند تا هرچه زودتر دردها تسکین یافته و از بین بروند.

برخی افراد مبتلا به میگرن، پیش از شروع سردردها، با مشاهده علائمی متوجه آغاز درد می شوند. این علائم می تواند اختلال در دید، تکلم و یا حرکت باشد.

هنوز نمی توان مشخصا گفت که ابتلا به میگرن، زمینه ارثی دارد اما با توجه به این که در بسیاری از خانواده ها، بیش از یک نفر مبتلا به میگرن مشاهده شده، بنظر می رسد که عوامل دخیل در ابتلا به میگرن هم می تواند محیطی باشد و هم زنتیکی.

اختلالات هورمونی یکی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به میگرن است. بطور کلی، زنان بیشتر ز مردان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند اما پسران در دوران بلوغ، نسبت به دخترها بیشتر دچار میگرن می شوند.

برای تسکین و درمان دردهای میگرن، مسکن های متعددی برای استفاده وجود دارد و از آنجایی که دردهای میگرنی سخت و آزار دهنده هستند، اولین قدم برای فرد مبتلا، مصرف مسکن های قوی است.

اما طب سنتی نیز، راهکارهایی برای کاهش دردهای میگرنی و درمان بیماری میگرن دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

درمان میگرن در طب سنتی ایرانی و اسلامی

متخصصان طب سنتی معتقند که همه افراد مبتلا به میگرن سرد مزاج هستند و در واقع میگرن ریشه در سردی مزاج فرد دارد. و با اصلاح مزاج و تغییر طبع می توان این بیماری را کنترل کرده و درمان کرد.

طب سنتی با برخی توصیه های تغذیه ای، توان درمان و رام کردن میگرن را دارد. در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم:

درمان میگرن به کمک روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس برای تسکین دردهای میگرنی بسیار مفید است.

استنشاق عصاره اسطوخودوس در تسکین فوری سردرد موثر است. همچنین ماساژ پیشانی و شقیقه ها با روغن اسطوخودوس نیز در درمان دردهای میگرنی بی تاثیر نیست.

درمان میگرن به کمک روغن نعنا

روغن نعنا دارای منتول است و علاوه بر تسکین درد خاصیت آرامبخشی دارد و میزان حساسیت به نور را در افراد مبتلا کاهش می دهد. در افراد مبتلا به میگرن، آن دسته افراد که حساسیت بیشتری به نور دارند را مبتلا به میگرن چشمی می گویند و ماساژ روغن نعنا بر پیشانی و شقیقه این افراد تاثیر زیادی در تسکین درد و حساسیت ایشان دارد. روغن نعنا همچنین حالت تهوع در افراد مبتلا به میگرن را کاهش می دهد.

درمان سریع میگرن با طب سنتی
درمان سریع میگرن با طب سنتی

درمان میگرن به کمک زنجبیل

زنجبیل در تسکین و درمان حالت تهوع معروف است و از دیرباز تا کنون برای بهبود تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گرفته و اکنون باید بدانید که زنجبیل برای کاهش دردهای میگرنی هم خاصیت دارد. در حین بروز دردهای میگرنی عوارض جانبی مانند حالت تهوع رنج بیماری را افزایش می دهد. بنابراین کنترل این حالات به بهبود دردها کمک می کند. مصرف دم کرده زنجبیل به ویژه اگر تازه باشد، زمان سردردها را نیز کوتاه می کند.

درمان میگرن به کمک تخم گشنیز

سالهای سال است که تخم گشنیز و گشنیز مصارف طبی دارند و خاصیت های فراوان. گشنیز به ویژه در تسکین درد سینوس ها و سردردها مفید است. خاصیت ضد التهابی تخم گشنیز بسیار در تسکین دردهای میگرنی مفید است. خوردن کشنیز تازه همراه با غذا، جویدن تخم گشنیز و همچنین دم کرده آن همراه با چای به تسکین دردهای میگرنی می انجامد.

درمان میگرن به کمک رزماری

رزماری یکی دیگر از گیاهان موثر در درمان میگرن است. استنشاق عصاره رزماری یا استفاده از بخور آن و یا حتی رایحه درمانی با رزماری دردها را تسکین می دهد و حالت تهوع را کاهش می دهد. همچنین خاصیت آرامبخشی آن باعث سرعت گرفتن روند بهبودی می شود.

درمان میگرن به کمک بومادران

همه با خاصیت آرامبخشی بومادران و تاثیر آن در کاهش استرس و اختلالات خواب آشنا هستند. بومادران خاصیت ضد التهابی نیز دارد. خاصیت ضد درد بومادران آن را به داروی موثر دیگری در درمان میگرن تبدیل کرده است. فرد مبتلا می تواند روزانه دست کم یک لیوان دمنوش یا چای بومادران بنوشد.

نکته: همه مواردی که در بالا ذکر شد به دلیل داشتن طبع گرم در کاهش سردی بدن نیز موثرند و از آنجایی که میزان سردی بدن در افزایش دردهای میگرن و پیشرفت بیماری موثر است، مصرف این موارد، باعث بهبود مزاج و تسریع در روند بهبود می شود.

نکاتی که مبتلایان به میگرن باید رعایت کنند

  • مصرف فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و ژامبون و دیگر مواد غذایی دارای نگهدارنده های صنعتی متوقف شود.
  • پنیر پیتزا، پنیر چدار، فتا و دیگر پنیرهای حاوی تیرامین نباید مصرف شوند.
  • خوراکی های سرد و بیش از حد خنک مثل بستنی، یخمک، و نوشیدنی های خیلی سرد نباید مصرف کنند.
  • بهتر است لوبیا مصرف نکنند.
  • بهتر است ترشی مصرف نکنند.
  • غذاهای کنسروی، کارخانه ای و فراوری شده باید متوقف شود.
  • بهتر است میوه خشک شده مصرف نکنند.
  • لبنیات ترش مانند ماست و دوغ نباید مصرف کنند.
  • نباید در مصرف چای و قهوه و مواد دارای کافئین زیاده روی کنند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *