خواص و طبع عرق کیالک در طب سنتی+ 10 فایده عرق کیالک
خواص و طبع عرق کیالک در طب سنتی+ 10 فایده عرق کیالک

خواص و طبع عرق کیالک در طب سنتی+ 10 فایده عرق کیالک

تاریخ نگارش

جولای 23, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه کیالک یا زالزالک جزو خانواده گل رز میباشد و نام های دیگری چون: سیسته، خفجه، سیاه ولیک، کمار، مارکه، قراقیله، شال ولیک و… را داراست. از گیاه دارویی کیالک به صورت موضعی و خوراکی استفاده میشود. از برگ و گل و میوه این گیاه برای مصارف دارویی استفاده میگردد.

در طب سنتی این گیاه را برای درمان میگرن، ناراحتی های قلبی، کم خوابی و… مفید دانسته اند.

عرق کیالک یا زالزالک در مقایسه با دمنوش آن از غلظت بیشتری برخوردار است و در نتیجه خواص بیشتری را به همراه دارد. عرق کیالک خواص بیشماری دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مثل: مشکلات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و… مفید است.

در ادامه این مطلب از طب شناس به طبع عرق کیالک و همچنین خواص عرق کیالک و عوارض آن در طب سنتی خواهیم پرداخت.

طبع عرق کیالک در طب سنتی چیست؟

طبع عرق کیالک در طب سنتی سرد و خشک است. افرادی که طب سردی دارند بهتر است این عرق را به همراه مصلحاتش مصرف کنند. استفاده از عرق کیالک برای افرادی که گرم مزاج هستند مفید است.

خواص عرق کیالک در طب سنتی چیست؟

  • خواص عرق کیالک برای کبد: استفاده از عرق کیالک برای درمان کبد چرب و سلامت کبد توصیه میشود.
  • خواص عرق کیالک برای پوست: عرق کیالک برای پوست بسیار مفید است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از چروک و پیری پوست جلوگیری مینماید.
  • خواص عرق کیالک برای جوش: این عرق دارای خاصیت ضد التهابی است و برای درمان مشکلات پوستی مفید است. جوش یک نوع التهاب پوستی است که با مصرف عرق کیالک میتوانید از بروز آن پیشگیری کنید.
  • خواص عرق کیالک برای لاغری: عرق کیالک چربی سوزی را افزایش میدهد و به همین دلیل موجب کاهش وزن و لاغری میشود.
  • خواص عرق کیالک برای قلب: مصرف این عرق باعث افزایش گردش و جریان خون به قلب میشود و اکسیژن رسانی به قلب را بیشتر میکند و با این کار سبب کاهش درد های آنژینی میشود.
  • خواص عرق کیالک برای دیابت: مصرف عرق کیالک به دلیل داشتن انواع مختلف آنتی اکسیدان سبب کاهش سطح قند خون میشود.
  • عرق کیالک و فشار خون: یکی از بهترین گزینه ها برای تنظیم سطح فشار خون استفاده از عرق کیالک میباشد. این عرق فشار خون بالا را کاهش میدهد و با افزایش ادرار در کاهش فشار خون موثر است.
  • درمان بی خوابی و استرس: این عرق برای درمان مشکلات عصبی مفید است. عرق کیالک سبب تقویت جریان خون شده و به همین دلیل باعث کاهش استرس میشود. مصرف این عرق به افزایش زمان خواب و رفع بی خوابی کمک بسزایی میکند.
طبع عرق کیالک
طبع عرق کیالک

عرق کیالک برای درمان کلسترول بالا:

بالا بودن میزان کلسترول یک بیماری خطرناک به شمار میرود که اگر در درمان آن کم کاری شود سبب گرفتگی عروق و بسیاری از مشکلات دیگر میشود.

کلسترول بالا از جمله بیماری هایی است که با مصرف گیاهان دارویی قابل کنترل و درمان است. داشتن رژیم غذایی خوب در کنار فعالیت ورزشی مناسب به بهبود این بیماری کمک میکند.

عرق کیالک از جمله داروی های گیاهی است که سبب کاهش کلسترول بد خون میشود. مصرف سرکه کیالک نیز یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بدن میباشد.

عرق کیالک سرشار از آنتی اکسیدان میباشد:

این عرق دارای مقادیر بالایی مواد آنتی اکسیدانی قوی همچون: آنتوسیانیدین ها، فلاوونوئیدها، پروآنتوسیانیدین ها و… میباشد. وجود این آنتی اکسیدان ها سبب افزایش جریان خون به سمت قلب میشود و از بروز بیماری های کرونر قلبی جلوگیری مینماید.

بروز سکته قلبی در اشخاصی که به صورت منظم از عرق کیالک استفاده میکنند کاهش میابد.

عوارض عرق کیالک چیست؟

درست است که عرق کیالک دارای فواید بسیاری است اما ممکن است یکسری عوارض نیز به همراه داشته باشد.مصرف بیش از حد عرق کیالک موجب: تهوع، خواب آلودگی و خستگی، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، مشکلات معده و روده میشود.

خانم های شیرده و باردار باید از مصرف بیش از حد این عرق خودداری کنند.

اگر فردی دچار بیماری های قلبی باشد بهتر است برای مصرف این عرق با پزشک خود مشورت کند.

عرق کیالک با یکسری داروهای شیمیایی مثل: داروهای نارسایی قلب، فشار خون بالا، آریتمی قلب، آنژین و… تداخل دارد.

مصلح عرق کیالک چیست؟

مصلح عرق کیالک در طب سنتی انیسون و عسل میباشد. افراد سرد مزاج باید برای بهبود طبع عرق سیالک از این موارد در کنارش استفاده نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *