خواص و طبع عرق گزنه در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده عرق گزنه
خواص و طبع عرق گزنه در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده عرق گزنه

خواص و طبع عرق گزنه در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده عرق گزنه

تاریخ نگارش

جولای 22, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گزنه یک گیاه علفی میباشد و با نام علمی دیوئیکا نیز شناخته میشود. ریشه و برگ گزنه دارای خواص دارویی بیشماری میباشد. از برگ این گیاه به صورت چای و از روغن آن برای استفاده موضعی مصرف میشود. از عرق گزنه نیز برای موارد مختلفی مصرف میشود.

اگر به صورت مستقیم با برگ گزنه تماس داشته باشید ممکن است برای شما حساسیت به وجود آورد. گزنه دارای مواد معدنی، ویتامین ها، بسیاری از ترکیب های مغذی و… میباشد که برای سلامتی فوق العاده است. گزنه به صورت عرق، روغن، قرص، دمنوش و… وجود دارد که میتوانید برای موارد مختلف از آن استفاده کرد.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با طبع عرق گزنه در طب سنتی و همچنین خواص و مضرات آن آشنا شوید.

طبع عرق گزنه در طب سنتی چیست؟

طبع عرق گزنه در طب سنتی گرم و خشک است. افرادی که طبع گرمی دارند باید این عرق را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

طبع عرق گزنه
طبع عرق گزنه

خواص عرق گزنه در طب سنتی:

  • خواص عرق گزنه برای کبد: گزنه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی میباشد که سبب محافظت از کبد در برابرالتهابات ، سموم مختلف و… میشود.
  • خواص عرق گزنه برای لاغری: استفاده از این عرق به افزایش متابولیسم بدن کمک میکند که در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن میشود.
  • خواص عرق گزنه برای قاعدگی: استفاده از این عرق سبب تنظیم قاعدگی میشود و خون ریزی را نیز بهبود میبخشد. مصرف عرق گزنه در تسکین درد پریودی موثر است.
  • خواص عرق گزنه برای پروستات: طبق مطالعات انجام شده مصرف عرق گزنه به درمان بزرگی پروستات کمک بسزایی میکند.
  • خواص عرق گزنه برای قند و دیابت: عرق گزنه موجب کاهش قند خون میشود و اثراتی مشابه انسولین دارد و به همین دلیل برای درمان بیماری قند بسیار پیشنهاد میشود.
  • پاکسازی روده با عرق گزنه: طبق تحقیقات انجام شده مصرف این عرق سبب پاکسازی روده میشود و در از بین بردن کرم و انگل های روده موثر است.
  • خواص عرق گزنه برای رحم: مصرف این عرق به درمان کیست تخمدان کمک میکند و موجب ضدعفونی کردن رحم میشود. این عرق سبب از بین رفتن سموم رحم شده و مشکل ناباروری را کاهش میدهد.
  • خواص عرق گزنه برای کلیه: این عرق به سلامت کلیه ها کمک میکند و از بروز سنگ کلیه یا رسوب کلیه پیشگیری میکند. همچنین استفاده از این عرق سبب بهبود گرفتگی های شکمی و اسپاسم شکم میشود.
  • افزایش شیر مادر: مصرف گزنه موجب افزایش ترشح شیر در مادران شیرده میشود.
  • خواص عرق گزنه برای مو: مصرف این عرق باعث تقویت ریشه مو شده و از ریزش مو جلوگیری مینماید. عرق گزنه سبب پرپشت شدن و تقویت ساقه موها میشود.

کنترل فشار خون با مصرف عرق گزنه:

در میان افراد بزرگسال از هر سه نفر یک نفر به بیماری فشار خون بالا مبتلا است. اگر فشار خون بالا باشد سلامتی فرد را به خطر می اندازد زیرا او را در معرض بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار میدهد که این مورد یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان میباشد.

در طب سنتی از عرق گزنه برای درمان فشار خون بالا استفاده میشود. طبق مطالعات انجام شده این عرق به چند صورت به کاهش فشار خون کمک میکند.

عرق گزنه سبب تولید اکسید نیتریک میشود که این ماده باعث گشاد شدن عروق میشود.

گشاد کننده ها سبب شل شدن عضله های رگ های خونی شده و در بزرگ شدن آن ها تاثیر بسزایی دارند.

 عرق گزنه برای تسکین آرتروز:

یکی از بهترین خواص عرق گزنه کمک به درمان علائم آرتروز میباشد. طبق مطالعات انجام شده، مصرف گزنه سبب کاهش التهابات شده و در تسکین درد آتروز و سهولت نقرس نقش بسزایی دارد.

مواد شیمیایی که در کرک های برگ و ساقه گیاه گزنه وجود دارد سبب تسکین درد ها شده و دارای خاصیت ضد التهابی میباشد به همین دلیل مصرف عرق گزنه به کاهش درد و التهابات ناشی از آرتروز کمک میکند.

دانشمندان امیدوارند که مصرف این گیاه بتواند در دیگر موارد التهابی مثل سندرم روده تحریک پذیر هم تاثیرگذار واقع شود.

مضرات عرق گزنه چیست؟

هر چیزی اگر بیش از اندازه مصرف شود با یکسری عوارض همراه است. زیاده روی در استفاده از عرق گزنه نیز ممکن است به کلیه ها و روده ها آسیب برساند به همین دلیل بهتر است همراه کتیرا و صمغ عربی مصرف شود.

در روز نباید بیشتر از ده گرم گزنه مصرف شود زیرا سبب بند آمدن ادرار میشود.

خانم های باردار و کودکان نیز بهتر است از مصرف عرق گزنه پرهیز کنند.

از دیگر عوارض جانبی این گیاه میتوان به این موارد اشاره کرد: اسهال، تعریق، کهیر، مشکلات معده، مسائل ادراری و بروز حساسیت.

مصرف عرق گزنه ممکن است با یکسری دارو ها تداخل داشته باشد، داروهایی مانند: دارو های بیماری قلبی، داروهای بیماری دیابت، رقیق کننده های خون، داروهای فشار خون.

این نکته قابل ذکر است که بهتر است قبل از مصرف این عرق با پزشک مشورت نمایید.

مصلح عرق گزنه چیست؟

مصلح عرق گزنه در طب سنتی کیترا، عناب و صمغ عربی میباشد. افرادی که طبع گرمی دارند بهتر است از این مصلحات در کنار عرق گزنه استفاده نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *