همه چیز در باره خواص و طبع عرق شاتره در طب سنتی + 10 فایده عرق شاتره
همه چیز در باره خواص و طبع عرق شاتره در طب سنتی + 10 فایده عرق شاتره

همه چیز در باره خواص و طبع عرق شاتره در طب سنتی + 10 فایده عرق شاتره

تاریخ نگارش

جولای 26, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شاه تره یک نوع گیاه علفی است که با نام های دیگری همچون: شاه ترج، پیت پارا و… نیز شناخته میشود. شاه تره را در اوایل زمان گلدهی برداشت میکنند و از آن برای تهیه دارو های گیاهی به شکل های مختلف مثل عرق شاتره، کپسول، عصاره، چای و… استفاده میکنند.

شاتره معمولا با آب و هوای معتدل سازگار است و گل هایش رنگ های مختلفی دارند که در طب سنتی از آن بسیار استفاده میشود. در برخی کشور ها مثل: استرالیا، فرانسه، آمریکا، آفریقا، انگلستان، اسپانیا و اتریش از شاه تره استفاده زیادی میکنند.

عرق شاه تره برای بدن خواص بیشماری دارد که در ادامه به طبع عرق شاتره در طب سنتی و همچنین خواص عرق شاتره و عوارض آن خواهیم پرداخت.

طبع عرق شاتره در طب سنتی چیست؟

طبع عرق شاتره همانند طبع شاه تره در طب سنتی سرد و خنک است. افرادی که دارای طبع سردی هستند باید این عرق را به همراه مصلحش استفاده نمایند.

خواص عرق شاتره در طب سنتی چیست؟

  • خواص عرق شاتره برای لاغری: عرق شاتره بسیار اشتها آور است و به بزرگسالان و کودکان لاغر کمک میکند تا وزن اضافه کنند.
  • خواص عرق شاتره برای مردان:  این عرق ادرار آور است. استفاده از عرق شاتره مشکلات مثانه در آقایان را برطرف میسازد و از بروز سرطان پروستات پیشگیری میکند.
  • خواص عرق شاتره برای پوست: مصرف عرق شاتره برای سلامت پوست پیشنهاد میشود. این عرق برای درمان آکنه و جوش های چرکی و سر سفید مفید است. نوجوانانی که دچار جوش های بلوغ و زیر پوستی میشوند میتوانند از این عرق استفاده نمایند.
  • خواص عرق شاتره برای کبد: مصرف عرق شاتره به همراه عرق کاسنی برای درمان کبد چرب بسیار موثر است. عرق شاتره برای درمان بیماری های دیگر کبد نیز مفید است.
  • خواص عرق شاتره برای مو: استفاده از آب یا خیسانده شاتره برای دفع شپش از مو بسیار مفید است.
  • خواص عرق شاتره برای چشم: مصرف این عرق سبب سلامت چشم و تقویت بینایی میشود. عرق شاتره با پاکسازی چشم نیز کمک میکند.
  • خواص عرق شاتره برای نوزادان: عرق شاتره نارسایی کلیه در نوزادن را درمان میکند و همچنین مصرف آن سبب درمان مشکلات گوارشی نوزادان میشود.
  • عرق شاتره در بارداری: عرق شاتره بهتر است در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود. در کل باید برای مصرف عرق های گیاهی در این دوران احتیاط کرد.
طبع عرق شاهتره
طبع عرق شاهتره

خواص عرق شاتره برای فشار خون:

یکی از بهترین فواید عرق شاتره این است که مصرف آن باعث تنظیم سطح فشار خون میشود. داشتن فشار خون بالا برای بدن مضر است و یکسری مشکلات به همراه دارد در برخی موارد نیز ممکن است سبب سکته یا ایست قلبی شود.

اگر میخواهید از عوارض احتمالی فشار خون در امان باشید پیشنهاد ما این است که از عرق شاتره استفاده نمایید.

خواص عرق شاتره برای یبوست:

یبوست یک بیماری رایج است که اکثر افراد به آن مبتلا شده اند و برایشان بسیار آزر دهنده است. یکی از بهترین گزینه ها برای درمان یبوست، عرق شاتره میباشد. این عرق دارای خواصی است که استفاده از آن سبب بهبود عملکرد روده و معده میشود و در تنظیم دستگاه گوارش موثر است.

همچنین عرق شاتره باعث ضدعفونی شدن داخل بدن میشود و همه این موارد موجب میشوند که این عرق در درمان یبوست نیز موثر واقع شود.

مضرات عرق شاتره چیست؟

مصرف دز بالای شاتره خطرناک است زیرا میتواند سمی باشد و باعث بروز اسهال شدید، تنگی نفس و گرفتگی عضله ها گردد. اگر قصد مصرف عرق شاتره را دارید حتما از قبل درباره میزان مصرف آن با متخصصین طب سنتی صحبت نمایید.

شاتره دارای ترکیبات آلکالوئیدی سمی است به همین دلیل اگر در بارداری یا شیردهی قصد استفاده از عرق شاتره را دارید باید به میزان خیلی کم از آن استفاده نمایید.

درست است که عرق شاتره دارای فواید بسیاری است اما جزو گیاهان سمی میباشد و باید در مصرف آن احتیاط کنید. مصرف بیش از حد این عرق باعث فلج شدن عضله های صاف و دستگاه تنفسی میشود. مقدار مجاز استفاده از شاتره در روز 12 تا 20 گرم میباشد.

همچنین مصرف بی رویه عرق شاه تره برای ریه مضر است و در کل بهتر است این عرق در کنار مصلحش که عرق کاسنی میباشد مصرف شود.

مصلح عرق شاتره چیست؟

مصلح عرق شاتره در طب سنتی، عرق کاسنی میباشد. برای تعادل مزاج عرق شاتره بهتر است آن را در کنار عرق کاسنی استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *