خواص آستراگالوس یا گون در طب سنتی
خواص آستراگالوس یا گون در طب سنتی

طبع و خواص آستراگالوس یا گون درطب سنتی+ عوارض

تاریخ نگارش

سپتامبر 15, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گَوَن، با نام علمی آستراگالوس (Astragalus) نام یک سرده از تیره باقلاییان است. آستراگالوس ها گیاهانی یک‌ ساله و یا دائمی هستند. جالب است بدانید که در ایران بیش از ۸۰۰ گونه آستراگالوس پتانسیل رشد دارند.

جدول دسترسی سریع

آستراگالوس را علاوه بر نامِ گون، با نام دیگر اسطراغالیس نیز میشناسند. این گیاه خواص فوق العاده و باورنکردنی داشته و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مثال چنانچه گیاه آستراگالوس را پودر کرده و بر روی زخم های کهنه خود بپاشید، علاوه بر بهره مندی از خاصیت ضد عفونی‌ کننده این گیاه، به تسریع روند ترمیم سلول های خود در محل زخم نیز کمک خواهید کرد.

طبع گیاه آستراگالوس (گون)

چنانچه درمورد طبع گیاه آستراگالوس سوالاتی همچون طبع گیاه آستراگالوس (گون) گرم است یا سرد؟ و یا گیاه آستراگالوس (گون) طبعی تر دارد یا خشک؟ برایتان پیش آمده است، میبایست توجه داشته باشید که طبع گیاه گون (آستراگالوس) گرم و خشک بوده و به همین دلیل برای افرادی با طبع سرد (سرد مزاجان) بسیار مناسب است.

علاوه بر آن، باید دقت داشته باشید که گرم مزاجان بهتر است گیاه آستراگالوس را با مصلحش مصرف کنند تا مزاج آن اصلاح شود.

همچنین خوب است بدانید که عسل گون (آستراگالوس) دارای طبعی متعدل میباشد.

خواص فوق العاده گیاه آستراگالوس (گون)

در این بخش از طب شناس، به معرفی خواص و فواید بی نظیر گیاه آستراگالوس خواهیم پرداخت. قبل از بیان این خاصیت ها، باید بدانید که کتیرا و ریشه‌ ی گیاه آستراگالوس از مهم‌ ترین قسمت‌ های مورد استفاده جهت تهیه دارو‌ ها به شمار میروند.

علاوه بر آن، از شهد گل‌های گیاه آستراگالوس یا همان گون نیز عسل بسیار مرغوبی حاصل میشود. همانطور که گفته شد گیاه آستراگالوس دارای خواص دارویی فراوانی میباشد؛ این خواص به شرح زیر میباشند:

گیاه آستراگالوس و تقویت سیستم ایمنی بدن

از مهمترین خواص گیاه آستراگالوس یا همان گون، که دلیل استفاده فراوان آن در حوضه ی داروسازی میباشد، خاصیت بهبود بخشیدن به عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

گیاه گون یا همان آستراگالوس قادر است سلول‌ های ایمنی بدن را افزایش داده و بدین صورت سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل بیگانه تقویت سازد.

علاوه بر آن، گیاه آستراگالوس یا گون حاوی خاصیت ضد ویروسی بوده که این خاصیت باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهد شد.

همچنین، وجود موادی همچون ساپونین و پلی ساکارید‌ ها در گیاه آستراگالوس سبب جلوگیری از رشد تومور‌ های سرطانی در بدن میشود.

گیاه گون و افزایش قدرت و توانایی بدن

تحقیقات نشان داده است که گیاه گون، یا همان آستراگالوس، دارای خاصیت تقویت کننده برای بدن بوده و میتواند قدرت، توانایی و به اصطلاح بنیه بدن را افزایش دهد.

علاوه برآن، گیاه گون سبب استحکام و ماندگاری توان و بنیه در ورزشکاران میشود. همچنین گفته میشود مصرف گیاه آستراگالوس برای بیماران سرطانی میتواند سبب رفع ضعف و خستگی در آنها شود.

گیاه آستراگالوس و کمک به حفظ سلامت قلب

یکی دیگر از خواص گیاه آستراگالوس تقویت و حفظ سلامت قلب میباشد. این گیاه میتواند سطح کلسترول بد را در خون کاهش داده و نیز از بیماری‌ هایی نظیر سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شرایین که ناشی از بالا بودن میزان کلسترول میباشند، جلوگیری کند.

علاوه بر آن، گیاه آستراگالوس دارای خاصیت ادرار آوری است که این خاصیت سبب میشود تا فشار خون کاهش یافته و رگ‌ های خونی دارای عملکرد بهتری باشند.
همچنین، گیاه گون میتواند یک منبع عالی از گلوکز باشد، که انرژی کافی برای تقویت قلب را فراهم میسازد.

گیاه گون و بهبود آلرژی فصلی

آلرژی فصلی یکی از عارضه هایی است که بسیاری از افراد درگیر آن میشوند. یکی از بیماری‌ های مرتبط با آلرژی فصلی، تب یونجه میباشد.

با اینکه تا به امروز درمان خاصی برای تب یونجه گزارش نشده است اما امروزه دانشمندان به تاثیرات درمانی گیاه آستراگالوس جهت درمان تب یونجه دست یافته اند.

با اینکه تا کنون تاثیر قطعی گیاه آستراگالوس بر درمان آلرژی ثابت نشده است، اما شواهد حاکی از آن است که ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه موجب جلوگیری از انتشار هیستامین‌ ها شده و این خاصیت باعث بهبود خارش چشم، عطسه و آب ریزش بینی ناشی از آلرژی میشود.

طبع و خواص استراگالوس در طب سنتی
طبع و خواص استراگالوس در طب سنتی

گیاه آستراگالوس و درمان سرطان ریه

نوعی از سرطان ریه وجود دارد که در درمان آن از شیمی درمانی با پایه‌ ی پلاتین استفاده میشود. مطالعات انجام شده نشان میدهد استفاده از گیاه آستراگالوس، به طور همزمان با پروسه شیمی درمانی با پایه‌ ی پلاتین، قادر است خطر مرگ در افراد مبتلا به سرطان ریه را از یک الی سه سال، بعد از درمان، کاهش دهد.
علاوه بر خواص درمانی گیاه آستراگالوس در درمان سرطان ریه، این گیاه میتواند جهت بهبود زخم های حلق و ریه مورد استفاده قرار گیرد؛ قدرت میکروب کشی بالای گیاه آستراگالوس سبب شده که این گیاه یکی از گزینه های بسیار تاثیر گذار در روند بهبودی زخم های حلق و ریه باشد.

در پروسه ی بهبود زخم های حلق و ریه، میبایست به طور همزمان توانایی بدن جهت ترمیم زخم ها بالا رود تا سریع تر این زخم ها بهبود پیدا کنند. با مصرف این گیاه، از آنجایی که دارای خواص ضد میکروبی قوی میباشد، می توان به بهبود این نوع از زخم ها کمک کرد.

گیاه گون و بهبود سرطان معده

سرطان معده یکی از بیماری‌ هایی است که تا به امروز درمان قطعی برای آن یافت نشده است. در این بین، گیاه آستراگالوس یکی از گیاهان دارویی است که بسیاری از افراد جهت رفع و بهبود سرطان معده ی خود از آن کمک گرفته و از اثرات مطلوب آن رضایت داشته اند. این تاثیر، به دلیل خاصیت فوق العاده ی گیاهان دارویی بر روی دستگاه گوارش است.
علاوه بر آن، طبق مطالعات صورت گرفته ساپونین‌ های موجود در گیاه آستراگالوس از تکثیر سلول‌ های سرطانی معده جلوگیری میکنند. این ماده اجازه نمیدهد که به سلول‌ های سرطانی اکسیژن رسد و بدین ترتیب موجب مرگ آنها میشود. دانشمندان بسیار امیدوارند تا بتوانند با استفاده از این گیاه به درمان قطعی سرطان معده دست یابند.

گیاه آستراگالوس و تاثیرات بی نظیر بر دیابت بارداری

مصرف گیاه آستراگالوس باعث میشود تا تأثیر رادیکال‌ های آزاد تولید شده در بدن خنثی شود. علاوه بر آن، این گیاه قادر است میزان گلوکز موجود در خون را کنترل کند.
گیاه آستراگالوس دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوانی بوده که میتوانند به درمان بیماری دیابت در زنان باردار کمک کنند. این خاصیت، به دلیل آن است که گیاه آستراگالوس مانع از استقرار انسولین در بدن میشود.

علاوه برآن، مصرف فرآورده های گیاه آستراگالوس موجب بهبود بخشیدن به مشکلات بینایی، بر اثر بیماری دیابت، نیز خواهد شد.
لازم به ذکر است که بیشتر عسل ها مثل عسل گون، که برای افراد دیابتی مناسب هستند، قند خون را به میزان کمتری بالا برده و به همین دلیل زمانی که از عسل به جای شکر استفاده میکنید، قند خون نیز به میزان کمتری بالا میرود.

گیاه گون و تقویت حافظه

از آنجایی که عصاره گیاه آستراگالوس سبب بهبود سلول‌ های آسیب دیده مغز، پس از محدودیت رسانایی خون به مغز، میشود میتوان انتظار داشت که گیاه آستراگالوس برای تقویت حافظه بسیار مؤثر واقع شده و همچنین از تحلیل و نابودی سلول‌ های مغزی جلوگیری کند.

علاوه بر آن، گیاه آستراگالوس میتواند به روند درمان کم خوابی و بی خوابی‌ های مزمن در سنین بالا کمک کند.
همچنین، گفته میشود عسل گون برای تقویت حافظه مفید واقع شده و دلیل این تاثیر، به دلیل وجود ویتامین B و استیل کولین در این گیاه است.

خوب است بدانید که گیاه آستراگالوس تولید ملاتونین را افزایش داده و بدین ترتیب میتواند سبب شود که افراد مسائل را بهتر به خاطر بسپارند و بدین ترتیب برای افرادی که شب های امتحان دچار خستگی حافظه میشوند، گزینه ی مناسبی باشد‌.

گیاه آستراگالوس و تنظیم کلسترول خون

از آنجایی که ساقه ی گیاه آستراگالوس قادر است از جذب چربی‌ های نامناسب در روده جلوگیری کند، میتواند به شما در تنظیم کلسترول خون کمک کند. مصرف مداوم و منظم ساقه گیاه آستراگالوس سبب کاهش کلسترول بالای خون شده و همچنین مقدار آن را تنظیم میکند.

علاوه بر آن، گیاه گون، یا همان آستراگالوس، سبب سم زدایی بدن میشود. این گیاه همچنین سبب مقاومت شریان‌ ها در برابر پلاک‌ ها شده و در نتیجه از بروز بیماری‌ هایی مانند تصلب شرایین جلوگیری میکند.

گیاه گون و بهبود علائم ایدز

با اینکه خبر رسمی درمورد تاثیر گیاه آستراگالوس بر بیماری ایدز وجود ندارد، اما افرادی که از این گیاه به همراه گیاهان دیگری به مدت ۴ ماه استفاده کرده اند، از بهبودی علائم ایدز و تقویت سیستم ایمنی بدن خود گزارشاتی را ارائه کرده اند.

البته، با اینکه در برخی از موارد حتی ترکیب گیاه آستراگالوس با مواد دیگر چنین خاصیتی را از خود نشان نداده است، اما گیاه آستراگالوس اثر خود را بر روی سلول‌ های بدن افراد مبتلا به ایدز نشان داده است.

گیاه آستراگالوس و کنترل سطح قند خون

همانطور که میدانید، قند موجود در خون گلوکز نام داشته و این قند مسئول آزاد سازی انرژی برای سلول ها میباشد. این قند موجود در خون، توسط انسولین جذب سلول‌ها میشود؛ اما گاهی سلول‌ها نسبت به جذب انسولین از خود مقاومت نشان میدهند که به این حالت مقاومت در برابر انسولین گفته میشود.

در این حالت، غده پانکراس، که وظیفه آن تولید انسولین است، اقدام به تولید بیشتر انسولین کرده و در نتیجه فشار بیشتری را متحمل میشود. همین حالت منجر به ایجاد بیماری دیابت نوع دو میشود.

ریشه گیاه آستراگالوس سبب حفظ سطح قند خون به میزان کافی شده و بر روند تنظیم میزان انسولین، بسیار تاثیر گذار است.

گیاه گون (آستراگالوس) و کاهش استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از جمله اختلالاتی هستند که در صورت کنترل نشدن باعث ایجاد بسیاری از مشکلات و بیماری‌ ها خواهند شد.

گیاه آستراگالوس یکی از گزینه هایی است که استفاده از آن تا حد زیادی سبب کاهش استرس و اضطراب در شما میشود. خصوصا مصرف عصاره گیاه گون (آستراگالوس) بر روی ترشح کورتیزول، که اصلی‌ترین هورمون استرس است، اثر گذاشته و آن را کاهش میدهد.

علاوه بر آن، مصرف گیاه آستراگالوس و عصاره ی آن برای کسانی که از تغییرات خلق و خو و نیز تنش عصبی پایدار رنج میبرند بسیار مناسب و تأثیر گذار است.

گیاه آستراگالوس و درمان کم خونی

طبق مطالعات انجام شده، مصرف گیاه آستراگالوس، یا همان گون، به صورت وریدی به همراه استانوزولول، سبب بهبود علائم کم خونی و کمبود تعداد گلبول‌های قرمز خون، در افرادی که دچار کم خونی ناشی از مشکلات مغز استخوان هستند، میشود.

علاوه بر آن، اگر قصد دارید با اصلاح رژیم غذایی خود کم خونی خود را درمان کنید، بهتر است مصرف عسل گیاه آستراگالوس (عسل گون) را در برنامه غذایی خود جای دهید. با مصرف مداوم عسل گون در وعده صبحانه میتوانید به خون سازی در خود کمک کنید.

گیاه گون و بهبود عملکرد کبد

براساس مطالعات انجام شده، طبق یک پژوهش که اثر تزریق ترکیبی از عصاره گون و گیاه دانشن را به صورت روزانه و به مدت حداقل ۹۰ روز پی در پی مورد بررسی قرار داده است، مشخص شد که گیاه آستراگالوس قادر است در افرادی که دچار سیروز کبدی میباشند، سبب بهبود عملکرد کبد شود.

همه آنچه باید در مورد آستراگالوس بدانید.
همه آنچه باید در مورد آستراگالوس بدانید.

گیاه آستراگالوس و درمان بی خوابی

از دیگر خواص گیاه آستراگالوس، میتوان به درمان بی خوابی اشاره کرد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که مصرف عسل جهت کمک به درمان بی خوابی بی نظیر است. حال اگر این عسل، عسل گون باشد این تاثیر فوق العاده خواهد شد.

عسل گون توانایی بالا بردن سطح هورمون انسولین را در خون داشته و همچنین میتواند استرس و اضطراب را کاهش دهد؛ تمامی این موارد به خواب راحت تر کمک خواهند کرد.

گیاه گون، موثر در روند درمان گرفتگی صدا

چنانچه از جمله افرادی هستید که در فصل پاییز و زمستان دچار گرفتگی صدا میشوید، توصیه میکنیم مصرف عسل گون را در برنامه ی غذایی خود جای دهید.

مصرف عسل گون در روزهای سرد پاییز و زمستان بر روند درمان مشکلات سینه و حنجره شما بسیار تاثیر گذار بوده و علاوه بر آن، احتمال ابتلا به گرفتگی صدا را برای افرادی که در این فصول دچار این مشکلات میشوند، کاهش میدهد.

گیاه آستراگالوس و کمک به هضم غذا

شما میتوانید با مصرف عسل به دست آمده از گیاه آستراگالوس، که حاوی خاصیت ملینی میباشد، به روند هضم غذا در دستگاه گوارش خود کمک کرده و فعالیت دستگاه گوارش تان را به حالت متعادل و نرمال بازگردانید.

جهت بهره مندی از خواص درمانی گیاه آستراگالوس شما میبایست عسل آن را تهیه کرده و یک قاشق عسل گون را در یک لیوان شیر سرد حل نموده و سپس قبل از خواب میل کنید تا شاهد بهبود روند هضم غذا در دستگاه گوارش خود باشید.

گیاه گون و خواص ضد پیری آن

یکی دیگر از خواص عسل به دست آمده از گیاه گون، خواص آنتی اکسیدانی زیادی است که در آن وجود داشته و باعث مهار رادیکال های آزاد در بدن میشود.

از آنجایی که رادیکال های آزاد در بدن هر فرد باعث آسیب رساندن به سلول ها شده و سبب پیری زودرس، و مشکلاتی در پیری خواهد شد، توصیه میشود که با خوردن روزانه یک قاشق از عسل گون از بروز این مشکلات در پیری جلوگیری کنید.

گیاه آستراگالوس و جلوگیری از پیشرفت سرطان

همانطور که گفته شد گیاه آستراگالوس میتواند در روند درمان سرطان موثر واقع شود. علاوه بر گیاه آستراگالوس، عسل آستراگالوس نیز دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و قادر است تا حد چشمگیری از پیشرفت سرطان جلوگیری کند.

علاوه بر آن، گیاه گون باکتری ها و ویروس ها را کشته و عواملی که باعث به وجود آمدن سرطان شده اند را نابود میز نابود خواهد کرد.

گیاه گون و درمان سینوزیت

گیاه آستراگالوس حاوی خواص تسکین دهنده، ضد التهاب و ضد میکروبی بوده که این خواص میتوانند جهت درمان و پیشگیری از سینوزیت تاثیر گذار باشند.

جهت بهره مندی از خواص درمانی گیاه آستراگالوس برای سینوزیت، شما میبایست عسل این گیاه را تهیه نموده و به صورت روزانه، سه بار در روز، و به میزان یک الی دو قاشق مرباخوری از این عسل میل کنید.

گیاه آستراگالوس و بهبود مشکلات چشم

برخی از اطباء طب سنتی معتقدند که استفاده موضعی از عسل گون جهت درمان مشکلات چشمی از جمله آب مروارید، ورم ملتحمه، التهاب قرنیه و آسیب قرنیه بسیار میتواند مفید و تاثیر گذار باشد.

این خواص عسل گون یقیناً به دلیل ترکیبات ضد میکروبی و ضد التهابی این عسل میباشد. البته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این عسل جهت درمان مشکلات چشمی خود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گیاه گون و تقویت روده

شما میتوانید برای تقویت روده های خود از گیاه آستراگالوس کمک بگیرید. البته برای استفاده از این خواص، میبایست از عسل گون (آستراگالوس) مصرف کنید.

این عسل به دلیل دارا بودن قندهای پروبیوتیک، باکتری های پروبیوتیک و همچنین ترکیبات ضد التهابی میتواند برای افرادی که از مشکلات روده رنج می برند، یک گزینه فوق العاده باشد.

گیاه آستراگالوس و کاهش فشار خون

آخرین خاصیتی که قصد داریم در این مطلب از گیاه آستراگالوس برای شما بیان کنیم، خاصیت این گیاه در کنترل و کاهش فشار خون میباشد.

آنتی اکسیدان های موجود در گیاه آستراگالوس سبب میشوند تا شما به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا نشوید.

علاوه بر آن، گیاه گون قادر است از رهاسازی هورمون استرس در بدن شما جلوگیری کرده و همین امر سبب میشود تا سطح فشار خون شما متعادل شود.

جهت بهره مندی بیشتر خواص گیاه آستراگالوس در کاهش فشار خون، توصیه میشود مصرف عسل گون را در برنامه ی غذایی خود جای دهید.

مضرات و منع مصرف گیاه آستراگالوس (گون) که باید بدانید.

مصرف بیش از اندازه ی گیاه آستراگالوس، مانند هر ماده ی غذایی دیگری، میتواند دارای عوارض جانبی باشد. همچنین مصرف گیاه آستراگالوس (گون) برای برخی افراد مضر است.

در ادامه‌ی مطلب به بررسی این عوارض و ممنوعیت مسرف گیاه آستراگالوس برای برخی افراد خواهیم پرداخت.

  • گیاه آستراگالوس سبب تشدید خونریزی میشود: مصرف گیاه آستراگالوس، خصوصا به صورت پودری، ممکن است سبب تشدید خونریزی شود. این اتفاق به دلیل از بین بردن لخته‌های خونی توسط گیاه آستراگالوس بوده که سبب تداوم خونریزی میشود. چنانچه از دارو‌هایی مانند آسپرین، که سبب رقیق شدن خون میشوند، استفاده می‌کنید نباید به صورت همزمان از گیاه آستراگالوس (گون) استفاده کنید.
  • گیاه آستراگالوس سبب کاهش فشار خون میشود: افرادی که دارای فشار خون پایین هستند، میبایست از مصرف گیاه آستراگالوس خودداری کنند. گیاه گون سبب افت فشار خون شده و کسانی که دارای فشار خون پایین میباشند با مصرف گون سبب تشدید این مشکل در خود خواهند شد.
  • گیاه آستراگالوس سبب بروز حساسیت و مشکلات گوارشی در برخی افراد میشود: مصرف گیاه گون ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی شده و یا منجر به حساسیت‌ های شدید شود. مصرف گیاه آستراگالوس، مخصوصا به صورت پودری، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.
  • گیاه آستراگالوس سبب تشدید واکنش های آلرژیک میشود: گیاه گون از خانواده حبوبات محسوب شده و به همین علت حساسیت به حبوباتی مانند لوبیا، باقلا و گون میتواند سبب افزایش واکنش‌های آلرژیک شود.
  • گیاه آستراگالوس میتواند سبب مسمومیت شود: خوب است بدانید که برخی قسمت‌ های گیاه آستراگالوس سمی هستند و مشخص شده نیمی از گیاهان گون، حاوی مواد سمی مختل کننده اعصاب میباشند. این مسمومیت از زمان رویش ابتدایی تا زمان خشک شدن کامل گیاه در آن ها باقی میماند.
  • خانم های باردار از مصرف گیاه آستراگالوس خودداری کنند: مصرف گیاه گون در دوران بارداری ممکن است در خانم های باردار سبب ایجاد واکنش‌های شدید شود.

مصلحات گیاه آستراگالوس (گون)

همانطور که گفته شد، گیاه آستراگالوس دارای طبعی گرم و خشک بوده و برای افرادی که گرم مزاج هستند، توصیه شده است که این گیاه را با مصلح آن مصرف کنند تا طبع آن اصلاح شود. از جمله مصلحات گیاه آستراگالوس (گون) میتوان به عرق برگ زیتون و عرق برگ بید اشاره کرد.


یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *