طبع و خواص-چای-ترش-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
طبع و خواص-چای-ترش-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

طبع و خواص چای ترش در طب سنتی – کاهش وزن با چای

تاریخ نگارش

دسامبر 12, 2021

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چای ترش نوشیدنی خوش رنگ و ترش مزه ایست که اکثرا مردم به آن علاقه دارند. رنگ قرمز آن هر کس را جذب می کند.چای ترش را می توان به صورت گرم و یا سرد و شربت شده مصرف کرد. در ادامه این مقاله به طبع و خواص چای ترش در طب سنتی خواهیم پرداخت.

یکی از ویژگی های چای ترش این است که مانند دیگر چای های گیاهی کالری کمی دارد و کاملا بدون کافئین است.

طبع چای ترش در طب سنتی:

طبع چای ترش سرد و خشک است و به افراد گرم مزاج توصیه می شود و بالعکس  برای سردمزاجان مضر است. این دمنوش پس از مصرف حالت سردی را در بدن ایجاد می‌کند. افرادی که مزاج سرد دارند و باید از خوردن چای ترش به ویژه در فصل سرما پرهیز کنند . این نوشیدنی فقط برای گرم مزاجان توصیه می‌شود

خواص چای ترش در طب سنتی/ چای ترش برای چی خوبه؟

  • مصرف چای ترش به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی توصیه می شود.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند؛ این چای حاوی مقدار زیادی از ویتامین C می‌باشد که در برابر عفونت و سرماخوردگی مقاومت ایجاد می‌کند.
  • باعث کاهش فشارخون می شود.
  • باعث کاهش کلسترول می شود
  • برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند مفید است.
  • کبد عضو مهمی در بدن است که اختلال در آن می تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورد، مصرف چای ترش به سلامت کبد کمک می کند.
  • دختران و زنانی که دوران قاعدگی دردناگی دارند چای ترش مصرف کنند زیرا به درمان گرفتگی های دوران قاعدگی کمک می کند.
  • برای درمان افسردگی بسیار موثر است.
  • چای ترش عملکرد مثانه و شکم را بهبود می بخشد و به هضم غذا کمک می کند.
  • چای ترش به حفاظت از سلول‌های بدن کمک می‌کند.

مصرف چای باعث پایین آمدن فشار خون و همچنین کاهش کلسترول خون می شود.

این چای سرشار از آنتی اکسیدان است و از طریق آزادسازی رادیکال ها به تقویت سیستم ایمنی و قوای بدن کمک می کند.

چای ترش آرامبخش و ضد افسردگی است.

به دلیل داشتن ترکیباتی شبیه به انسولین، سطح قندخون را کاهش داده و کنترل می کند و از این جهت نوشیدنی مناسبی برای دیابتی ها به حساب می آید.علاوه بر آن ماده ضد دیابت خوبی نیز است.

چای ترش و فشار خون

افرادی که با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند، همیشه به دنبال راه هایی با عوارض کم برای برای کاهش فشار خون هستند. دمنوش های متعددی برای کاهش فشار خون استفاده می شوند که چای ترش یکی از معروف ترین و موثرترین آنها است.

فشار خون انواع مختلفی دارد. بعضی از انواع فشار خون وابسته به دارو هستند و رش های سنتی و خانگی تنها تا حدی می تواند موثر باشد. چای ترش در مورد فشارخون های سیستولیک و دیاستولیک موثر عملکرده و موجب کاهش آنها می شود.

چای ترش در بارداری

بارداری دوره حساس و سرنوشت سازی است و از این جهت بانوان باردار در این دوره توجه ویژه ای به تغذیه خود دارند. مصرف بسیاری از دم نوش ها و ترکیبات گیاهی در این دوران ممنوع است و بسیاری دیگر را باید در شرایط خاصی مصرف کرد. درمورد مصرف چای ترش در بارداری چه می دانید؟ آیا مصرف چای ترش هم در بارداری ممنوع است؟ چای ترش که نام علمی آن هیبیسکوس است، علیرقم همه خواص شگفت انگیزی که دارد، در بارداری منع شده است. خانم های باردار و شیرده باید تا مدتی از نوشیدن این چای خوش طعم چشم پوشی کنند و در صورت نیاز حتما از نظر پزشک خود مطلع شود. دلایل منع مصرف چای ترش در این دوران متفاوت است اما بنظر می رسد تاثیر فوری چای ترش در افت فشارخون و کاهش سطح قند خون بخشی از این دلایل باشند.

تاثیر چای ترش بر کاهش وزن

امروزه به دلیل سبک زندگی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی کافی و هم‌چنین افزایش مصرف غذاهای آماده اکثرا دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند،که این مشکل تبدیل به معضل بزرگی برای بسیاری از افراد شده است. مطالعات نشان داده‌ است کخ مصرف چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، روند کاهش وزن را سریع تر می‌کند. این چای حاوی ماده‌ای است که تولید آمیلاز را مهار کرده و بنابراین جذب کربوهیدرات‌ها کمتر می‌شود.  این چای جایگزینی مناسب برای نوشیدنی‌های پرشکر و آبمیوه‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی می‌باشد.

طرز تهیه چای ترش

طرز تهیه چای ترش مانند چای سیاه بسیار ساده است و اغلب به صورت دم کرده آن را می نوشند، اما می توان آن را به صورت سرد و شربت شده هم مصرف کرد.

کاهش-وزن-با-چای-ترش

خواص چای ترش برای لاغری

طرفداران لاغری و آنهایی که که درپی کاهش وزن هستند حتما بارها با این جمله موااجه شده اند که چای ترش معجزه لاغری است. بهتر است این نکته را بدانیم که هر ماده غذایی و نوشیدنی، فارغ از خاصیت و تاثیری که در کاهش وزن دارند، باید در زمان و شرایط درست مصرف شوند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که هیچ روش لاغری بدون داشتن فعالیت بدنی نمی تواند موثر باشد. آیا مکانیزم چای ترش بر افزایش چربی سوزی و لاغری را می دانید؟

همانطور که گفتیم چای ترش حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار است. از این رو سرعت رفع چربی ها و بافت های مرده و فرسوده را بالا می برد. همچنین چای ترش سرعت متابولیسم بدن را بالا می برد.

مصرف چای ترش بعد از غذا، سرعت دفع چربی های مصرفی را بالا می برد و مانع جذب آنها در بدن می شود. درکنار تاثیری که چای ترش بر دفع چربی ها و سرعت گرفتن لاغری می شود، چای ترش مقوی عضلات است و به شما این شانس را می دهد که در کنار کاهش وزن، عضلات خوش فرمی داشته باشید.

خواص چای ترش برای پوست

چای ترش تاثیر زیادی بر جوانسازی و پاک سازی پوست دارد. مصرف چای ترش به صورت دم نوش با پاکسازی کبد و کاهش چربی ها مانع بروز جوش و لک روی پوست می شود. همچنین استفاده از ماسک چای ترش، تیرگی ها و لک های پوستی، دانه های سیاه پوست و پوست های مرده را از بین می برد.

با پاکسازی پوست موجب باز شدن منافذ و تنفس پوست می شود. استفاده از ماسک چای ترش روی موها نیز باعث تقویت ریشه موها، کاهش چربی پوست سر و سرعت بخشیدن به رشد موها می شود.

مضرات و خواص چای ترش برای قلب

چای ترش انتخاب مناسبی برای افرادی است که بیماری های قلب و عروق دارند. چراکه از گرفتگی عروق و غلیظ شدن خون جلوگیری می کند و به این ترتیب گردش خون را بهبود بخشیده و عملکرد قلب را تقویت می کند. همچنین تاثیر چای ترش بر کاهش فشار خون بالا، کلسترول و تری گلیسیرید باعث بهبود عملکرد قلب می شود.

از آنجایی که چای ترش دارای طبع سرد و خشک است، مصرف آن در افراد سرد مزاج بدون همراهی مصلحات توصیه نمی شود.

یکی از عوارض مصرف چای ترش در سرد مزاجان، بروز حمله های قلبی است.

خواص چای ترش برای کبد چرب

برای چای ترش یا همان چای قرمز یا چای مکی، خواص متعددی ذکر کردیم. یکی از خاصیت های خوب و ویژه چای ترش، تاثیر آن بر درمان کبد چرب است. خاصیت آنتی اکسیدانی چای ترش در درمان کبد چرب بسیار مورد توجه قرار گرفته و به افرادی که از چربی کبد رنج می برند، توصیه می شود که چای ترش را در برنامه غذایی خود جای بدهند.

همچنین مصرف مکمل های چای ترش در این مورد توصیه شده است. زیاده روی در مصرف چای ترش باعث مسمومیت کبدی می شود.

خواص چای ترش برای دیابت

ترکیبات چای ترش، شباهت زیادی به ترکیبات انسولین دارد، با این ویژگی، مصرف چای ترش جذب ترکیبات قندی را در بدن کاهش می دهد و در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش قابل قبولی دارد.

خواص هیپولپیدمی و هیپوگلیسمی چای ترش باعث کاهش قند خون می شود و از این رو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع2 بسیار مفید است.

منع مصرف چای ترش

لازم  است زنان باردار، شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند بدون تجویز و نظر پزشک از مصرف این چای خودداری نمایند.

هم‌چنین به دلیل تأثیر این چای بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.

مصرف این چای برای افرادی که فشارخون پایینی دارند، توصیه نمی‌شود.

در این متن ترکیبات ویژه ی همچون خواص چای ترش و چای ترش چیست و خاصیت چای ترش و خواص دمنوش چای ترش و چای ترش برای لاغزی و مضرات چای ترش و طرز تهیه چای ترش و خواص چای ترش چیست و خواص چای ترش در طب سنتی نظیر اینها است.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *