ساماندهی داروسازی سنتی اصفهان
ساماندهی داروسازی سنتی اصفهان

ساماندهی داروسازی سنتی در اصفهان

تاریخ نگارش

ژوئن 19, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فعالیت دو سلامتکده مورد تائید در اصفهان، گفت: به‌زودی یکی از این سلامتکده‌ها مجوز داروخانه سنتی را دریافت می‌کند تا فرآورده‌های تجویزی متخصصان طب سنتی در این داروخانه عرضه و داروسازی سنتی ساماندهی شود.

مرجان هادیان در نشست خبری ۲۸ خردادماه گفت: با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درصددیم فرآورده‌های سنتی با سیب سلامت عرضه شود و فرآورده‌هایی را که توسط عطاری‌ها و یا واحدهای زیرزمینی تولید می‌شود ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به بازرسی از واحدهای تولیدکننده محصولات غذایی و بهداشتی در سطح استان، گفت: به غیر از نظارت بر واحدهای تولیدی، طرح‌هایی برای پایش محصول در سطح عرضه نیز داریم و تقریباً دو بار در سال محصولات بازار را کنترل می‌کنیم. اگرچه وظیفه ما کنترل محصولات در زمان تولید است، اما با پایش محصولات عرضه شده، در صورت کشف عدم انطباق اقدام قانونی خواهیم کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان افزود: در طرح ملی پایش محصولات کشاورزی ورود کرده‌ایم و محصولاتی را که سازمان غذا و دارو مشخص می‌کند، از نظر باقی مانده سموم، نیترات و فلزات سنگین پایش و به سازمان اعلام می‌کنیم تا پیگیری‌های لازم انجام شود. همچنین طرح‌هایی در خصوص تشدید نظارت بر واحدهای لبنی و گوشتی داریم که در مقاطع زمانی مختلف بر اساس سامانه و چک لیست‌های هماهنگ در کل کشور انجام می‌شود. ‌

وی با بیان اینکه نظارت بر غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در کارخانه‌های آرد هر دو ماه یک بار انجام و در سامانه بارگذاری می‌شود، گفت: اینکه چرا نانوایی‌ها از افزودنی‌هایی مثل جوش شیرین استفاده می‌کنند با معاونت بهداشت است، اما جلسات تعاملی متعددی به‌ویژه در زمینه آموزش نانوایان داریم و اداره تعزیرات هم هدر این زمینه همکاری خوبی دارد و با متخلفان برخورد می‌کند.

هادیان در مورد نظارت بر محصولات غذایی مثل سوسیس و کالباس، گفت: به خاطر حساسیت‌های که وجود دارد به غیر از بازدیدهای مقطعی، تشدید نظارت بر این واحدهای تولیدی را در دستور کار داریم. سلامت سوسیس و کالباس در یک مقطع زمانی معضلی شده بود، ولی الان با تجهیزاتی که در اختیار داریم هم نوع گوشت و هم بافت‌های غیرمجاز را تشخیص می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم تا حد زیادی می‌توانند مطمئن باشند نظارت بر مواد غذایی وجود دارد، افزود: در مورد محصولات کشاورزی هم نمونه‌برداری انجام می‌شود و اگر تخلفاتی از بالا بودن میزان سموم وجود داشته باشد، وزارت بهداشت به جهاد کشاورزی اعلام و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان با بیان اینکه لیست محصولات تراریخته به ما اعلام شده، گفت: در محصولاتی مثل سویا، ذرت، کلزا و دانه پنبه احتمال تراریخته بودن هست، به همین دلیل ما بر تولیدات این محصولات نظارت می‌کنیم و از تولیدکنندگان نیز خواسته‌ایم در صورت تراریخته بودن به ما اعلام کنند.

وی در مورد آبلیموهای صنعتی گفت: چندین سال است مکاتباتی داشته‌ایم و امیدواریم استاندارد قوی برای اصالت سنجی آبلیمو داشته باشیم.

الهام جهانمرد، مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع ما متشکل از یک تیم تخصصی و دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است، گفت: دو مرجع برای ارسال نمونه داریم، مدیریت نظارت معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی که در ۲۲ شبکه بهداشتی برای ما نمونه ارسال می‌کنند.

وی با بیان اینکه وجود سم در محصولات کشاورزی تخلف نیست، تصریح کرد: میزان و زمان استفاده از سم مهم است، یعنی اگر سم به میزان و زمان مناسب استفاده شده باشد، در زمانی که محصول به دست مصرف کننده می‌رسد سم باقی مانده در حد مجاز است، البته این حد مجاز برای هر سمی متفاوت است.

منبع: ایسنا

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *