طبع و خواص گوشت خرگوش
طبع و خواص گوشت خرگوش

گوشت خرگوش حلال است یا حرام؟ طبع و خواص گوشت خرگوش

تاریخ نگارش

آگوست 9, 2022

دسته‌بندی

محصولات حیوانی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خرگوش ها میتوانند در چمنزار، علفزار، جنگلهای کم درخت، جنگلهای انبوه، تالاب و حتی بیابان زندگی کنند.

خرگوش ها به صورت گروهی زندگی میکنند و شناخته شده ترین گونه ی خرگوش، یعنی خرگوش اروپایی، در سوراخهایی درون زمین زندگی کرده و میتواند به سرعت با محیط اطرافش هماهنگ شود.

بیش از نیمی از خرگوشهای جهان در آمریکای شمالی زندگی میکنند. همچنین جنوب غربی اروپا، آسیای جنوب شرقی، سوماترا، برخی جزیرههای ژاپن و بخشهایی از آفریقا و همچنین آمریکای جنوبی نیز زیستگاه این جانورند.

گوشت خرگوش به دلیل وجود سمی در بدن این حیوان، که تاثیری بر بدن خرگوش نداشته و سبب مسمومیت حیوان نمیشود، سمی بوده و گفته میشود خوردن گوشت خرگوش منجر به مرگ می شود.

درمورد حلال و حرام بودن گوشت خرگوش نظرات مختلفی وجود دارد ولی در اکثر منابع گفته شده است که گوشت خرگوش از نظر دین اسلام حرام است. البته درمنابعی هم این گوشت مکروه اعلام شده است.

طبع گوشت خرگوش سرد است یا گرم؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که طبع و مزاج گوشت خرگوش گرم است یا سرد؟ تر است یا خشک؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که، طبع گوشت خرگوش گرم و خشک است.

خواص گوشت خرگوش در طب سنتی

گوشت خرگوش دارای مقدار زیادی پروتئین و چربی بوده و گوشت این حیوان جزو گوشت های سبک و رژیمی محسوب می شود.

ارزش غذایی گوشت خرگوش بالا بوده و این گوشت حاوی پروتئین بالا و چربی و کلسترول پایین میباشد. کالری گوشت خرگوش نیز بالا بوده و آن را به یک گوشت خوب تبدیل کرده است.

علاوه بر آن، گوشت خرگوش بسیار مقوی بوده و حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین ها است.

در ادامه، به شرح خواص گوشت خرگوش و نقش آن در بهبود و درمان برخی بیماری ها خواهیم پرداخت:

  • مناسب جهت قرار دادن در برنامه غذایی کودکان
  • تسریع روند درمان بیماری های کبدی
  • مناسب جهت رفع بیماری های مجاری صفراوی
  • کنترل و درمان فشار خون بالا
  • مناسب جهت کاهش آلرژی
  • بهبود دهنده ی بیماری های مربوط به دستگاه گوارش
  • مناسب جهت گنجاندن در رژیم غذایی افراد مسن
  • کاهش دهنده ی لرز
  • تسکین دهنده ی درد های آرتروز
  • از بین برنده ی لک های صورت
  • موثر در رویش دندان ها در کودکان
  • مناسب جهت درمان بیماری صرع
  • موثر در روند درمان ورم روده
  • رفع و درمان اسهال مزمن
  • مناسب برای ورزشکاران به دلیل پروتئین بالا

طبع گوشت خرگوش
طبع گوشت خرگوش

گوشت خرگوش و ریه ها

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا میباشد.

مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است.

خواص گوشت خرگوش برای سرفه، آسم و ریه به صورت علمی ثابت نشده است بنابراین نمی توان با اطمینان در این باره نظر داد.

گوشت خرگوش و ناباروری

در برخی منابع غیر رسمی ذکر شده است، چنانچه خانم های نازا فرج ( آلت تناسلی ) خرگوش را پخته و بخورند درمان شده و میتوانند حامله شوند.

البته توجه داشته باشید که تاکنون این موضوع به صورت علمی ثابت نشده است.

گوشت خرگوش و سرطان

همچنین در برخی منابع غیر رسمی گفته میشود که گوشت خرگوش جهت درمان سرطان مفید بوده و برخی افراد توصیه بسیاری بر مصرف گوشت خرگوش جهت درمان سرطان دارند.

البته توجه داشته باشید که تاکنون این موضوع به صورت علمی ثابت نشده است.

مضرات و منع مصرف گوشت خرگوش

گوشت خرگوش نیز مانند هر ماده خوراکی دیگری در کنار مزایا و خواصی که دارد، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی از افراد است.

در ادامه به موارد منع مصرف گوشت خرگوش برای برخی افراد خواهیم پرداخت.

گوشت خرگوش برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی گوشت خرگوش برای افراد زیر مناسب نمیباشد:

  • خانم های باردار: توصیه می شود از دادن خودسرانه ی این گوشت در دوران بارداری پرهیز کنید؛ زیرا این گوشت جزو گوشت های حرام بوده و تا به امروز به صورت علمی خواصی از آن برای بارداری اثبات نشده است.

علاوه بر آن، مصرف گوشت خرگوش سبب ایجاد بیماری تولارمی و تب خرگوشی و همچنین افزایش سودا در بدن میشود.

البتع در منابعی ذکر شده است که مصرف گوشت خرگوش سبب مرگ خواهد شد.

مصلحات گوشت خرگوش چه چیزهایی هستند؟

از آنجایی گوشت خرگوش حرام است و در منابع اسلامی از خوردن آن نهی شده، ما توصیه به مصرف گوشت خرگوش نمی کنیم. این موضوع ثابت شده است که مصرف خوراک حرام، اگرچه از نظر علمی خواص متعدد داشته باشد، منجر به بیماری و مشکلات متعدد جسمی و روحی و… می شود.

در مورد مصلح گوشت خرگوش تنها می توان گفت که باید گوشت خرگوش را با چربی زیاد میل کرده و یا با آب، نمک و زیتون شستشو داده و اجازه دهید مدت زیادی با هم بپزند تا گوشت خرگوش نرم شود.

همچنین دقت داشته باشید از آنجایی که مصرف گوشت خرگوش ترشح صفرا را در بدن افزایش میدهد، جهت پاک نمودن بدن از صفرا، شما میبایست گوشت خرگوش را مرطوب و سرد سازید.

علاوه بر آن، خوب است بدانید که بریان شده ی مغز خرگوش که به خردل و فلفل آغشته شده است ، برای درمان رعشه مفید است.

10 پاسخ

  1. عجب !!! کلی خواص ازش می گی بعد می گی حرامه ؟؟؟ واقعا این علم و دانش و از کجا آوردی ؟ خیلی نامحسوس می گی اسلام خوراکی که این همه ارزش غذایی داره و حرام کرده !!! اما اشتباه می کنی ؟ کسی که دانش درستی از حرام ها و حلال ها داشته باشه می دونه چیزی و که خداوند اون و برای بنده هاش حرام می کنه حتما و قطعا مضراتش و خطراتش برای سلامتی انسان بیش از فوائدشه !!! چه زیرکانه کودکان معصوم و زنان باردار و به خوردن حرام تشویق می کنید چه انگیزه ای پشت این عمل شیطانی دارید ؟

    1. سلام دوست عزیز. اتفاقا تاکید متن بر حرام بودن این گوشت است. یعنی این گوشت حرام است و تنها مصرف آن با تجویز طبیب و حکیم حاذق و به عنوان دارو بدون اشکال بوده و مصرف آن بدون تجویز فرد متخصص توصیه نمی‌شود. همچنین وجود سم در گوشت برخی از گونه ها خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

      1. سلام هیچ وقت چیز حرام با تجویز دکتر جایز نمی شه مضر مضر است خود را گول نزنید خدا در چیزهای حلال دیگر همین خواص خرگوش گذاشته بروید آنها را بخوریداگر راست می گویید

  2. اخه گوشتی که اینهمه مزایا ودرمان کنندگی داردرا چرا بی دلیل و بدون علم اسلام حرام دانسته.

    1. سلام

      خاصیت چیزی باعث حلال شدن آن نمیشه. در شرع مقدس اسلام و ادیان اللهی دیگه گاها خوردن و استفاده از برخی مواد ممنوع یا حرام اعلام شده که در بسیاری موارد با پیشرفت علم بشر دلایل حرام بودم آن روشن شده است.
      در رابطه با بی دلیل بود و بدون علم بودم حرام شدن این گوشت هم کافیه بدونید که بسیاری از دانشمندان طب سنتی و پایه گذاران علم امروز فرهیختگان مسلمان بوده اند.

  3. اینجا است که تفاوت طب سنتی با طب اسلامی مشخص می شود.امام صادق علیه السلام فرمودند شفا در حرام نیست!!!!
    بیضه بیدستر و …. درمان هایی هستند که از طب یونانی و ایران قبل اسلام و …. به طب سنتی وارد شده اند و اسلام آنچه که غلط است را منع کرده است و بس. مانند خوردن شراب.

  4. واقعا عجیبه اینهمه خواص و فواید و خطرات و مضرات که با هم همخوانی ندارند و ما رو به گمراهی میندازن خدا کند که امام زمان بیاید و علم واقعی را روشن و احکام الهی را اجرا کند .

  5. سلام
    من هم نفهمیدم شما دقیقا دنبال تشریح بودید یا صادر کردن جواز مصرفش!؟؟از ی طرف میگید اسلام حرام اعلام کرده و دانشمندان هم پی به مضراتش بردن!از طرف دیگر کلی فایده هم براش ذکر کردید!!خواننده میگه اسلام حرام کرده درصورتی که کلی فایده داره پس استفاده کنیم بهتره!!این همه حیوان حلال گوشت هست چرا باید گیرمون حرام گوشت ها باشند!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *