درمان ماکولا چشم با طب سنتی + 12 راه برای درمان خانگی ماکولا چشم
درمان ماکولا چشم با طب سنتی + 12 راه برای درمان خانگی ماکولا چشم

درمان ماکولا چشم با طب سنتی + 12 راه برای درمان خانگی شبکیه چشم

تاریخ نگارش

جولای 11, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ماکولا چشم چیست؟ دژنراسیون ماکولا یکی از شایع ترین دلایل کوری در اشخاص سالمند است. که در دو نوع خشک و تر وجود دارد که نوع خشک آن شایع تر است. ابتلا فرد به این بیماری سبب میشود ماکولا یا همان لکه زرد تخریب گردد که در ادامه به راه های درمان ماکولا چشم با طب سنتی خواهیم پرداخت. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است که مسئولیت دید واضح و مستقیم را بر عهده دارد و سبب انجام کارهای دقیقی همچون خواندن، رانندگی و… میشود.

وقتی که دژنراسیون ماکولا، بینایی افراد را تحت تاثیر خود قرار میدهد سبب تاری دید آنان میشود و میتواند موجب بروز مشکلات متعددی همچون مشکل در خواندن، رانندگی و یا حتی راه رفتن شود.

بیماری تخریب ماکولای شبکیه چشم به دو نوع تقسیم میشود:

  • خشک: در این بیماری برخی رسوبات در قسمت زیر شبکیه چشم به وجود می آید که به رنگ زرد میباشند و سبب کاهش دید فرد میشوند. این بیماری اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ممکن است به نوع دوم آن که خطرناک میباشد تبدیل گردد.
  • تر: درصد ابتلا افراد به این بیماری کم است و فقط ده الی پانزده درصد موارد ابتلا را در بر میگیرد که با خونریزی در ناحیه زیر شبکیه چشم بروز میکند. این خونریزی میتواند موجب کاهش دید زیاد در افراد شود به طوری که افراد قادر نیستند به درستی جهت مستقیم را ببینند. این بیماری باعث کوری افراد نمیشود اما موجب محدود شدن فعالیت آنان میگردد.

چه عواملی سبب به وجود آمدن بیماری ماکولای شبکیه چشم میشود؟

  • کهولت سن: این بیماری اغلب در اشخاص بالای 60 سال بروز میکند و درصد ابتلا این بیماری در افراد سالمند بیشتر است.
  • بالا بود سطح فشار خون
  • استفاده از دخانیات
  • دوربینی
  • داشتن چشمانی با رنگ روشن

علائم ماکولای چشم چیست؟

نوع خشک این بیماری علائم خاصی ندارد. اما نوع تر آن از علائم زیر برخوردار است:

  • ایجاد اختلال در دید رنگی
  • تار شدن بینایی
  • کج دید خطوط راست

اگر فردی به این مرحله رسیده باشد هرچه سریع تر باید به یک متخصص چشم مراجعه نماید تا راه درست درمان این بیماری بررسی گردد.

درمان ماکولا با طب سنتی
درمان ماکولا با طب سنتی

درمان شبکیه چشم با طب سنتی:

روغن زیتون:

برای درمان ماکولا چشم با طب سنتی از روغن های سالم استفاده نمایید، روغن هایی که حاوی چربی های غیر اشباع هستند همچون روغن زیتون. این نوع از روغن ها قادر اند از بینایی شما محافظت نمایند. از مصرف چربی های نا سالم یا چربی های اشباع پرهیز نمایید که برخی از آن ها عبارتند از: کره و مواد غذایی بسته بندی شده ای که دارای روغن های هیدروژنه میباشند.

مصرف میوه و سبزیجات تازه:

از میوه و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده نمایید زیرا مصرف آن ها تا حد زیادی در بینایی چشم شما و درمان ماکولا چشم با طب سنتی موثر است. هرچقدر که تنوع رنگی در این میوه و سبزیجات بیشتر باشد، بهتر است زیرا در این حالت انواع متعددی از ویتامین ها را دریافت می نمایید.

از مصرف اسفناج و کلم بروکلی غافل نشوید زیرا استفاده از آن ها موجب بالا رفتن سطح آنتی اکسیدان هایی میشود که برای اشخاص مبتلا به دژنراسیون ماکولا بسیار مفید میباشد.

استفاده از غلات کامل:

از غلات های کامل مثل نان هایی که دارای غلات کامل میباشند، استفاده نمایید. از مصرف نان سفید پرهیز کنید به دلیل اینکه دارای دانه و غلات تصفیه شده میباشد.

امگا 3:

از ماهی هایی که دارای امگا 3 هستند مثل: ماهی قزل آلا و ساردین در برنامه غذایی خود استفاده نمایید. انجام این کار سبب کمتر شدن خطر ابتلا به آسیب دیدگی چشم بر اثر دژنراسیون ماکولا میشود.

گردو، بادام، بادام هندی و آجیل دارای مقادیر زیادی ویتامین E و اسید های چرب امگا 3 میباشند و در درمان ماکولا چشم با طب سنتی تاثیر بسزایی دارند.

بابونه:

بابونه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان میباشد. بابونه دارای مواد فعالی است که از چشم در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت مینماید.

زعفران:

طبق تحقیقات انجام شده مصرف زعفران به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد بر کاهش پیشرفت این بیماری بسیار موثر است و به درمان آن نیز کمک می نماید. دانشمندان ایتالیایی به این نکته دست یافتند که زعفران میتواند از کاهش قدرت بینایی و نابینایی جلوگیری نماید.

طبق این تحقیقات، عصاره زعفران میتواند از سلول های گیرنده نوری در چشم در برابر تخریب حفاظت نماید و چشم را از ابتلا به بیماری هایی مانند تحلیل ماکولار و التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم حفظ کند و بر درمان آنان نیز موثر باشد.

بلوبری:

برای درمان ماکولا چشم با طب سنتی می توانید از میوه بلوبری به صورت تازه و یا ویتامین آن استفاده نمایید.

کیل:

کیل نام نوعی کلم می باشد که دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و و یتامین است که قادر است به مقابله با سرطان بپردازد.

حبوبات:

افراد مبتلا به ماکولا چشم نباید مصرف حبوباتی همچون عدس، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سبز و نخود را فراموش کنند زیرا این موارد منبع روی می باشند که مصرف آن به بدن در جذب مواد مغذی و ویتامین ها کمک بسزایی می نماید. حبوبات دارای مقادیر زیادی پروتئین نیز می باشند.

درمان ماکولا چشم با ویتامین ها

از ویتامین هایی همچون سلنیوم، زینک، ویتامین E و C استفاده نمایید به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان ها میباشند و رادیکال های آزادی که موجب آسیب های داخلی میشوند را کنترل مینمایند.

نکات درمان ماکولا شبکیه چشم

از سیگار کشیدن خودداری کنید:

مصرف سیگار به میزان زیادی سبب کاهش تاثیر های مولتی ویتامین ها میشود.

کافئین را فراموش کنید:

اگر میخواهید درمان ماکولا چشم با طب سنتی موثر باشد، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف کافئین باعث بدتر شدن وضعیت چشم های شما میشود پس بهتر است از مصرف آن خودداری نمایید.

از الکل دوری کنید:

مصرف الکل سبب میشود به سلول های شبکیه چشم آسیب وارد شود پس برای محافظت از چشم باید از مصرف آن پرهیز کرد.

عینک آفتابی بزنید:

یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از دژنراسیون ماکولا استفاده از عینک آفتابی است. افراد باید سعی کنند همیشه چشم های خود را از اشعه خورشید به ویژه در روز های خیلی گرم و آفتابی حفظ نمایند.

ورزش کنید:

اگر افراد به صورت منظم ورزش کنند و وزن ایده آلی داشته باشند سبب کمتر شدن خطر ابتلا به ماکولا مرطوب چشم میشوند.

استفاده از آمسلر گرید:

آمسلر گرید، صفحه ای است در ابعال چند سانتی متر که روی آن شبکه ای چهارخانه با ابعاد چند میلی متر کشیده شده است. با این وسیله، پزشک بیستدرجه مرکزی دید فرد را مورد بررسی قرار میدهد. پزشک از بیمار میخواهد که صفحه را در فاصله معمول مطالعه از چشمش نگه دارد و به قسمت مرکزی آن نگاه کند.

اگر در این حالت فرد قسمتی از خطوط را نبیند به آن معناست که به ماکولا چشم و عصب بینائی دچار شده است اما اگر خطوط را به صورت موجی ببیند به معنی ادم ماکولا یا وجود مایع در قسمت زیر ماکولاست. پس بیشترین کاربرد آمسلر گرید معاینه عملکرد ماکولا است. افراد میتوانند از این وسیله در منزل نیز برای بررسی دید مرکزی استفاده نمایند و قادر اند از همین راه علائم را سریع تر تشخیص دهند و زودتر به فکر درمان باشند.

مصرف بیل بری:

بیل بری جزو گونه بلوبری میباشد که مصرف آن سبب بهبود بینایی در افراد میشود و میتوانید از آن برای درمان ماکولا چشم در طب سنتی بهره ببرید. بیل بری اغلب در اروپا به چشم میخورد و بومی اروپا میباشد و حاوی مواد شیمیایی به اسم آنتوسیانوسید ها است که از بینایی در برابر آسیب سلول محافظت مینماید. اما اگر شما جزو افراد هستید که به دیابت مبتلا میباشید یا از دارو های رقیق کننده خون مصرف میکنید بهتر است از این روش استفاده نکنید زیرا ممکن است با داروهای مصرف شما تداخل پیدا کند.

2 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    سپاسگزارم، نکات مفیدی بود ولی در اینگونه موارد متأسفانه کاری از دست طب سنتی بر نمیاد، بنابراین لطفا روی مراجعه سریعتر به فوق تخصص شبکیه تاکید بفرمائید قبل از اینکه بیمار خدای نکرده هردو چشمش گرفتار بشه و یا حتی بینائی اش رو از دست بده. تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *