درمان تهوع بارداری با تدابیر طب سنتی
درمان تهوع بارداری با تدابیر طب سنتی

درمان تهوع بارداری با تدابیر طب سنتی

تاریخ نگارش

جولای 12, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بارداری دوره حساسی است و در آن تغییرات مختلفی در بدن فرد باردار ایجاد میشود که اغلب این تغییرات به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن بروز پیدا میکنند.

یکی از اتفاقات شایعی که ممکن است برای افراد باردار پیش بیاید، تهوع بارداری است. تهوع بارداری به دلایل مختلفی ایجاد میشود؛ از جمله:

  • افزایش هورمون انسانی (HCG)
  • افزایش سطح هورمون استروژن در بدن
  • سابقه خانوادگی در داشتن حالت تهوع در دوران بارداری
  • قوی تر شدن حس بویایی
  • حساس شدن معده در این دوران
  • داشتن استرس
  • همچنین اگر دو قلو باردار هستید، احتمال بروز تهوع بارداری برای شما بیشتر خواهد شد.
  • به علاوه، چنانچه مستعد بیماری هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که در دوران بارداری احساس تهوع و استفراغ کنید.

البته شما میتوانید با رعایت چند مورد، از تهوع بارداری جلوگیری کنید و دیگر به دنبال راه های مختلف درمان تهوع بارداری نباشید. در ادامه به چند مورد از این اصلاحات رفتاری اشاره خواهیم کرد:

پیشگیری از تهوع بارداری

  • به اندازه ی کافی غذا بخورید و در غذا خوردن زیاده روی نکنید.
  • از مصرف غذاهایی که به اصطلاح دیر هضم هستند خودداری کنید.
  • وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آنها را کم کنید. این به این معناست که شما میبایست به جای سه وعده ی حجیم، پنج الی شش وعده ی سبک را انتخاب کنید.
  • در حین غذا و بلافاصله بعد از غذا، آب ننوشید.
  • از مصرف غذاهای فریز شده و مانده خودداری کنید و سعی کنید غذاهای تازه میل کنید.
  • در مصرف مواد خوراکی که نیاز به پخت مناسب دارند دقت کنید؛ مثلا گوشت را کامل پخته و سپس میل کنید.
  • از ورزش کردن و فعالیت بدنی شدید بعد از وعده های غذایی خودداری کنید زیرا این کار سبب ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری میشود.
  • از میان وعده های سبک استفاده کنید و معده خود را خالی نگذارید.
  • چنانچه بوی غذا سبب تحریک شما میشود از غذاهای سرد استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید.
  • به مقدار کافی استراحت کنید؛ و توجه داشته باشید بلافاصله بعد از غذا خوردن، نخوابید. شما میبایست حداقل نیم ساعت بعد از غذا صبر کنید.
  • به علاوه، اگر دچار تهوع صبحگاهی در بارداری هستید، میتوانید در وعده ی صبحانه ی خود، از میوه های خنک مصرف کنید تا حالت تهوع شما کاهش یابد.
  • روزانه به مقدار کافی آب بنوشید.
  • انجام ورزش هایی که سبب حفظ آرامش در شما میشوند نیز برای جلوگیری از تهوع بارداری، توصیه میشود.

با رعایت این نکات تا حدی میتوانید از تهوع بارداری جلوگیری کنید. اما اگر به تهوع بارداری دچار هستید در ادامه به روش های خانگی برای درمان تهوع بارداری خواهیم پرداخت.

درمان تهوع بارداری
درمان تهوع بارداری

درمان فوری حالت تهوع بارداری

درمان های مختلفی برای حالت تهوع در دوران بارداری وجود دارد که ما به بهترین و موثر ترین روش های درمانی حالت تهوع بارداری در ادامه مطلب خواهیم پرداخت:

نوشیدن آب و درمان حالت تهوع بارداری

از بهترین و موثرترین کار هایی که میتوانید برای رفع تهوع بارداری خود انجام دهید، نوشیدن مقدار کافی آب است.

نوشیدن آب به صورت روزانه به خانم های باردار کمک میکند که حالت تهوع کمتری داشته و همچنین بدن خود را هیدراته نگه دارند؛ هیدراته نگه داشتن بدن در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و موجب حفظ سلامت مادر و جنین میشود.

توصیه میشود خانم های باردار هنگام بیدار شدن یک لیوان آب میل کنند و بعد از آنکه معده آرام شد، سپس از تخت خود خارج شوند.

زنجبیل و درمان حالت تهوع بارداری

زنجبیل از جمله موادی است که در درمان تهوع بارداری در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.

زنجبیل میتواند با جلوگیری از ترشح اسید معده، که از دلایل ایجاد حالت تهوع است، سبب کاهش و رفع حالت تهوع بارداری شود.

جهت مصرف زنجبیل برای رفع تهوع بارداری شما میتوانید یک تکه زنجبیل را میل کرده و یا از آبنبات های زنجبیلی استفاده کنید.

همچنین میتوانید از عصاره زنجبیل مصرف نمایید. بدین منظور شما میبایست پنج قطره عصاره زنجبیل را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط نموده و صبح ها میل نمایید.

علاوه بر آن میتوانید چای زنجبیلی تهیه کرده و در صبح ها یک تا دو فنجان از آن مصرف نمایید. جهت تهیه چای زنجبیلی شما میبایست یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را به همراه یک فنجان آب به مدت ده دقیقه جوشانده و سپس از صافی عبور داده و با مقدار کمی عسل مخلوط نموده و میل کنید.

لیمو ترش و درمان حالت تهوع بارداری

لیمو ترش از جمله موادی است که به دلیل بوی خوبی که دارد سبب آرامش بخشی به شما شده و همین موضوع سبب میشود که حالت تهوع بارداری شما کاهش یابد.

علاوه بر آن به دلیل وجود ویتامین C در لیمو، مصرف آن نسز برای خانم های باردار و جنین مناسب است.

شما میتوانید یکی از چهار روش زیر را برای بهره گیری از لیمو جهت درمان تهوع بارداری خود انجام دهید:

  • آب یک لیموی تازه را گرفته و به همراه مقداری عسل در صبح، بلافاصله بعد از بیدار شدن، میل کنید.
  • پوست لیموی تازه را در صبح ها بو کنید تا تهوع بارداری شما کاهش یابد.
  • یک دستمال را به روغن و عصاره لیمو آغشته کنید و هنگامی که حالت تهوع دارید آن را بو کنید.
  • همیشه یک آب نبات لیمویی به همراه داشته باشید و در مواقعی که حالت تهوع بارداری دارید آن را میل کنید.

نعناع و درمان حالت تهوع بارداری

نعناع نیز از جمله موادی میباشد که با آرام سازی معده شما به جلوگیری از حالت تهوع بارداری کمک خواهد کرد.

جهت استفاده از نعناع برای درمان تهوع بارداری شما میبایست یک قاشق غذاخوری نعناع خشک را به همراه یک فنجان آب به مدت یک ربع جوشانده و بعد از صاف کردن آن، با افزودن مقداری عسل، در صبح میل کنید.

همچنین میتوانید دستمالی را به عصاره نعناع آغشته کرده و در هنگام داشتن حالت تهوع آن را استشمام کنید.

رازیانه و درمان حالت تهوع بارداری

رازیانه نیز میتواند به شما در درمان و رفع حالت تهوع بارداری کمک کند. رازیانه با کمک به هضم غذا میتواند در آرامش دستگاه گوارش و جلوگیری از حالت تهوع مفید واقع شود.

همیشه مقداری دانه رازیانه در دسترس خود داشته باشید و در هنگام حالت تهوع مقداری از آن را میل کنید.

همچنین میتوانید یک قاشق چایخوری از دانه رازیانه را با یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه جوشانده و بعد با مقداری آب لیمو و عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید.

برگ تمشک قرمز و درمان حالت تهوع بارداری

برگ تمشک قرمز و یا برگ توت فرنگی نیز از دیگر موادی است که میتواند به شما در بهبود تهوع بارداری کمک کند.

مصرف برگ تمشک قرمز سبب آرام شدن عضلات صاف دیواره رحم شده و همین امر باعث میشود از حالت تهوع و و یار، در دوران بارداری تا حد زیادی جلوگیری شود.

به علاوه، برگ تمشک قرمز حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن و منیزیم بوده که برای زنان باردار بسیار مفید و ضروری است.

جهت استفاده از برگ تمشک قرمز جهت جلوگیری از تهوع بارداری شما میبایست در ابتدا یک تا دو قاشق چای خوری از برگ خشک شده یا ریز شده تمشک قرمز را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه آن را بجوشانید. سپس از صافی رد کرده و در صبح میل کنید.

البته باید توجه داشته باشید که برگ تمشک قرمز و برگ توت فرنگی ممکن است باعث انقباضات رحمی شود؛ پس شما میبایست قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

درمان سریع حالت تهوع

شما میتوانید با انجام کارهای زیر نیز به رفع سریع حالت تهوع بارداری خود کمک کنید:

  • در هنگام داشتن حالت تهوع، خم نشوید: خم شدن در هنگام حالت تهوع سبب تشدید این حالت میشود. بنابراین توصیه میشود هنگامی که حالت تهوع دارید صاف بنشینید. همچنین توجه داشته باشید که یعد از وعده های غذایی دراز نکشید زیرا این کار سبب برگشت رفلاکس معده و ایجاد حالت تهوع در شما میشود.
  • در هنگام داشتن حالت تهوع، تهویه را مناسب کنید: اگر در خانه هستید و حالت تهوع دارید با زدن آب به ضورت خود و باز کردن پنجره را به عوض شدن و تهویه هوای محیط خود کمک کنید تا حالت تهوع شما کاهش یابد. همچنین اگر در ماشین دوار حالت تهوع شدید، با پایین دادن پنجره های، به تهویه هوا اقدام کنید. این کار ها بدین منظور است که شاید وجود برخی بو ها سبب ایجان حالت تهوع در شما شده باشد.
  • در هنگام داشتن حالت تهوع، نفس عمیق بکشید: اگر حالت تهوع دارید میتوانید با کشیدن نفس عمیق به جلوگیری از این حس کمک کنید. جهت انجام آن شما میبایست با بینی خود یک دم عمیق کشیده و بعد به آرامی بازدم را انجام دهید.
  • در هنگام داشتن حالت تهوع، حواس خود را پرت کنید: داشتن حس حالت تهوع میتواند ناشی از توجه شما به این حس ایجاد و تشدید شده باشد. بنابراین با پرت کردن حواس خود و سرگرم شدن به کاری که بتواند فکر این حالت را از شما دور کند نیز میتوانید به جلوگیری از حالت تهوع خود کمک کنید.

درمان سریع حالت تهوع در خانه

در این بخش به معرفی مواد خوراکی بیشتری خواهیم پرداخت که میتواند به شما در درمان و جلوگیری از تهوع بارداری کمک کند:

  • گیاهک گندم و درمان حالت تهوع بارداری: مخلوط کردن یک قاشق چایخوری گیاهک گندم به همراه یک لیوان شیر گرم و مصرف آن در صبح میتواند به درمان حالت تهوع بارداری شما کمک کند.
  • سرکه سیب و درمان حالت تهوع بارداری: سرکه سیب سبب خنثی شدن اسید معده شده و بدین صورت در جلوگیری از حالت تهوع بارداری مفید واقع میشود. جهت استفاده از آن، یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب را با همین مقدار عسل مخلوط کرده و قبل از خواب میل کنید. علاوه بر آن، دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و در صبح، بلافاصله بعد از بیدار شدن، میل کنید.
  • بروکلی و درمان حالت تهوع بارداری: بروکلی منبع غنی از اسید فولیک بوده که به جلوگیری و رفع حالت تهوع بارداری کمک میکند. با تهیه سوپ بروکلی شامل بروکلی، زنجبیل، نعناع و مقداری فلفل قرمز و میل کردن آن به درمان تهوع بارداری خود کمک کنید.
  • ماست و درمان حالت تهوع بارداری: مصرف ماست به همراه میوه های تازه میتواند به شما در درمان تهوع بارداری کمک کند.
  • میخک و درمان حالت تهوع بارداری: میخک با ایجاد احساس آرامش به شما در جلوگیری از حالت تهوع بارداری کمک خواهد کرد. شما میتوانید روزانه چند میخک را بجوید و یا یک قاشق چای‌خوری میخک با با یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه جوشانده و بعد از رد کردن از صافی با مقداری عسل میل کنید.
  • بادام و درمان حالت تهوع بارداری: بادام حاوی پروتئین بالا بوده و به جلوگیری از حالت تهوع بارداری کمک خواهد کرد. قبل از خواب، مصرف چند عدد بادام به شما در رفع حالت تهوع بارداری یاری خواهد رساند.
  • دارچین و درمان حالت تهوع بارداری: دارچین نیز میتواند به شما در رفع حالت تهوع بارداری کمک کند. بدین منظور شما میتوانید تکه ای دارچین را جویده و یا به چای خود دارچین اضافه کرده و میل کنید.
  • پیاز و درمان حالت تهوع بارداری: پیاز با دارا بودن گوگرد در درمان حالت تهوع بارداری به خوبی عمل میکند. بدین منظور شما میبایست عصاره پیاز را با عصاره زنجبیل مخلوط کرده و استشمام کنید.
  • زیره سبز و درمان حالت تهوع بارداری: زیره سبز نیز برای درمان تهوع بارداری مفید است. بدین منظور شما میبایست مقداری دانه زیره سبز را با آب گرم مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه جوشانده و سپس میل کنید.

فواید حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع بارداری اصلا چیز بدی نیست و حتی میتواند نشانه ی خوبی باشد؛ از فواید حالت تهوع بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع بارداری نشان دهنده ی این است که مادر از سلامت کامل برخوردار بوده و احتمال سقط جنین در این خانم باردار از سایر افرادی که حالت تهوع ندارند، کمتر است.
  • همچنین، حالت تهوع در بارداری نشانه آن است که جنین از هوش بالایی برخوردار است.
  • به علاوه، داشتن حالت تهوع در بارداری احتمال نارس به دنیا آمدن جنین را به حداقل میرساند.

چرا در بارداری حالت تهوع ندارم

به طور کلی نداشتن حالت تهوع در بارداری، همانند داشتن این حالت، طبیعی است و یک سوم خانم های باردار، که دوران بارداری سالمی را طی میکنند، حالت تهوع صبحگاهی را تجربه نمیکنند.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا نداشتن حالت تهوع نشانه ای از سقط جنین است؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفته شود از آنجایی که نداشتن حالت تهوع بارداری کاملا طبیعی است جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *