درمان زردی نوزاد با طب سنتی
درمان زردی نوزاد با طب سنتی

همه چیز درباره درمان زردی نوزاد در خانه + 7 روش درمانی

تاریخ نگارش

آگوست 15, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

از داروهای گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان زردی نوزاد در طب سنتی استفاده میشود. افرادی که تمایل ندارند فرزند خود در بیمارستان بستری شود معمولا به متخصصین طب سنتی و مصرف دارو های گیاهی روی می آورند.

متخصصین طب سنتی میگویند که بالا رفتن صفرا در بدن باعث بروز زردی میشود. آن ها بر این باورند که صفرا جزو خلط های چهارگانه بدن میباشد و مثل آتش است که میل به صعود دارد، زردی نوزاد نیز از سر و صورت آغاز میشود و اگر به موقع درمان نشود به دیگر قسمت های بدن نیز میرسد.

در طب سنتی از دارو های گیاهی برای درمان زردی نوزاد استفاده میشود. درست است که این شیوه ها زیاد در بین مردم مورد استفاده قرار نمیگیرد و افراد، بیشتر به سراغ مصرف داروهای شیمیایی میروند اما نمیتوان تاثیر فوق العاده طب سنتی و داروهای گیاهی را در نظر نگرفت.

عدم توجه به درمان زردی نوزاد موجب بروز عوارضی همچون: عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی، حمله های صرعی و… میشود.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه با باشید تا به داروهای گیاهی برای درمان زردی نوزاد در خانه یا درمان زردی نوزاد در طب سنتی بپردازیم.

درمان زردی نوزاد با شیر خشت:

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان زردی نوزاد  در طب سنتی، شیر خشت است. از گذشته این امر وجود داشت که وقتی نوزادی به دنیا می آمد اگر سفیدی چشم یا رنگ پوستش به زردی میزد به آن کمی شیر خشت میدادند. شیر خشت حاوی قندی به نام مانیتول است که طبق تحقیقات علمی در درمان زردی نوزاد موثر است.

شیر خشت برای زردی نوزاد مفید است و باید از آن به اندازه یک نخود بردارید و با کمی آب جوش مخلوط کنید تا حل شود. عصاره به دست آمده را از صافی رد کنید و در روز دو تا سه مرتبه به فرزند خود بدهید. توجه داشته باشید که در هر مرتبه فقط یک قاشق مرباخوری از عصاره را به نوزاد خود بدهید.

درمان زردی نوزاد با ترنجبین:

مصرف ترنجبین نیز یگ گزینه عالی برای درمان زردی نوزا است. مدت زمانی که باید از ترنجبین استفاده کرد حدود شش تا ده روز است، استفاده صحیح از ترنجبین در این مدت هیچ خطر یا عارضه ای به دنبال ندارد و باعث درمان زردی نوزاد نیز میشود.

برای استفاده از ترنجبین باید به شیوه مصرف شیر خشت عمل کرد. کمی از ترنجبین را در مقداری آب جوش حل کنید و سپس صاف نمایید. هر دوساعت یکبار به مقدار یک قاشق چایخوری از عصاره ترنجبین به فرزند خود بدهید.

تکرار این کار تا چند روز سبب درمان زردی نوزاد میشود. در مدتی که از ترنجبین استفاده میکنید بهتر است رنگ ادرار یا مدفوع نوزاد خود را چک کنید زیرا اگر رنگ آن به  زرد طلایی تغییر پیدا کند متوجه میشوید که زردی درحال درمان میباشد.

روشی دیگر برای استفاده از ترنجبین وجود دارد که ابتدا باید دستمالی تمیز و نخی را به ترکیب آب و ترنجبین آغشته کنید و آن را بر ناحیه پشت گوش یا پیشانی نوزاد بگذارید. با این کار ترنجبین از راه پوست نوزاد جذب میشود و سبب درمان زردی میگردد.

درمان زردی نوزاد
درمان زردی نوزاد

آیا استفاده از ترنجبین و شیر خشت عوارضی دارد؟

نوزادانی که دچار زردی هستند دارای نشانه هایی مثل زردی پوست صورت، زرد شدن سفیدی چشم، بی خوابی، بی قراری و… میباشند. استفاده از شیر خشت و ترنجبین یکی از موثر ترین روش ها برای درمان زردی نوزاد در خانه است اما این موضوع به معنای زیاده روی در مصرف آن ها نیست.

بهتر است که از این گیاهان دارویی با مشورت متخصصین طب سنتی استفاده کنید. مصرف خودسرانه ترنجبین و شیر خشت ممکن است نوزاد را دچار اسهال و دلپیچه کند.

شستشوی دست و پای نوزاد با عرقیجات:

یکی دیگر از روش های کاهش زردی نوزاد این است که چند بار در روز دست و پای او را با عرقیجاتی همچون: عرق کاسنی، شاه تره و… بشویید. برای اینکه از کاهش دمای بدن نوزاد پیشگیری کنید بهتر است که از قبل کمی عرقیجات را گرم نمایید.

یکی دیگر از روش های درمان زردی نوزاد در خانه با استفاده از عرقیجات گیاهی به این صورت است که حدود دو لیوان عرق کاسنی را در لگنی پر از آب بریزید و فرزند خود را به مدت ده دقیقه در آن ماساژ دهید. این کار سبب ترمیم سلول های کبد و در نتیجه درمان زردی میشود

درمان زردی نوزاد با آرد جو:

وقتی میزان بیلی روبین خون نوزاد بالا باشد دچار زردی میشود که میتوان آن را با کمک آرد جو درمان کرد. برای استفاده از آرد جو به منظور درمان زردی نوزاد باید کمی از آن را در قسمت دور ناف نوزاد و صورت او بپاشید. این روش به همراه استفاده از فلورسنت یک گزینه عالی برای درمان زردی نوزاد در طب سنتی است.

درمان زردی نوزاد با حجامت پشت گوش:

یکی از راهکار های موثر در درمان زردی نوزاد که برای درمان بسیاری دیگر از بیماری ها نیز مفید است حجامت میباشد. حجامت برای درمان هر بیماری باید در قسمت خاصی از بدن انجام گیرد. حجامت برای درمان زردی نوزاد باید پشت گوش او انجام شود. به این نکته توجه داشته باشید که حتما حجامت در مکانی بهداشتی و به دست فردی متخصص انجام گیرد.

درمان زردی نوزاد با نور فلورسنت:

نور فلورسنت نیز در درمان زردی نوزاد موثر است. این روش کم خطر است و تا حد زیادی برای درمان زردی موثر است. لامپ های فلورسنت در دستگاه های فتوتراپی قرار دارند و هیچگونه خطری برای نوزاد ندارند.

این لامپ ها با لامپ های معمولی متفاوت اند و استفاده از هر لامپی به غیر از لامپ های فلورسنت برای نوزاد ایجاد حساسیت و سوختگی میکند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از نور فلورسنت حتما باید با تشخیص پزشک باشد زیرا پزشک میزان استفاده از این نور را با توجه به زردی نوزادتان مشخص میکند.

درمان زردی نوزاد با نور خورشید:

برای درمان زردی نوزاد در خانه میتوانید از نور خوشید استفاده کنید. قرار دادن فرزندتان به مدت چند دقیقه به صورت برهنه در مقابل نور خوشید باعث حل شدن بیلی روبین در پوست او و دفع آن از راه ادرار و مدفوع و در نتیجه درمان زردی میشود. پس میتوانید پند روز نوزاد خود را در معرض نور خوشید قرار دهید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهتر است برای استفاده از این روش با پزشک مشورت نمایید.

تغذیه مادر و درمان زردی نوزاد:

مادرانی که به نوزاد از شیر خود میدهند باید یکسری نکات را برای درمان زردی او رعایت کنند زیرا غذایی که مادر میخورد از راه شیر به فرزندش منتقل میشود و میتواند باعث تشدید زردی او شود.

  • وعده های شیردهی را افزایش دهید: نوزاد تازه متولد شده حدود هشت تا دوازده بار در روز شیر میخورد. اگر میزان وعده هایی که نوزاد شیر میخورد از این کمتر باشد باعث بالا رفتن بیلی روبین و در نتیجه افزایش زردی نوزاد میشود. پس بهتر است مادر در طول روز میزان وعده هایی که فرزندش شیر میخورد را افزایش دهد تا میزان ادرار و مدفوع نوزاد بیشتر شود و بیلی روبین از بدنش دفع شود.
  • مصرف عرقیجات گیاهی: مادرانی که فرزندشان دچار زردی هستند باید چند بار در روز از عرق کاسنی، عرق بید یا عرق شاه تره استفاده کنند. میزان مصرف عرقیجات گیاهی روزانه یک استکان است.
  • مصرف ترنجبین و شیر خشت: برخی توصیه میکنند که خود مادر نیز از ترنجبین و شیر خشت استفاده کند تا از راه شیر به نوزادش منتقل شود.
  • مواد غذایی با طبع سرد: مادران شیرده باید از مواد غذایی با طبع سرد بیشتر استفاده کنند مثل: هندوانه، سوپ جو، خیار، آش و… توجه داشته باشید که نباید بیش از حد سردی مصرف کنید زیرا ممکن است سبب ایجاد احساس سرما در بدن، بیحالی، نفخ معده و… شود.
  • از مصرف ادویه هایی با طبع گرم خودداری کنید: غذاهایی که دارای ادویه های گرم و تند مثل فلفل هستند میتواند باعث آسیب به کبد شود و بر شیر مادر تاثیر منفی بگذارد. همچنین از مصرف غذاهای دیر هضم مثل کله پاچه نیز خودداری کنید.

درمان زردی نوزاد با طب سنتی چه مزیتی دارد؟

  • استفاده از دارو های گیاهی برای درمان زردی نوزاد هیچگونه خطری برای او ندارد و سبب ایجاد مشکلی جدید برای نوزاد نمیشود.
  • مصرف داروهای گیاهی کار سختی نیست و همه افراد به راحتی میتوانند طبق توصیه ها از آن استفاده کنند.
  • داروهای گیاهی تاثیر درمانی خوبی دارند.
  • داروهایی گیاهی که به منظور درمان زردی نوزاد مورد استفاده قرار میگیرند در دسترس هستند و برای خرید آنها لازم نیست هزینه زیادی بپردازید و به همین دلیل موجب شده که همه افراد بتوانند از آن ها مصرف نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *