همه چیز درباره خواص و طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی + 9 خاصیت بینظیر عرق زیره سیاه
همه چیز درباره خواص و طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی + 9 خاصیت بینظیر عرق زیره سیاه

همه چیز درباره خواص و طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی + 9 خاصیت بینظیر عرق زیره سیاه

تاریخ نگارش

جولای 28, 2022

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

زیره سیاه یک نوع ادویه است که از خواص دارویی و غذایی فراوانی برخوردار است. گیاه زیره سیاه برگ های ریزی دارد و گل های آن به رنگ سفید و به شکل چتری میباشند که دانه های آن برای استفاده دارویی مصرف میشود. منشا این گیاه در ناحیه غرب آسیا و اروپا است که از گذشته در این مناطق کشت میشد.

زیره سیاه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است واغلب مردم از عرق زیره سیاه استفاده میکنند.

به گزارش سایت طب شناس زیره سیاه دارای مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است که همه این موارد برای بدن بسیار مفید هستند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه باشید تا شما را با طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی و همچنین خواص عرق زیره سیاه و عوارض آن آشنا کنیم.

طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی چیست؟

طبع عرق زیره سیاه در طب سنتی همانند طبع زیره سیاه، گرم و خشک است و مصرف آن برای افرادی که طبع سردی دارند بسیار مفید است و سبب افزایش انرژی آنها میشود. افرادی که طبع گرمی دارند باید این عرق را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص عرق زیره سیاه در طب سنتی چیست؟

  • خواص عرق زیره سیاه برای لاغری: مصرف عرق زیره سیاه سبب کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن افراد میشودو به همین دلیل سبب کاهش وزن و لاغری میشود.
  • خواص عرق زیره سیاه برای قاعدگی: این عرق قاعده آور است و در خانم ها اختلالات هورمونی را رفع میکند.
  • خواص عرق زیره سیاه برای معده: این عرق باعث تقویت معده میشود و هضم غذا را آسان تر میکند. همچنین در درمان ترش کردن معده، سکسکه، نفخ و مشکلات بلع نیز موثر است.
  • خواص عرق زیره سیاه برای پرندگان: این عرق بدن پرندگان را تقویت میکند و سبب افزایش میل جنسی آن ها میشود. استفاده این عرق باعث تقویت بند پرندگان برای تخم گذاری میشود.
  • خواص عرق زیره سیاه برای نوزادان: نوزاد مجاز به استفاده از این عرق نیست زیرا مصرف عرق زیره سیاه برای کودکان زیر هفت سال باید با احتیاط همراه شود.
  • خواص عرق زیره سیاه برای کبد: عرق زیره سیاه باعث تقویت کبد میشود و در بهبود عملکرد آن موثر است. این عرق سبب دفع سموم کبد شده و از تجمع سموم در کبد پیشگیری میکند.
  • خواص عرق زیره سیاه در شیردهی: این عرق سبب میشود شیر مادر تقویت و افزایش یابد و همچنین به دلیل ضد نفخ بودن برای کاهش دل درد های نوزاد پیشنهاد میشود.
طبع عرق زیره سیاه
طبع عرق زیره سیاه

خواص عرق زیره سیاه برای پوست:

عرق زیره سیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و سرشار از ویتامین E است که مصرف آن سبب پیشگیری از بروز چین و چروک پوست میشود و در بهبود سلامت پوست مفید است.

این عرق دارای خاصیت چربی سوزی است و استفاده از آن موجب از بین رفتن چربی های زیر پوست میشود.

این عرق به دلیل خاصیت ضد باکتریایی در درمان جوش و آکنه موثر است.

عرق زیره سیاه به سفیدی و نرمی پوست شما کمک میکند.

این عرق علاوه بر پوست صورت در درمان عفونت پوست سر نیز مفید است. عرق زیره سیاه از ریزش مو جلوگیری میکند و سبب تقویت تار های مو میشود.

فواید عرق زیره سیاه برای دستگاه گوارش:

دوتا از بخش های اصلی دستگاه گوارش معده و روده هستند. اگر غذای خورده شده خوب هضم نشود باعث بروز مشکلاتی در معده میشود و ممکن است به بافت روده نیز آسیب بزند. داروهای گیاهی گزینه های خوبی برای درمان مشکلات دستگاه گوارش هستند.

عرق زیره سیاه یکی از بهترین دارو های گیاهی برای تقویت معده میباشد. این عرق باعث از بین رفتن انگل های معده میشود و در درمان نفخ شکم و از بین رفتن باکتری های بد معده موثر است.

عرق زیره سیاه باعث بیشتر شدن باکتری های مفید معده میشود و در بهبود عملکرد معده نیز تاثیر بسزایی دارد. همچنین این عرق درد و کرم روده را نیز درمان میکند و التهابات آن را از بین میبرد و به هضم بهتر غذا کمک میکند.

مضرات عرق زیره سیاه چیست؟

درست است که عرق زیره سیاه خواص بسیاری دارد اما مصرف بیش از حد آن سبب زردی رنگ چهره و لاغری میشود.

برخی افراد نیز ممکن است به این عرق حساسیت داشته باشند.

مصرف زیاد و طولانی مدت عرق زیره سیاه ممکن است باعث آسیب به کلیه ها و کبد گردد.

اگر خانم ها مقدار زیادی از این عرق را در دوران پریودی استفاده کنند منجر به افزایش خونریزی آنها میشود پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید که از مصرف عرق زیره سیاه در دوران قاعدگی پرهیز کنید.

خانم های باردار نباید از این عرق گیاهی استفاده کنند زیرا ممکن است خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

زیره دارای خاصیت مخدر است و زیاده روی در مصرف آن نیز اعتیاد آور است.

مصلح عرق زیره سیاه چیست؟

از مصلحات زیره سیاه میتوان به کتیرا، آویشن و عسل اشاره کرد که مصرف آن ها در کنار زیره سیاه باعث تعادل طبع آن میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *