درمان ذات الریه (سینه پهلو) در طب سنتی + 8 دارو گیاهی برای درمان ذات الریه
درمان ذات الریه (سینه پهلو) در طب سنتی + 8 دارو گیاهی برای درمان ذات الریه

درمان ذات الریه یا سینه پهلو در طب سنتی + 8 دارو گیاهی برای درمان ذات الریه

تاریخ نگارش

فوریه 9, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ذات الریه یا سینه پهلو به التهاب ریه ها گفته میشود. التهاب ممکن است در یک یا هر دو ریه رخ دهد. ذات الریه اغلب به دلیل وجود ویروس یا باکتری به وجود می آید. البته در بروز این بیماری عوامل دیگری نیز نقش دارند. از جمله علائم بیماری ذات الریه مشکلات تنفسی و سرفه های شدید میباشد.

عدم توجه به درمان به موقع این بیماری میتواند مشکلات متعددی را برای شخص مبتلا به همراه داشته باشد. برای درمان ذات الریه راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها استفاده از داروهای گیاهی است. درست است که دارو های گیاهی یک درمان قطعی برای این بیماری نیستند ولی مصرف آن ها سبب کاهش علائم بیماری ذات الریه میگردد.

در ادامه این مطلب از طب شناس درمان ذات الریه در طب سنتی به کمک دارو های گیاهی را بررسی خواهیم کرد.

علل ذات الریه یا سینه پهلو

ذات الریه اغلب به دلیل عفونت های پنوموکوکی که ناشی از باکتری استرپتوکوکوس پنومونیه میباشد، بروز میکند. باکتری های دیگری مثل استافیلوکوکوس اورئوس نیز میتوانند باعث به وجود آمدن بیماری ذات الریه شوند. امکان ابتلا فرد به ذات الریه به دلیل عفونت ویروسی نیز وجود دارد. در موارد خیلی کمیاب فرد به دلیل عفونت قارچی به این بیماری مبتلا میشود.

ذات الریه میتواند در افراد با سنین مختلف بروز کند اما اغلب در نوزادان، افراد سالمند، افراد مبتلا به بیماری و مشکلات قلبی، افراد مبتلا به آسم و همه افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند رخ میدهد.

علائم بیماری ذات الریه

  • سرفه به همراه خلط: این خلط به صورت غلیظ و به رنگ سبز، قهوه ای و زرد است که در موارد خیلی شدید با خون همراه است.
  • تب و لرز شدید
  • بی اشتها شدن
  • احساس درد و فشار در ناحیه قفسه سینه
  • تعریق
  • احساس خستگی و بیحالی
  • مشکلات تنفسی
  • احساس درد در عضله ها
  • حالت تهوع و استفراغ

درمان سینه پهلو با طب سنتی

درمان سینه پهلو با طب سنتی چندان سخت نیست اما نیاز به دقت و ممارست دارد. سینه پهلو را همچنین می توان با روشهای دارویی و شیمیایی نیز درمان کرد. علاوه بر نسخه های دارویی گیاهی مه در ادامه خواهید خواند توجه به چند نکته برای درمان سینه پهلو در طب سنتی ضروری است:

یکی از مهم ترین راه ها برای درمان ذات الریه، استراحت مطلق میباشد. فرد بیمار باید با پزشک خود مشورت کند و تحت نظر او از آنتی بیوتیک ها به منظور درمان عفونت ریه استفاده نماید. شخص باید از غذاهای مقوی و سالم مصرف نماید تا هرچه زودتر بهبود یابد و همچنین از مصرف آبمیوه و مایعات فراوان غافل نشود.

استفاده از داروهای گیاهی نیز در کاهش علائم ذات الریه موثر است. شما میتوانید با پزشک خود مشورت کنید و تحت نظر او از داروهای گیاهی استفاده نمایید.

درمان ذات الریه
درمان ذات الریه

درمان ذات الریه در طب سنتی

برای درمان ذات الریه در طب سنتی تسخه های گیاهی زیادی وجود دارد که ما سعی کرده ایم وثرترین آنها را به شما معرفی کنیم. پیش از استفاده از هریک از این نسخه ها بهتر است نسبت به مزاج شخصی خود آگاهی داشته و با یک مشاور یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.

نسخه اول:

برای استفاده از این دارو گیاهی به منظور درمان ذات الریه باید کمی عسل را با مقداری آب مخلوط کنید. حدود سی گرم زیتون را له نمایید و آن را به مخلوط آب و عسل اضافه کنید. از این دارو به صورت روزانه و به مقدار یک قاشق غذاخوری استفاده کنید. این ترکیب برای درمان ذات الریه و کاهش سرفه بسیار پیشنهاد میشود.

نسخه دوم:

حدود سی گرم برگ بنفشه را با بیست گرم گل ختمی و بیست گرم ریشه شیرین بیان آسیاب کنید. در مرحله بعدی به آن پنجاه گرم آرد باقلا، پنجاه گرم آرد جو و پنج گرم کتیرا به همراه کمی روغن زیتون بیافزایید و به خوبی مخلوط کنید. از این ترکیب به صورت ضماد برای ناحیه سینه استفاده نمایید.

نسخه سوم:

حدود پنجاه گرم بذر کتان را آسیاب نمایید و به آن کمی آب انگور، پنجاه گرم موم عسل و پنجاه گرم روغن بنفشه بیافزایید. برای درمان ذات الریه در طب سنتی و کاهش فشار قفسه سینه از این ضماد برای ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

نسخه چهارم:

پنجاه گرم از برگ نیلوفر را تهیه کرده و آسیاب نمایید. در مرحله بعد به آن روغن سوسن، روغن نرگس و گل و کدوی حلوایی هرکدام به میزان پنجاه گرم بیافزایید. از این ترکیب به صورت ضماد برای قسمت سینه استفاده کنید تا علائم ذات الریه را کاهش دهد.

نسخه پنجم:

روغن گوسفندی و پیه اردک هر کدام به میزان پنجاه گرم را باهم ترکیب کنید و بعد به آن پنجاه گرم موم عسل بیافزایید و به خوبی مخلوط کنید. از ترکیب به دست آمده بر روی سینه ضماد کنید تا سبب درمان ذات الریه گردد. برای اینکه اثر بخشی این ضماد را بیشتر کنید میتوانید قبل از استفاده آن را کمی گرم نمایید.

نسخه ششم:

در مرحله اول پنجاه گرم از پوسته خشخاش و پنجاه گرم از شاه افسر را آسیاب نمایید. در مرحله دوم به آن روغن زیتون و آرد جو هرکدام به میزان پنجاه گرم بیافزایید. از این ترکیب به صورت ضماد برای ناحیه سینه استفاده کنید. این دارو گیاهی برای درمان ذات الریه بسیار مناسب است.

نسخه هفتم:

برای این ترکیب باید بادام و میوه گزنه هر کدام به مقدار پنجاه گرم را آسیاب نمایید سپس با حدود صد گرم روغن حیوانی و پنجاه گرم عسل ترکیب نمایید و به شکل ضماد برای ناحیه سینه استفاده کنید تا سبب کاهش علائم و درمان سینه پهلو گردد.

نسخه هشتم:

برای این نسخه باید سی عدد عناب، صد گرم مویز، سی گرم سپستان، ده گرم پرسیاوشان، حدود بیست عدد انجیر، ده گرم تخم ختمی، ده گرم آویشن شیرازی، ده گرم کل بنفشه و ده گرم گل پنیرک را با هم مخلوط کرده و در ظرفی مناسب بجوشانید. از این دمنوش روزانه به مقدار یک لیوان استفاده نمایید تا باعث کاهش سرفه ها مزمن و درمان ذات الریه گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *