همه چیز درباره خواص نان تافتون + 5 روش نگهداری نان

همه چیز درباره خواص نان تافتون + 5 روش نگهداری نان

5/5 - (7 امتیاز)

به گزارش طب شناس، نان جزو قدیمی ترین غذا هایی است که به وسیله انسان تهیه شده است و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر برمیگردد. جالب است بدانید که در دوره یونان باستان، پخت نان جزو مهمترین قسمت های آشپزی به شمار میرفته است و چون در مراسم های مذهبی هم از آن استفاده میشد از نظر مذهبی هم دارای اهمیت بود.

به گزارش طب شناس، نان جزو قدیمی ترین غذا هایی است که به وسیله انسان تهیه شده است و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر برمیگردد. جالب است بدانید که در دوره یونان باستان، پخت نان جزو مهمترین قسمت های آشپزی به شمار میرفته است و چون در مراسم های مذهبی هم از آن استفاده میشد از نظر مذهبی هم دارای اهمیت بود.

نان تافتون جزو نان های تردی است که حاصل خمیر فطیر یا خمیر کم ورم آمده میباشد. نان تافتون در گذشته بدون نمک پخته میشد تا برای افراد مبتلا به فشار خون استفاده گردد.

نان تافتون به شکل دایره ای با قطر حدودا چهل سانتی متر میباشد که از ضخامت سه تا چهار میلی متری برخوردار است. برای اینکه حرارت به کل سطح نان برسد و باعث پخت کامل آن شود یکسری سوراخ به وسیله پنجه دست یا چرخ دنده روی آن ایجاد میکنند. نان تافتون در دو نوع تنور سنتی و دستگاهی پخته میشود.

سبوس یکی از غنی ترین منبع غذایی فیبر به حساب می آید که تشکیل شده از مواد سلولزی میباشد. فیبر های گیاهی در دو دسته محلول و نامحلول قرار میگیرند. سبوس گندم جزو فیبر های غذایی نامحلول میباشد. نان ها به وسیله مقدار سبوسی که دارند در دو دسته نان سفید و نان قهوه ای قرار میگیرند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا اطلاعاتی درباره خواص نان تافتون در اختیارتان قرار دهیم.

طبع نان تافتون در طب سنتی چیست؟

طبع نان تافتون در طب سنتی معتدل است. باید این نکته را در نظر داشت که تقریبا همه نان ها از جمله نان تافتون، سنگک و… از یک نوع آرد تهیه میشوند و همگی طبع یکسانی دارند.

خواص کلی نان چیست؟

تامین انرژی بدن:

افرادی که روزانه ورزش های سنگین انجام میدهند باید از نان استفاده نمایند. زیرا نان پنجاه درصد نشاسته در خود دارد و به همین دلیل دارای گلوسیدهایی است که انرژی فرد را تامین مینماید.

دفع بهتر:

مصرف فیبر سبب رفع یبوست میشود. نان جزو غنی ترین منابع فیبر است که استفاده از آن برای بهبود عملکرد روده ها وتنظیم سطح قند خون پیشنهاد میشود. این نکته هم قابل ذکر است که نان کامل در مقایسه با نان سفید از فیبر بیشتری برخوردار است.

کنترل وزن:

نان های سبوس دار حاوی فیبر و گلوسید های پیچیده هستند و به همین دلیل مصرف آن ها سبب سیری طولانی مدت میشود پس اگر به فکر کاهش وزن خود و یک برنامه غذایی مناسب هستید از مصرف نان غافل نشوید.

طبع نان تافتون
طبع نان تافتون

بهبود عملکرد مغز با مصرف نان:

نان تافتون یکی از بهترین گزینه ها برای مصرف در وعده صبحانه است زیرا عملکرد مغز را بهبود میبخشد و سبب تامین انرژی مورد نیاز بدن میشود پس سعی کنید به جای مصرف کیک، بیسکوییت و… در وعده صبحانه، از نان استفاده کنید.

یک نان تافتون خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

  • نان تافتون باید یک سطح صاف و بدون فرو رفتگی زیاد داشته باشد.
  • یک نان تافتون خوب دارای رایحه و طعم بی نظیر است.
  • نان تافتون نیابد چسبندگی و حالت خمیری داشته باشد.

برای پخت نان تافتون به چه موادی احتیاج است؟

برای تهیه نان تافتون به مخلوطی از آرد کامل، آرد ستاره و مایه صنعتی که از قبل به وسیله نانوا تهیه شده نیاز است.

کدام نان برای استفاده در برنامه غذایی و لاغری مناسب است؟

احتمالا شما هم در ذهن خود با این سوال برخورد کرده اید که کدام نان برای استفاده روزانه مناسب تر است. خوب است بدانید که کالری، ریز مغذی ها، ویتامین ها موجود در نان میزان ارزش غذایی آن را مشخص میکند. هرچقدر نانی که مصرف میکنید تیره تر (سبوس آرد بیشتر) باشد میتوان گفت که مواد معدنی و ریز مغذی های موجود در آن نان بیشتر است.

اما متاسفانه باید گفت که اغلب مردم فکرمیکنند هرچه نان سفید تر باشد، بهتر است و از لحاظ ارزش غذایی و کیفیت پخت در رتبه بالاتری قرار دارد درصورتی که این طرز فکر اصلا درست نیست و کاملا برعکس میباشد.

نان سنگک:

در گذشته نان سنگک جزو نان های بسیار خوب بود زیرا با آرد سیاه یا آرد کامل درست میشد اما در حال حاضر نان سنگک با آرد کامل تهیه نمیشود و به همین دلیل از ارزش غذایی کمتری نسبت به گذشته برخودار است.

یکی از نکات خوب نان سنگک این است که با شعله غیر مستقیم پخته میشود اما نان های لواش، تافتون و بربری به وسیله شعله مستقیم تهیه میشوند.

زمانی که خمیر تحت شعله مستقیم قرار میگیرد باعث به وجود آمدن هیدروکربورهای حلقوی ای در آن میشود که این مواد سرطان زا میباشند. استفاده از این نان ها، مشکلات گوارشی را به دنبال دارد. اما نان سنگک به دلیل پخت با شعله غیر مستقیم این عوارض را ندارد.

[elementor-template id=”6863″]

نان لواش:

در تعاریف علمی، نان لواش اصلا نان نیست زیرا این نان برای پخت فقط به هشت تا ده ثانیه زمان نیاز دارد و در این زمان نشاسته آرد نمیتواند ژلاتینه شود و پروتئین ها نیز نمیتوانند به طور کامل منعقد گرددند.

باید گفت که در تهیه نان لواش از جوش شیرین استفاده میگردد که به همین دلیل مصرف نان لواش باعث بروز مشکلات گوارشی متعددی همچون سوء هاضمه میشود. تقریبا میشود گفت که تنها خاصیت نان لواش، ماندگاری بالا آن در مقایسه با دیگر نان هاست.

نان تافتون:

نان تافتون جزو قدیمی ترین نان های ایران به شمار میرود. این نان ضخامتی متوسط دارد و طرفداران مخصوص خودش را داراست.

نان تافتون به دلیل اینکه زمان پخت بیشتری نسبت به نان لواش دارد از آن کمی بهتر است اما باز هم گاهی به نان تافتون جوش شیرین اضافه میکنند و به همین دلیل ممکن است فرد را با مشکلات گوارشی مواجه سازد.

نان بربری:

اگر بربری به وسیله فر پخته شود و تخمیر آن به خوبی انجام شود، ماندگاری آن به دو الی سه روز نیز میرسد اما وقتی که بربری با تنور های سنتی پخته میشود، سطح نان به سرعت برشته میشود و این درحالیست که هنوز مغز نان رطوبت بالایی دارد و به همین دلیل پس از پخت، رطوبت مغز نان به وسیله پوسته جذب میگردد و در نتیجه همین امر سبب میشود که پس از گذشت دو الی سه ساعت نان بیات شود.

روش های نگهداری نان:

  • نان ها را وقتی هنوز داغ هستند روی هم قرار ندهید زیرا این کار سبب میشود نان ها زودتر کپک بزنند و ضایعات نان نیز بیشتر شود.
  • وقتی نان ها سرد شدن آن ها را در اندازه های دلخواه برش دهید و در یک سفره پارچه ای یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب آن را ببندید.
  • برای اینکه از بیات شدن زود هنگام نان جلوگیری کنید آن را در طبقه های پایین فریزر بگذارید.
  • از نگهداری مواد خامی همچون گوشت و سبزی در کنار نان خودداری کنید زیرا این کار سبب انتقال عوامل بیماری زا به نان میشود.
  • قرار گرفتن نان در محیط های گرم و مرطوب سبب کپک زدگی زودهنگام آن میشود.

چند توصیه درباره مصرف نان:

  • نان سهم ویژه ای در تامین انرژی روزانه ما دارد و سرشار از ویتامین های B است اما چون دارای کالری است نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
  • افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید استفاده از گروه نشاسته مثل نان را در برنامه غذایی خود محدود کنند.
  • مصرف نان هایی که سبوس دار هستند برای افرادی که دچار مشکلات قلبی، چربی خون و فشار خون  اند مفید است و توصیه میشود.
  • برنج و نان نباید با یکدیگر مصرف شود زیرا در کنار هم کالری زیادی دارند و فرد را دچار اضافه وزن میکنند.
  • افراد مبتلا به دیابت باید مصرف نان را محدود کنند تا بتوانند سطح قند خون خود را کنترل نمایند. افراد دیابتی بهتر است از نان جو استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.