در-افطار-چه-بخوریم
در-افطار-چه-بخوریم

در افطار و سحر چه بخوریم و چه نخوریم ؟ – رفع تشنگی با اسپری گلاب

تاریخ نگارش

آوریل 30, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

علیرضا یارقلی متخصص طب سنتی ایرانی اسلامی در خصوص تغذیه وعده افطار و سحر در ماه رمضان می‌گوید : یک توصیه درست برای وعده افطار غذایی لطیف و سبک است اما باید در سحر غذایی کامل میل شود و در کل نباید در هیچ یک از این وعده ها پرخوری کنیم چرا که پرخوری بر خلاف باور معمول باعث گرسنگی بیشتر و معده درد و ضعف بدن می‌شود.

وی همچنین در مورد مصرف زولبیا در ماه رمضان اظهار داشت: مشکلی برای خوردن زولبیا وجود ندارد ولی بهتر است درست مصرف شود و مصرف بسیار کم آن مفید است توصیه می‌شود یک ساعت بعد از افطار یک و دو عدد زولبیا و بامیه با چای کمرنگ میل شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه غذاهای افطار خرما، چهارمغز، نان و پنیر، گردو و شیر است گفت: می‌توان در افطار سوپ ساده نیز مصرف کرد و باید در افطار غذای سبک مانند صبحانه بخوریم ولی به عکس در سحر یک شام کامل خورده شود.

یارقلی در مورد مصرف شام به جز افطار افزود: با توجه به اینکه فاصله بین افطار تا سحر زیاد نیست به همین دلیل نباید وعده شام خورده شود و مردم از پرخوری پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تغذیه افطار تا افطار بد است گفت: با این نوع تغذیه، سیستم گوارش دچار ضعف می‌شود و فرد در طول روز ماه مبارک رمضان دیگر سرحال نیست و از ظهر به بعد بی حال می‌شود به همین دلیل حتماً توصیه می‌شود که سحری میل شود.

وی ادامه داد: غذای کامل در سحر میل شود مانند سبزی پلو، پلوهای رنگی و همچنین مصرف خورشت‌هایی شامل گوشت و مرغ توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف آش و حلیم و کله پاچه در سحر است گفت: در میان مردم این گونه رواج دارد که آش و حلیم را در افطار می‌خوریم در حالی که جای درست استفاده آنها در سحر است نه افطار.

وی افزود: موضوع مهم دیگر این است که بعد از سحری روزه داران نباید بخوابند و خواب بعد از سحر بسیار بد است و بهتر است بعد از طلوع آفتاب نیم ساعت خوابید.

یارقلی با اشاره به اینکه نباید در سحری چای پررنگ میل شود گفت: از نوشیدنی‌های خوب بین افطار تا سحر شربت سکنجبین، تخم‌های شربتی، ماهء الشعیر طبی است که باعث رفع تشنگی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که روزه داران در طول روز عطش دارند می‌توانند گلاب در هوا اسپری کنند و همچنین بوی سیب نیز می‌تواند تشنگی را برطرف کند و از سوی دیگر مصرف کاهو نیم ساعت قبل از سحر نیز می‌تواند مانع تشنگی روزه داران در طول روز شود.

منبع: مهر نیوز

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *