درمان ریزش مو سکه ای در طب سنتی
درمان ریزش مو سکه ای در طب سنتی

درمان قطعی ریزش مو سکه ای با 10 دارو گیاهی در طب سنتی

تاریخ نگارش

فوریه 17, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ریزش مو دارای انواع متفاوتی است و هرکدام به دلایل متعددی رخ میدهند و طبق الگو خاصی عمل میکنند مثل ریزش مو هورمونی که به دلیل تغذیه نامناسب، اضطراب، ژنتیک و… رخ میدهد.

ریزش مو سکه ای نیز یکی دیگر از انواع ریزش مو است که ممکن است در سر، ریش و یا دیگر قسمت های بدن به وجود آید. باید این را بگوییم که خوشبختانه درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد و اگر برای این موضوع به پزشک مراجعه کنید اغلب با برخی داروهای شیمیایی برای درمان مواجه میشوید.

اما خوب است قبل از مراجعه به پزشک و مصرف داروهایی شیمیایی به سراغ درمان های طبیعی و داروهای گیاهی بروید زیرا مصرف اکثر داروهای شیمیایی با عوارض جانبی همراه است. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا بیشتر درباره درمان ریزش مو سکه ای در طب سنتی و تقویت مو صحبت کنیم.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ای یک اختلال خود ایمنی شایع است که معمولا سبب ریزش مو غیر قابل پیش بینی در اشخاص میشود. حدود 147 میلیون نفر در جهان به ریزش مو سکه ای دچار هستند. در ریزش مو سکه ای معمولا قسمت هایی از بدن به اندازه یک سکه دچار ریزش مو میشود که این قسمت ها میتوانند متعدد و در اندازه های متفاوتی باشند. این قسمت ها به مرور زمان بیشتر و بزرگتر میشوند تا بهم بپیوندند و کچلی کامل رخ دهد.

ریزش مو سکه ای به جز سر ممکن است در ریش یا قسمت های دیگر بدن هم به وجود آید. علت این ریزش هنوز به صورت قطعی مشخص نشده و این بیماری ممکن است در هر فردی بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت و نژاد رخ دهد. در اکثر مواقع این بیماری قبل از سی سالگی فرد آغاز میشود. این بیماری به ندرت در کوکان مشاهده شده اما بروز آن غیرممکن نیست.

درمان ریزش مو سکه ای
درمان ریزش مو سکه ای

درمان قطعی ریزش مو سکه ای با داروی گیاهی

ریزش مو سکه ای یک اتفاق موقتی است و معمولا با برطرف کردن علل آن، درمان می شود. درمان قطعی ریزش مو سکه ای بستگی به رعایت صحیح توصیه ها و روش های درمانی دارد. خوشبختانه داروهای گیاهی متعددی برای درمان طبیعی این بیماری وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها و تاثیرشان در درمان قطعی ریزش مو سکه ای خواهیم پرداخت.

روغن جوجوبا:

روغن جوجوبا جزو بهترین داروهای گیاهی برای درمان ریزش مو سکه است. روغن جوجوبا خاصیت مرطوب کنندگی بینظیری دارد و برای فولیکول های مو بسیار مفید است و مصرف آن باعث افزایش رشد مو میشود.

خشکی زیاد و طولانی مدت پوست سر سبب میشود که با شوره سر مواجه شود و مو ها نیز ضعیف شوند و درخشندگی خود را از دست بدهند. با گذشت زمان ریزش مو افزایش پیدا میکند و فرد به ریزش مو سکه ای دچار میشود.

روغن جوجوبا به رشد هرچه بهتر سلول های مو و تکثیرشان کمک میکند. برای استفاده از روغن جوجوبا باید چند قطره از آن را گرم نمایید و به ریشه موهای خود ماساژدهید و بعد از گذشت یک ربع بشویید. این روش در درمان ریزش مو سکه ای در طب سنتی بسیار موثر است.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا جزو داروهای گیاهی فوق العادی است که از فواید زیادی برای پوست و مو برخوردار است. مصرف آلوئه ورا سبب تسکین پوست سر آسیب دیده میشود و شرایط خوبی را برای رشد و بازسازی دوباره سلول های مو فراهم میکند. استفاده از آلوئه ورا در افزایش رشد موها تاثیر بسزایی دارد.

برای استفاده از آلوئه ورا به منظور درمان ریزش مو سکه ای کافیست ژل آلوئه ورا خالص را به ریشه موها و پوست سر ماساژ دهید و از شامپو های حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید.

ریشه شیرین بیان:

ریشه شیرین بیان تاثیر شگفت انگیزی در رفع ریزش مو دارد و برای تسکین پوست سر آسیب دیده، خشک، تحریک شده و… مفید است. استفاده از ریشه شیرین بیان سبب باز شدن منافذ پوست میشود و در تقویت فولیکول های مو موثر است و به همین دلیل برای درمان ریزش مو سکه ای هم توصیه میشود.

برای اینکه بصورت فوری از خواص این گیاه بهره مند شوید باید از آن هر روز به شکل خوراکی و چای استفاده نمایید.

آب پیاز:

یکی دیگر از راه های درمان ریزش مو سکه ای استفاده از آب پیاز میباشد. باید از آب پیاز روزی دوبار به مدت شش هفته استفاده نمایید.

پیاز از گذشته یک داروی گیاهی عالی برای درمان ریزش مو سکه ای سر و ریش بوده است زیرا محتوا گوگرد آن سبب بهبود گردش خون میشود و در تقویت رشد کلاژن تاثیر بسزایی دارد. پیاز دارای خاصیت ضد باکتریایی است که باعث رفع عفونت پوست سر میشود.

برای مصرف آب پیاز باید آن را بر روی پوست سر خود بمالید و حدود یک ربع زمان دهید تا روی پوست سر شما بماند. بعد از گذشت یک ربع با شامپو معمولی شست و شو دهید.

روغن رزماری:

رزماری جزو اسانس های روغنی است که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و در درمان پوسته پوسته شدن پوست سر، رفع شوره سر و عفونت ها که همگی باعث ریز مو میشوند، تاثیر بسزایی دارد. روغن رزماری یک داروی گیاهی عالی برای درمان ریزش مو است و اگر به صورت مستقیم استفاده شود به عنوان یک محرک قوی عمل مینماید.

روغن رزماری دارای خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که به همین دلیل به رشد مجدد موها کمک میکند.

سیر:

از سال ها قبل برای درمان ریزش مو سکه ای در طب سنتی از سیر استفاده میشده است. طبق مطالعات انجام شده استفاده از ژل سیر برای قسمت هایی که دچار ریزش مو شده اند در کنار درمان استروئیدی سبب رشد مجدد موها میشود.

سیر همچون پیاز دارای مقادیر بالایی مواد معدنی و ویتامین هاست که به شکل طبیعی باعث رفع ریزش مو میشود. خمیر حبه سیر یک گزینه عالی برای پیشگیری از ریزش مو است.

سرکه سیب:

ممکن است گرفتگی فولیکول ها باعث ریزش مو شود. وقتی فولیکول ها مسدود میشوند و به میزان کافی به آن ها چربی نمیرسد، باکتری ها تجمع میکنند و روغن های سالم کاهش میابند که در نتیجه سبب ریزش مو یا حتی طاسی میشود. برای برطرف کردن گرفتگی فولیکول ها باید پوست سرتان را با ترکیبی از آب و سرکه سیب شست و شو دهید. این روش برای درمان ریزش مو سکه ای، باز کردن منافذ و رشد مجدد موها بسیار عالی است.

فلفل هندی:

تحریک گردش خون در امتداد پوست سر باعث معکوس کردن روند ریزش مو میشود که برای این کار باید از فلفل دلمه ای بهره برد.

فلفل دلمه ای دارای کپساسین است که سبب جریان خون میشود و رشد مجدد و تقویت موها را به دنبال دارد.

روغن گلرنگ:

روغن گلرنگ نیز همانند روغن جوجوبا و روغن رزماری برای تقویت فولیکول ها مفید است و باعث رفع شوره سر میشود.

روغن گلرنگ باعث به عمق فولیکول ها نفوذ می کند و سلول های پوست سر را تقویت میکند. برای استفاده از روغن گلرنگ به منظور درمان ریزش مو سکه ای کافیست آن را در امتداد پوست سرتان ماساژ دهید. با مصرف این روغن متوجه تاثیر فوق العاده آن خواهید شد.

شیر نارگیل:

مصرف نارگیل به عنوان داروی گیاهی برای درمان ریزش مو سکه ای بسیار پیشنهاد میشود. حتما مشاهده کرده اید که در بسیاری از شامپو ها و نرم کننده ها از نارگیل استفاده میشود.

نارگیل دارای خاصیت مرطوب کنندگی است. پوست سر آسیب دیده به دلیل خشکی ممکن است یکی از دلایل ریزش مو باشد. برای اینکه از ریزش مو جلوگیری کنید و فولیکول های مو را تقویت نمایید میتوانید از شیر نارگیل برای ماساژ ریشه مو استفاده کنید و حدود ده دقیقه زمان دهید تا بماند سپس شست و شو دهید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *