طبع و خواص عرق کلپوره در طب سنتی
طبع و خواص عرق کلپوره در طب سنتی

همه چیز درباره خواص و طبع عرق کلپوره + 11 خاصیت شگفت انگیز عرق کلپوره

تاریخ نگارش

جولای 24, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عرق کلپوره از گیاه کلپوره یا همان مریم نخودی بدست می آید که این گیاه جزو خانواده نعناییان است. کلپوره یک نوع گیاه علفی میباشد که دارای گل هایی به رنگ سفید یا صورتی است و از این گل ها برای تهیه عرق کلپوره استفاده میشود.

این گیاه در کشور ایران نیز میروید و در مناطق غرب، جنوب، شمال و مرکز به چشم میخورد اما در حالت کلی در سواحل سنگلاخی رشد میکند. فصل جمع آوری کلپوره بهار و تابستان میباشد.

عرق کلپوره دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و استفاده از آن موجب درمان بیماری های مختلفی چون: دیابت، مشکلات قلبی، سوهاضمه، التهاب، مشکلات گوارشی، سرماخوردگی، تشنج و… میشود.

در ادامه این مطلب از طب شناس به طبع عرق کلپوره در طب سنتی و همچنین خواص عرق کلپوره پرداخته میشود.

طبع عرق کلپوره در طب سنتی چیست؟

طبع عرق کلپوره در طب سنتی گرم و خشک است. مصرف این عرق برای افراد سرد مزاج مفید است اما افراد گرم مزاج باید این عرق را به همراه مصلحاتش استفاده نمایند.

خواص عرق کلپوره در طب سنتی :

  • خواص عرق کلپوره برای پوست: این عرق برای سلامت پوست عالی است. مصرف عرق کلپوره سبب درمان مشکلات پوستی و بهبود خارش پوست میشود.
  • خواص عرق کلپوره برای معده: مصرف این عرق به بهبود مشکلات گوارشی، دل درد، مشکلات معده و اسهال کمک میکند. عرق کلپوره در درمان درد معده و نفخ موثر است.
  • خواص عرق کلپوره برای لاغری: عرق کلپوره تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد و بهتر است برای لاغری از دیگر گیاهان دارویی بهره ببرید.
  • خواص عرق کلپوره برای کودکان: مصرف عرق کلپوره برای کودکان مضر است.
  • خواص عرق کلپوره در شیردهی: استفاده از عرق کلپوره در دوران شیردهی پیشنهاد نمیشود.
  • عرق کلپوره برای دیابت: عرق کلپوره یک گزینه عالی برای بهبود دیابت میباشد. مصرف این عرق به کاهش سطح قند خون کمک میکند و عوارض بیماری دیابت برای بدن را نیز کاهش میدهد.
  • عرق کلپوره در بارداری: در بارداری از مصرف عرق کلپوره پرهیز کنید زیرا ممکن است به سلامت مادر و جنین آسیب وارد شود
  • عرق کلپوره برای اسپرم: استفاده از این عرق موجب تقویت قوای جنسی میشود. طبق مطالعات انجام شده عرق کلپوره برای تقویت و بهبود کیفیت اسپرم آقایان مفید است.
طبع عرق کلپوره
طبع عرق کلپوره

خواص عرق کلپوره برای زنان:

یکی از بهترین خواص عرق کلپوره درمان مشکلات زنانه میباشد. این عرق دارای خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی است که موجب درمان مشکلات زنانه همچون: عفونت واژینال، درد پریودی و… میشود.

عرق کلپوره قاعده آور است و در طب سنتی برای راحتی زایمان نیز پیشنهاد میشود.

عرق کلپوره و تقویت سیستم ایمنی:

این عرق سرشار از آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال است که دارای خواص ضد سرطانی و ضدعفونی کننده است و به همین خاطر است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن فرد میشود و از ابتلای او به بیماری های مختلف پیشگیری میکند. پس افراد میتوانند برای تقویت سیستم ایمنی خود از عرق کلپوره استفاده کنند.

تقویت استخوان ها با مصرف عرق کلپوره:

این عرق گیاهی دارای بسیاری از ویتامین ها و ومواد معدنی است که در حفظ سلامت فرد و استحکام استخوان ها تاثیر بسزایی دارد.

عرق کلپوره دارای مقادیر بالایی ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر است که سبب پیشگیری از پوکی استخوان میشود. پس با مصرف این عرق گیاهی میتوانید مقادیر زیادی از ویتامین ها و املاح ضروری را بدن خود برسانید.

عوارض عرق کلپوره چیست؟

درست است که عرق کلپوره از فواید بسیاری برخوردار است اما استفاده بیش از حد یا استفاده طولانی مدت از آن باعث بروز یکسری مشکلات و عوارض میشود.

زیاده روی در مصرف عرق کلپوره باعث عوارض جدی برای معده و مغز میشود.

کودکان، خانم های باردار و شیرده نباید از این عرق استفاده نمایند زیرا مصرف آن ممکن است سبب به خطر افتادن سلامت مادر و جنین شود.

عرق کلپوره باید در مدت زمان کوتاهی مصرف شود زیرا اگر این عرق در طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد باعث مسمویت کبد و کلیه ها میشود.

افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های کلیوی و بیماری های کبدی هستند نباید از این عرق استفاده نمایند.

در آخر باز هم به این نکته اشاره میکنیم که عرق کلپوره خواص بسیاری دارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

طریقه مصرف عرق کلپوره در طب سنتی چیست؟

برای استفاده از خواص درمانی عرق کلپوره کافیست از آن روزی سه بار و در هر بار به میزان یک فنجان قبل از هر وعده غذایی استفاده شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *