درمان فوری حساسیت پوستی در طب سنتی + 8 راهکار برای درمان خانگی حساسیت پوستی
درمان فوری حساسیت پوستی در طب سنتی + 8 راهکار برای درمان خانگی حساسیت پوستی

درمان فوری حساسیت پوستی در طب سنتی + 8 درمان خانگی خارش و قرمزی پوست کودکان و بزرگسالان

تاریخ نگارش

فوریه 5, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آلرژی یا حساسیت پوستی چیزی است که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. پوست شما نخستین چیزی است که با محیط بیرون در ارتباط است و باید این موضوع را بدانید که آلرژی های شما از اینجا آغاز میشود. آیا میدانید برای درمان فوری حساسیت پوستی باید چه کاری انجام دهید؟ برای اطلاع از این موضوع و موارد دیگری همچون آلرژی پوستی چیست؟ انواع حساسیت های پوستی؟ و درمان فوری حساسیت پوستی در طب سنتی همراه این مطلب از طب شناس باشید.

حساسیت پوستی چیست؟

به واکنشی که پوست در برابر یک ماده تحریک کننده یا آلرژی زا مهاجم از خود نشان میدهد حساسیت پوستی یا آلرژی پوستی میگویند. وقتی پوست شما یک ماده مضر حارجی را احساس میکند، بدن شما در مقابل، یک پاسخ ایمنی تولید میکند که با برخی نشانه ها مثل کهیر و… همراه است. بعضی از آلرژی ها یک علل زمینه ای دارند و با آلرژن ها متفاوت میباشند که در کل نتیجه ها تقریبا مشابه میباشند.

علل حساسیت پوستی و خارش و قرمزی

واکنش های آلرژیک ممکن است به وسیله موارد زیادی تحریک شوند مثل:

  • نیش حشره ها
  • گرده گیاهان مثل پیچک سمی
  • انواع خوراکی ها
  • فلزاتی که از آن ها برای جواهرسازی استفاده میشود مثل نیکل و…
  • انواع شامپو، صابون و لوازم آرایشی
  • محصولات پاک کننده، انواع اسپری و بسیاری از عطر ها
  • لاتکسی که در بعضی از لباس ها، کاندوم ها، بادکنک ها و دستکش ها مورد استفاده قرار میگیرد.
درمان حساسیت پوستی
درمان حساسیت پوستی

علائم حساسیت پوستی چیست؟

  • خارش
  • قرمزی
  • پوست خشک میشود و به صورت پوسته پوسته در می آید
  • ناحیه هایی که زخم شده اند دچار عفونت میشوند
  • تاول هایی با اندازه های کوچک اما پر از مایع

انواع حساسیت های پوستی در کودکان و بزرگسالان:

  • درماتیت تماسی: این نوع آلرژی را اکثر افراد تجربه کرده اند. بثورات به دلیل تماس یک آلرژن با پوست به وجود می آید.
  • بروز راش ها به دلیل استفاده از پوشک: این راش ها در کودک ها و بزرگسالانی که در طولانی مدت از پوشک کثیف استفاده میکنند رایج است. راش ها یک نوع درماتیت تماسی نیز به حساب می آیند.
  • اگزما یا درماتیت آتوپیک: این بیماری سبب قرمزی پوست میشود و خارش پوست را به همراه دارد. اگزما اغلب در کودکان رایج تر است و به دلایل متعددی همچون صابون های تند، تغییرات آب و هوایی، آلرژن ها و… بروز میکند.
  • درماتیت سبورئیک: این مورد اغلب با عنوان شوره سر شناخته میشود. این بیماری بر روی پوست سر و صورت تاثیر میگذارد و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست فرد میگردد.
  • کهیر: کهیر ها برجستگی های قرمز رنگی هستند که با خارش همراه اند و یک دفعه ظاهر میشوند و بعد از چند ساعت خود به خود ناپدید میشوند.
  • پسوریازیس: این مورد یک برجستگی پوسته دار (جوش) است که بر سطح پوست ظاهر میشود و در نواحی زانو، آرنج و پوست سر پدید می آید.
  • بثورات گرمایی: این مورد یک نوع آلرژی میباشد که به دلیل انسداد مجاری عرق و آب و هوای گرم و مرطوب بروز میکند.

درمان خانگی حساسیت پوستی با طب سنتی:

اغلب حساسیت های پوستی یکسری نشانه ها را به وجود می آورند که میشود با راهکار های خانگی آن ها را درمان کرد. در ادامه به برخی درمان های خانگی برای حساسیت پوستی خواهیم پرداخت.

درمان فوری حساسیت پوستی با سرکه سیب:

سرکه سیب از خواص بیشماری برای درمان بیماری ها برخوردار است. سرکه سیب سرشار از اسید استیک هایی است که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار قوی میباشند به همین دلیل سرکه سیب میتواند در درمان بسیاری از حساسیت های پوستی موثر عمل کند.

برای استفاده از سرکه سیب به منظور درمان فوری حساسیت پوستی کافیست حدود یک فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب ترکیب نمایید. یک پد پنبه را به ترکیبی که آماده کرده اید آغشته کنید و روی قسمت هایی که آسیب دیده اند بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. بعد از گذشت یک ربع تا بیست دقیقه آن را با آب تمیز شست و شو دهید. این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

آلوئه ورا و درمان حساسیت پوستی:

ژل آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است و یک داروی طبیعی فوق العاده برای درمان حساسیت های پوستی به شمار میرود. استفاده از آلوئه ورا موجب سرعت بخشیدن به روند بهبودی میشود.

برای استفاده از آن کافیست یک قاشق چای خوری از ژل برگ آلوئه ورا را برداشته و به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و پخش نمایید.

حدود نیم ساعت زمان دهید و سپس به خوبی بشویید. این کار را سه مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

درمان خانگی خارش و قرمزی پوست با جوش شیرین:

جوش شیرین یک ماده قلیایی است و استفاده از آن باعث بازگرداندن مقدار PH ناحیه آسیب دیده میشود. مصرف آن در روند بهبودی موثر است و در درمان انواع خاصی از بثورات بسیار مفید است.

برای استفاده از جوش شیرین به منظور درمان فوری حساسیت پوستی باید یک خمیر نسبتا غلیظ از ترکیب آب و جوش شیرین آماده کنید سپس از خمیر بر روی قسمت های آسیب دیده قرار دهید و به خوبی پخش نمایید.

حدود ده دقیقه زمان دهید و بعد آن را بشویید. این روند را چند بار در روز تکرار کنید زیرا برای تسکین سوزش پوست بسیار مفید است.

روغن نارگیل و درمان فوری حساسیت پوستی:

یکی از مطمئن ترین راه ها برای درمان فوری حساسیت پوستی نوزادان و کودکان استفاده از روغن نارگیل میباشد. این روغن دارای خاصیت مرطوب کنندگی است که برای حساسیت های پوستی مفید میباشد. روغن نارگیل از خاصیت ضد التهابی و ضد درد برخوردار است و به همین دلیل یک پیشنهاد فوق العاده برای درمان بیماری های پوستی میباشد.

کافیست یک قاشق چای خوری از روغن نارگیل را گرم کنید و بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. حدود نیم ساعت زمان دهید و بعد با آب گرم شست و شو دهید و پوست وخود را به خوبی خشک کنید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا بثورات شما بهبود پیدا کند.

درمان خانگی حساسیت پوستی با روغن درخت چای:

استفاده از روغن درخت چای یک درمان طبیعی عالی برای بیماری های پوستی میباشد. روغن درخت چای دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی میباشد و استفاده از آن سبب بهبود فوری بثورات و پیشگیری از عفونت های دیگر میشود.

برای استفاده از این روغن به منظور درمان فوری حساسیت پوستی باید روغن درخت چای را به حدود یک قاشق چای خوری روغن حامل اضافه نمایید و به خوبی ترکیب کنید سپس از آن بر روی قسمت آسیب دیده بمالید. بعد از گذشت چهل پنج دقیقه آن را بشویید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا دردهایتان تسکین یابد.

درمان فوری حساسیت پوستی با وازلین:

خشکی پوست میتواند سبب تشدید بثورات پوستی شود. وازلین یک راهکار خوب برای حساسیت های پوستی در فصل زمستان است. استفاده از آن موجب کاور قسمت آسیب دیده میشود که با این کار از پوست در مقابل میکروب ها محافظت میشود و باعث مرطوب بودن پوست میگردد که در نتیجه به سریع شدن روند بهبودی کمک میکند.

برای استفاده از وازلین به منظور درمان فوری حساسیت پوستی کافیست یه لایه نازک از وازلین را بر پوست خود بمالید و سعی کنید آن را در کل روز روی پوست خود نگه دارید و اگر لازم بود دوباره از آن استفاده نمایید.

درمان حساسیت پوستی با استفاده از زنجبیل:

زنجبیل از خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی برخوردار است که به همین دلیل در درمان بسیاری از حساسیت های پوستی موثر واقع میشود.

برای مصرف زنجبیل باید آن را رنده کنید و با یک فنجان آب مخلوط نمایید سپس آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. بعد از گذشت پنج دقیقه آن را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. پنبه ای را آغشته به ترکیب به دست آمده کنید و روی قسمت های آسیب دیده بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت شست و شو دهید. این کار را سه تا چهار مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

چریش و درمان خارش و قرمزی پوست:

چریش یک گیاه هندی است که به دلیل خاصیت دارویی اش از آن بسیار استفاده میشود. چریش دارای خاصیت ضد التهابی است و استفاده از آن در درمان قرمزی، خارش و تورم موثر است. این گیاه یک آنتی هیستامین طبیعی است و به همین دلیل برای درمان حساسیت های پوستی نیز پیشنهاد میشود.

برای درمان فوری حساسیت های پوستی، برگ های چریش را به وسیله مخلوط کن به شکل خمیر در بیاورید. از خمیر برای پوشش قسمت های آسیب دیده استفاده کنید و بعد از گذشت نیم ساعت آن قسمت ها را به خوبی شست و شو دهید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

درمان خانگی حساسیت پوستی کودکان

کودکان به دلیل اینکه پوست لطیف و اسیب پذیرتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت پوستی و خارش و قرمزی پوست هستند. همه مادران ممکن است دست کم یکبار حساسیت پوستی فرزند خود را تجربه کرده باشند.

کودک ممکن است به جنس لباسی که می پوشد، شوینده ها، زیورآلات، داروها، حیوانات خانگی، مواد غذایی فراوری شده و… حساسیت نشان دهد. این حساسیت ممکن است به صورت اگزما، درماتیت، کهیر، راش و… خود را نشان دهد.

برای درمان خانگی حساسیت پوستی کودکان ابتدا منشا حساسیت را پیدا کرده و برطرف کنید. سپس از ترکیبات مفید برای تسکین پوست و درمان خارش و قرمزی استفاده کنید.

شست و شوی پوست کودک با عرق کاسنی بسیار مفید است. همچنین روغن نارگیل، نشاسته ذرت، وازلین غیرمعطر، پودر جو دوسر، پودر گل میخک، آلوئه ورا و… در درمان حساسیت پوستی کودکان موثر هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *