درمان فوری حالت تهوع با 8 روش خانگی
درمان فوری حالت تهوع با 8 روش خانگی

درمان فوری حالت تهوع با 8 روش خانگی و مورد تایید طب سنتی

تاریخ نگارش

ژوئن 30, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اکثر اشخاص در زندگیشان حالت تهوع را تجربه میکنند. حالت تهوع به دلایل متعددی ایجاد میشود که امکان دارد در آخر به استفراغ منجر شود. با انجام یکسری راه ها میتوان حالت تهوع را کاهش داد. در ادامه همراه ما باشید تا درمان فوری حالت تهوع شدید را در اختیارتان قرار دهیم.

علت حالت تهوع چیست؟

حالت تهوع ممکن است به دلایل متفاوتی رخ دهد. یکی از رایج ترین آنها در زمان بارداری است که ممکن است همه مادران باردار به آن دچار نشوند. برخی افراد ممکن است به دلیل داشتن آلرژِی به یکسری داروها، مواد غذایی و… دچار حالت تهوع شوند. در ادامه به دلایل متداول حالت تهوع خواهیم پرداخت:

رفلاکس معده:

اشخاصی که دچار رفلاکس معده هستند یا اینکه با خوردن بعضی غذاها دچار سوزش سر دل میشوند، امکان دارد که به حالت تهوع نیز دچار شوند. این موضوع به ویژه زمانی که غذا از معده به مری برمیگردد و باعث سوزش میشود اتفاق می افتد.

عفونت یا ویروس:

اگر فرد به ویروس یا عفونت خاصی دچار شود که بر روی دستگاه گوارش و معده اش تاثیر گذار باشد، ممکن است او را به حالت تهوع دچار سازد. همچنین یکی از دلایل حالت تهوع مسمومیت غذایی میباشد که اغلب به دلیل وجود باکتری در غذا به وجود می آید. این دسته از حالت تهوع ها حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود.

دریا زدگی یا ماشین گرفتگی:

برخی اشخاص با قرار گرفتن در ماشین به هنگام مسافرت های طولانی به ماشین گرفتگی دچار میشوند که در این شرایط حالت تهوع ایجاد میشود. این موضوع یکی از رایج ترین دلایل حالت تهوع محسوب میشود.

این موضوع هنگام سوار شدن اشخاص به قایق یا کشتی نیز رخ میدهد.

برخی از غذاها:

ممکن است فرد به یکسری غذا ها آلرژی داشته باشد و به همین خاطر بعد از مصرف آنها دچار حالت تهوع شود. همچنین سنگینی معده به دلیل زیاد غذا خوردن و یا زیاده روی در مصرف غذاهای تند و چرب نیز میتواند سبب ایجاد حالت تهوع شود.

بیماری های دستگاه گوارش:

به جز رفلاکس معده یکسری دیگر از بیماری ها هستند که برای دستگاه گوارش ایجاد مشکل میکند و باعث ایجاد حالت تهوع میشود. در برخی مواقع فرد ممکن است به دلیل درد ناشی از بیماری به حالت تهوع دچار شود. یکی از درد هایی که ممکن است برای زنان ایجاد حالت تهوع کند، درد در دوران قاعدگی میباشد. بیماری های دستگاه گوارش که باعث به وجود آمدن درد میشوند عبارتند از: سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت و…

چند راهکار برای درمان فوری حالت تهوع در مواقعی که شخص نمیداند به چه دلیل به آن دچار شده است وجود دارد. البته این به معنای این نیست که حتما حالت تهوع برطرف میشود اما از بیشتر شدن آن جلوگیری مینماید و باعث ایجاد احساس راحتی در فرد میشود.

درمان فوری حالت تهوع
درمان فوری حالت تهوع

درمان فوری حالت تهوع با برخی تدابیر خانگی و طبی

خم نشدن:

وقتی فردی دچار حالت تهوع است نباید خم شود، زیرا خم شدن باعث میشود این حالت تشدید یابد. برای اینکه حالت تهوع خود را کم کنید بهتر است صاف بنشینید و در حالتی قرار گیرید مه به معده فشاری وارد نشود. بعد از خوردن غذا دراز نکشید تا دچار رفلاکس معده نشوید و غذای خورده شده به سمت بالا حرکت نکند.

تهویه هوا:

وقتی در شخص حالت تهوع ایجاد میشود، بهتر است صورت خود را با آب بشوید یا اینکه با باز کردن پنجره سبب عوض شدن هوا شود زیرا این کار ها حالت تهوع را کاهش میدهد. همچنین وقتی فرد دچار ماشین گرفتگی میشود میتواند با باز کردن پنجره و استشمام هوای تازه، حالت تهوع را کم کند.

مصرف لیمو ترش:

یکی از سریع ترین راه ها برای درمان حالت تهوع خوردن لیمو ترش یا چکاند آب آن در دهان است. اگر فرد دچار مشکل معده است و نمیتواند به صورت مستقیم از آب لیمو ترش بخورد بهتر است آن را با کمی آب مخلوط کند و سپس بنوشد. بو کردن پوست لیمو ترش نیز در درمان حالت تهوع موثر است.

نوشیدن آب:

گاهی شخص به دلیل کم آبی به حالت تهوع دچار میشود که در این مواقع بهتر است کمی آب بنوشد تا اگر حالت تهوع ناشی از کم آبی یا غلیط شدن اسید معده است برطرف شود. به این نکته توجه داشته باشید که آب را به صورت جرعه جرعه بنوشید.

زنجبیل یا چای بابونه:

مصرف چای بابونه سبب کم شدن اضطراب و استرس میشود که در کاهش حالت تهوع نیز موثر است. برخی افراد ممکن است نتوانند از چای بابونه استفاده کنند که در این صورت زنجبیل جایگزین خوبی میباشد زیرا سبب درمان سریع حالت تهوع میشود. میتوانید برای رفع حالت تهوع از تکه های زنجبیل، زنجبیل شکری و یا چای زنجبیل استفاده نمایید.

داروهای ضد حالت تهوع:

افرادی که میخواهند از داروهای شیمیایی برای کاهش حالت تهوع استفاده کنند بهتر است از داروهایی استفاده کنند که نیاز به نسخه ندارند. در کل بهتر است از اینگونه داروها برای درمان حالت تهوع مصرف نکنید و در صورت ادامه این حالت به پزشک مراجعه بفرمایید.

برخی از این داروها عبارتند از: امترول، پیتوبیسمول، درامانین. خانم های باردار توجه داشته باشند که این دارو ها را حتما با مشورت پزشک مصرف نمایند و از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه خودداری کنند.

ویتامین B6:

پزشک برای کاهش حالت تهوع خانم های باردار ترکیبی از قرص های ویتامین B6 و آنتی هیستامین دوکسیلامین را تجویز میکند. با این حال باز هم نمیتوان تاثیر کامل این ویتامین بر حالت تهوع را ثابت کرد. باید به این نکته توجه کنید که مصرف بیش از اندازه این ویتامین نتجیه عکس میدهد و باعث بروز حالت تهوع، خواب رفتن دست و پا، آریتمی قلبی و… میشود.

اگر فردی دچار کمبود ویتامین B باشد و به دلیل ضعف معده به حالت تهوع دچار شده باشد، معمولا با استفاده از قرص یا تزریق B کمپلکس از حالت تهوع رهایی میابد که پیشنهاد میشود این داروها حتما تحت نظر پزشک مصرف شود.

برنامه غذایی سالم:

برای رفع حالت تهوع از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید. از مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب، نوشابه و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. تحرک پس از غذا سبب فشار آمدن به معده و در نتیجه حالت تهوع میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *