درمان و کاهش باد شکم با طب سنتی
درمان و کاهش باد شکم با طب سنتی

درمان باد شکم در طب سنتی + 8 راهکار برای درمان نفخ معده و باد شکم در طب سنتی

تاریخ نگارش

آگوست 22, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

نفخ و دل درد های همراه آن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از بزرگسالان و کودکان به آن دچار میشوند. ممکن است بعضی افراد پس از خوردن غذا به نفخ معده دچار شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به موضوع درمان باد شکم در طب سنتی بپردازیم.

نفخ معده چیست؟

نفخ یک نوع فرآیند بیولوژیکی میباشد که به دلیل جمع شدن گاز در معده و روده رخ میدهد و باعث بروز دل درد و ناراحتی های شکمی میگردد. شما میتوانید به سادگی نفخ را با کمک طب سنتی درمان کنید.

گیاهان دارویی برای درمان نفخ معده:

سیر:

سیر یکی از موثر ترین داروهای گیاهی برای درمان باد شکم در طب سنتی میباشد. مصرف سیر مانع از رشد باکتری های کولون در معده و روده میشود که این موضوع در درمان نفخ معده بسیار مهم است. برای استفاده از سیر کافیست دو حبه سیر را له کنید و در یک لیوان آب گرم به مدت سه دقیقه قرار دهید. حال به آن یک قاشق پودر زنجبیل بیافزایید و به خوبی ترکیب کنید و آن را میل نمایید. این راه برای درمان نفخ معده موثر است.

هل:

یکی دیگر از راه های درمان باد شکم در طب سنتی استفاده از هل است. هل از خواص بسیاری از جمله درمان بیماری های گوارشی برخوردار است. استفاده از هل، هضم غذا را که سبب ترشح اسید صفراوی در معده میشود بهبود میبخشد. هل دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و مصرف آن باعث بالا رفتن متابولیسم بدن میشود. هل نیز یک گزینه عالی برای درمان باد شکم در طب سنتی میباشد.

آویشن:

مصرف آویشن نیز برای درمان باد شکم در طب سنتی پیشنهاد میشود. آویشن یک گیاه دارویی فوق العاده است که خواص بسیاری برای سلامتی افراد دارد و به درمان سرماخوردگی، رفع بوی بد دهان و… کمک میکند. آویشن در از بین بردن باکتری های شیگلا که جزو مهم ترین عوامل مسمومیت غذایی میباشند موثر است و مصرف آن سبب پاکسازی دستگاه گوارش میگردد، به همین دلیل است که آویشن برای درمان نفخ معده توصیه میشود.

درمان باد شکم
درمان باد شکم

زردچوبه:

زردچوبه یک داروی گیاهی ضد نفخ است که از فواید زیادی برخوردار است. پیگمان های زرد رنگ موجود در زردچوبه جزو کورمین وزید ها میباشند. زرچوبه دارای خاصیت ضد نفخ، ضد سرطان، ضد ورم، ضد اکسیدان، درمان مشکلات قلبی، درمان مشکلات کبدی و روده و… میباشد.

زنجبیل:

زنجبیل دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان باد شکم در طب سنتی بسیار عالی است. افراد میتوانند از روغن زنجبیل به منظور ماساژ ناحیه معده و شکم استفاده نمایند تا نفخ معده درمان شود. در طب سنتی یکی از اصلی ترین دلایل نفخ و ورم معده سردی بدن میباشد که میتوان برای رفع آن از زنجبیل کمک گرفت. میتوانید از زنجبیل به صورت مربا یا شربت بهره ببرید.

نخود:

یکی از بهترین گزینه ها برای درمان باد شکم در طب سنتی استفاده از نخودآب میباشد. نخودآب دارای خواص بسیاری است مثل: تقویت بنیه بدن، رفع مشکلات گوارشی و… شما میتوانید نخودآب را با زعفران، دارچین و کمی گوشت پخته نوش جان کنید.

مصطکی:

برای درمان باد شکم در طب سنتی استفاده از مصطکی به همراه شکر توصیه شده است. مصطکی یک گیاه به رنگ زرد میباشد. برای تهیه روغن و شیره مصطکی آن را میکوبند و حرارت میدهند. مصطکی از فواید بسیاری همچون: ضد نفخ، درمان زخم معده، تسکین گوش درد، رفع دندان درد، درمان سردی کبد، درمان چشم درد و… برخوردار است.

سیاه دانه:

طبع سیاهدانه در طب سنتی گرم و خشک است که افراد میتوانند برای درمان درد و ورم معده از روغن آن استفاده نمایند. یکی از راه های درمان درد معده و دیگر مشکلات گوارشی انجام ماساژ به کمک روغن های گیاهی است. شما میتوانید برای درمان باد شکم در طب سنتی از سیاهدانه به منظور ماساژ قسمت معده و شکم استفاده نمایید.

درمان باد شکم در خانه:

روش های مختلفی برای درمان نفخ با طب سنتی وجود دارد. شما میتوانید برای درمان باد شکم در خانه از روش های زیر کمک بگیرید.

  • رژیم غذایی: اگر غذاهای مصرفی شما دارای مقادیر بالایی کربوهیدرات است که هضم آن ها دشوار میباشند سعی کنید موارد دیگر را جایگزین آن ها کنید. میتوانید از کربوهیدرات هایی که هضم آسان تری دارند مثل: سیب زمینی، برنج و موز استفاده نمایید.
  • دفتر نکات غذایی: میتوانید برای شناختن عوامل محرک از این دفتر استفاده کنید. برای درست کردن این دفتر باید دقت کنید که چه غذاهایی پس از مصرف باعث نفخ زیاد شما میشود، سپس آن ها را یادداشت کنید و سعی داشته باشید تا از مصرف آن ها خودداری کنید یا اینکه به میزان کمتری از آن موارد مصرف نمایید.
  • کمتر غذا میل کنید: برای این کار میتوانید حجم غذای مصرفی را کمتر کنید اما در مقابل تعداد وعده ها را افزایش دهید.
  • غذا را درست بجوید: از انجام هر کاری که سبب بالا بردن میزان بلعیدن هوا میشود پرهیز نمایید. سعی کنید غذا را درست بجوید و از انجام کاری هایی مثل سیگار کشیدن یا آدامس جویدن خودداری نمایید.
  • ورزش را فراموش نکنید: ورزش کردن به هضم غذا کمک میکند و میتواند در درمان باد شکم موثر باشد.
  • داروهای گیاهی: برای درمان باد شکم در طب سنتی میتوانید از داروهای گیاهی که ضد نفخ میباشند استفاده نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *