احیای معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت
احیای معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت

لزوم احیای معاونت طب سنتی و اسلامی در وزارت بهداشت

تاریخ نگارش

می 28, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورمان خواستار ارتقای ساختار دفتر طب ایرانی به جایگاه قبلی و قانونی آن یعنی معاونت طب ایرانی شد.

زهره الهیان رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار ارتقای ساختار دفتر طب ایرانی به جایگاه قبلی و قانونی آن یعنی معاونت طب ایرانی شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با احترام؛ همانگونه که مستحضر می‌باشید رشته طب ایرانی از سال ۱۳۸۶ در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی و با جذب پزشکان عمومی، امر تربیت متخصصین این رشته آغاز شد. در سال ۱۳۹۲ به استناد ابلاغیه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری وقت (نامه شماره ۲۲۰/۹۲/۹۷۳۱ مورخ ۱۳۹۲/۰۵/۱۶) معاونت طب سنتی با ۷۷ پست (۴ اداره کل و ۱۱ گروه) تشکیل شد، اما در سال ۱۳۹۵ به ناگاه و بدون هیچ مستند قانونی این معاونت به بهانه تشکیل معاونت امور اجتماعی منحل و بخش عمده پست‌های تشکیلاتی آن به معاونت جدید اختصاص یافت و سازوکار تشکیلاتی طب ایرانی در وزارت بهداشت به دفتر تنزل جایگاه داد و حاشیه‌های فراوانی برای این رشته نوپا ایجاد گردید.

هم اکنون اکثر اهداف پیش بینی شده در سال‌های گذشته مرتبط با طب ایرانی مصرح در اسناد بالادستی نظام از جمله سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه کشور و نیز بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری تحقق نیافته است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از یک سو اعلام نیاز جامعه را برای دریافت خدمات تأیید شده و استاندارد طب ایرانی را دریافت کرده‌اند، از سوی دیگر بر اثرات مثبت توسعه منطقی و روشمند طب ایرانی به عنوان یک امتیاز ملی ویژه و منحصر به فرد بر مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه سلامت آحاد مردم و جامعه تأکید دارند.

از آنجا که بخش مهمی از کندی فرآیندهای مذکور مربوط به ناکارآمد بودن ساختار و جایگاه این مجموعه در وزارت بهداشت می‌باشد، از جنابعالی درخواست می‌گردد دستور فرمائید که ارتقای ساختار دفتر طب ایرانی به جایگاه قبلی و قانونی آن یعنی معاونت طب ایرانی برگشته تا امکان اقدامات مؤثرتر و کارآمدتر در سطح وزارت بهداشت جهت تحقق اهداف پیش بینی شده، فراهم گردد.

منبع: مهر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *