آشی که برای دیابتی ها مفید است
آشی که برای دیابتی ها مفید است

بهترین آش برای دیابتی ها

تاریخ نگارش

سپتامبر 8, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آش حلبه (شنبلیله) و زیره نیشابور یکی از غذا‌های محلی نیشابور در استان خراسان رضوی و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، فیبر، فسفر، موسیلاژ، سلنیوم، روی (زینک)، مس، ایزولوسین، ساپونین‌ها و … است.

اگر می خواهید بدانید خواص آش حلبه و زیره نیشابور چیست و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، این متن را تا انتها بخوانید

مهم‌ترین خواص آش حلبه و زیره نیشابور

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش حلبه و زیره نیشابور گفت: تقویت لوزالمعده، کاهش قند خون مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و ضد نفخ و بادشکن بودن از مهم‌ترین خواص این آش است.

وی افزود: آش حلبه و زیره نیشابور جزو غذا‌های رژیمی است، لذا موجب لاغری و تناسب اندام می‌شود.

عظمایی بیان کرد: مصرف این آش موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از تصلب شراین پیشگیری می‌کند.

وی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور برای افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و ورم لوزه مفید بوده همچنین برای سالمندان و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند بسیار اثربخش و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این آش برای زنانی که تازه وضع حمل کرده و به بچه شیر می‌دهند بسیار مفید است و باعث افزایش شیر می‌شود، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

وی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور باعث کاهش درد‌های قاعدگی و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی می‌شود.

عظمایی بیان کرد: کاهش درد مفاصل و زانو، کنترل فشار، چربی و کلسترول بدخون (LDL)، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست، رفع سوزش سردل و رفلاکس از دیگر خواص این آش است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این آش خاصیت ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضد التهابی داشته و به دلیل فیبر بالا موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود.

وی اظهار کرد: آش حلبه و زیره نیشابور دارای آهن و اسید فولیک است که باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی می‌شود.

عظمایی بیان کرد: کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D موجود در غذا، استخوان و دندان را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: آش حلبه و زیره نیشابور سرشار از ویتامین‌های A، E، و C است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان می‌شود.

وی افزود: از دیگر خواص این غذا اثربخشی و فواید بسیار آن برای سلول استخوانی و بیماران مبتلا به راشیتیسم است.

منع مصرف آش حلبه و زیره نیشابور

عظمایی اظهار کرد: مصرف این غذا برای زنان باردار ممنوع است، افرادی که مشکلات ریوی و آسم شدید دارند نیز باید با مشورت پزشک از این آش مصرف کنند.

منبع:آفتاب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *