عصاره-گیاهان-دارویی-برای-درمان-دیابت-نوع-دوم
عصاره-گیاهان-دارویی-برای-درمان-دیابت-نوع-دوم

چه عصاره‌های گیاهی برای درمان دیابت موثر است ؟

تاریخ نگارش

می 10, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دانشمندان و محققان ایرانی با انجام پژوهش بررسی بیوشیمیایی و ملکولی اثرات عصاره‌های تعدادی از گیاهان دارویی در درمان دیابت نوع دوم (قند) به نتایج مهمی دست یافتند که در نهایت عصاره‌های گیاهی مؤثر در درمان بیماری قند یا دیابت را معرفی کردند.

امروزه آمار مبتلایان به بیماری دیابت در دنیا روندی صعودی را تجربه می‌کند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به همین دلیل دستیابی بیماران به روش‌های درمانی ارزانتر همراه با عوارض کمتر در اولویت‌ تحقیقات این حوزه از پژوهش های علمی قرار دارد، از این جهت در این زمینه مکتب طب سنتی ایرانی اسلامی اطلاعات و یافته‌های ارزشمندی را در زمینه درمان دیابت ارائه داده است.

به این ترتیب محققان ایرانی طرحی با موضوع « بررسی بیوشیمیایی و ملکولی اثرات عصاره‌های تعدادی از گیاهان دارویی در درمان دیابت نوع 2 » به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری ایران ارائه کردند که با حمایت و تأیید این معاونت همراه شد.

در این پژوهش ارائه شواهد و مدارک علمی معتبر برای تأیید گیاهان دارویی، به خصوص انواعی از گیاهان دارویی ایران که طب سنتی آن‌ها را توصیه می‌کند، مورد بررسی قرار گرفت؛ مهیا نمودن بستری امن و مطمئن برای استفاده از این گیاهان دارویی ارزان با حداقل عوارض جانبی هدف این پژوهش بود است.

در این پژوهش از موش های آزمایشگاهی دیابتی القاشده با داروی شیمیایی آلوکسان منوهیدرات استفاده شد.

موش های دیابتی با عصاره‌های گرفته شده از گیاهان و مواد مؤثره ویژه در هر گیاه نگهداری شدند و پس از آن با انجام تحقیقات بیوشیمیایی انجام گرفته در نهایت تعدادی از گیاهان دارویی مؤثر در درمان دیابت معرفی شدند.

این تحقیق جهت تهیه کیت‌های تشخیصی دیابت انسانی و تهیه داروهای گیاهی ضددیابت انجام میگیرد.

همچنین هدف دیگر از انجام این طرح بررسی و مطالعه علمی گیاهان دارویی مؤثر در درمان دیابت نوع 2 از جهات بیوشیمیایی و ملکولی است، که به صورت in vitro و in vivo انجام گرفته است. در این رابطه، با مهیا کردن پشتوانه علمی معتبر، عصاره‌های گیاهی مؤثر در درمان دیابت معرفی خواهند شد تا جهت ساخت داروهای گیاهی که نسبت به داروهای شیمیایی معمول در درمان دیابت اثرات جانبی پایین تری دارند و از نظر اقتصادی هم ارزان تر هستند، به‌کار گرفته شوند.

در آینده نتایج کامل این تحقیق را به اطلاع شما خواهیم رساند.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *