انواع-خواب-روزانه-و-الگوی-خواب-شبانه-خوب-یا-بد

انواع 5 گانه خواب روزانه سم است یا شفا ؟

حکما و طبیبان طب سنتی مناسب ترین زمان خواب را از ۹ شب تا حدود ۴ صبح میدانند. و خواب روزانه را در کل به ۵ نوع خواب روزانه تقسیم بندی می‌کنند. برخی از این خواب ها مفید و برخی دیگر مضر است.

کدام نوع از انواع خواب روزانه مفید است؟

طبیبان و حکیمان خواب به‌اندازه و خوب و استراحت مناسب را ، یکی از شش اصل ضرورت سلامتی و تندرستی می دانند. که عدم وجود خواب مناسب می‌تواند بسیاری از مشکلات جسمی و روحی را در بدن به وجود بیاورد.

بهترین زمان خواب، از اوایل شب تا نیمه‌شب، یعنی از ساعت ۹ شب تا حدود ۴ صبح است. ارزش هر ساعت خواب مفید در این دوره از شبانه روز دو تا سه‌برابر خواب بعد از نیمه‌شب است.

حکمای طب سنتی انواع خواب روزانه را مضر شمرده‌اند و به خاطر اهمیت فراوان، نام‌های جداگانه بر آنها گذاشته‌اند.

خواب عیلوله :

اولین نوع از خواب روزانه خواب بین اذان صبح و طلوع خورشید است که آن را عیلوله می گویند. و حکما خواب در این زمان، را برای پوست چهره زشت و زرد کننده می دانند.

خواب فیلوله :

فیلوله، خواب ابتدای روز و پس از طلوع آفتاب است که برخی از حکما اعتقاد دارند خواب بی‌عقلان است. چرا که موجب سردی بدن و کسالت و کاهش نشاط روزانه می‌شود.

خواب حیلوله :

حیلوله نیز خواب بعد از اذان ظهر است. حیلوله به معنی حایل میان انسان و نماز ظهر و عصر است. این خواب اگر کمتر از ۲۰ دقیقه باشد اشکالی ندارد ولی حتی همین زمان کم هم بهتر است ترک شود.

خواب غیلوله :

غیلوله را نیز خواب حدود نیم‌ ساعت پیش‌ از غروب دانسته و گفته اند خواب عصرگاهی موجب کندذهنی و حماقت فرد است و انسان پس از آن بسیار کسل و بی‌حوصله می‌کند بی نشاط میکند. البته خواب از اذان مغرب تا عشاء حدود دو ساعت پس‌از اذان مغرب نیز ابدا مناسب نبوده و بزرگان گفته‌اند پریشانی و فقر مال می‌آورد.

فواید-خواب-قیلوله-و-اثرات-آن-در-نشاط

خواب قیلوله :

خواب قیلوله معروف ترین و شناخته شده ترین خواب روزانه است که از حدود نیم‌ساعت پیش‌از اذان ظهر تا هنگامه اذان ظهر است و شرط بهره کامل از این خواب، رعایت الگوی مناسب خواب شبانه و سحرخیزی صبح است. اگر الگوی خواب اول شب تا نیمه شب را رعایت کنید این خواب نیم‌ساعته، برای شما بسیار مفید بوده و موجب نشاط و تقویت قوای گوناگون بدن می‌شود.

حتما شما هم می توانید با اصلاح تدریجی الگوی خواب شبانه و خواب روزانه، نتیجه شگرف آن را در بهبود وضعیت جسمی و افزایش کارایی ذهنی خود ببینید. کارهایی که آخر شب انجام می‌دهید را به آغاز پگاه سحر انتقال دهید و نشاط رزانه و انرژی دائمی و توازن قوای خود را به دست بیاورد. این کار اصلا سخت نیست فقط باید الگوی مناسب خواب خود را الویت برنامه روزانه خود قرار دهید. تا بعد از چند روز به این توازن اعجاب انگیر برسید.