خواص دمنوش به لیمو و زیرفون
خواص دمنوش به لیمو و زیرفون

خواص دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون از منظر طب سنتی+ عوارض و مصلح

تاریخ نگارش

سپتامبر 13, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون جایگزین خوبی برای انواع چای و قهوه میباشد؛ جالب است بدانید که امروزه استفاده از دمنوش های ترکیبی در حال همه گیر شدن است.

ترکیب به لیمو و زیرفون نیز ترکیب فوق العاده و خوش طعمی است که میتواند خواص هر دو گیاه را به شما عرضه کند. مهمترین خاصیت دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون خاصیت آرامبخش بودن آن است که این دمنوش را به یک نوشیدنی محبوب تبدیل کرده است.

طبع دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون چیست؟

همانطور که انتظار میرود، از آنجایی که طبع به لیمو گرم و همچنین طبع زیرفون، هر دو، گرم میباشند، بنابراین طبع دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون گرم است.

خواص باورنکردنی دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون علاوه بر خاصیت آرام بخشی که دارد، خواص بی نظیر دیگری نیز دارد که ما قصد داریم در این مطلب از طب شناس آنها را برای شما بیان کنیم. به طور کلی خواص دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون شامل موارد زیر میشوند:

  • آرامبخش
  • کاهش دهنده ی فشار خون
  • ضد آسم
  • ضد اسهال
  • ضد سینوزیت
  • ضد صدای گوش
  • تقویت کننده ی حافظه
  • ضد نقرس
  • ضد رماتیسم
  • ضد سر درد و سرگیجه
  • تقویت کننده ی معده
  • خواب آور در شب
  • تب بر
  • ضد ناراحتی های عصبی و میگرن
  • ضد غلظت خون
  • شستشو دهنده ی کلیه
  • ضد سرما خوردگی
  • ضد تشنج
  • ضد خستگی بدن

از آنجایی که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون دارای خواص دمنوش به لیمو و دمنوش زیرفون، به صورت همزمان، میباشد، در ادامه، با معرفی خواص دمنوش های گیاهی به لیمو و زیرفون، به صورت اختصاصی، از مزایا و خواص دمنوش ترکیبی و گیاهیِ به لیمو و زیرفون شما را مطلع خواهیم کرد. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

خواص فوق العاده ی به لیمو برای قلب

یکی از خواص به لیمو این است که قادر است درد قفسه سینه، ناشی از مشکلات قلبی، را تسکین دهد. علاوه بر آن، به لیمو برای درمان تپش قلب مفید است. از نشانه‌ ها و علائم نارسایی قلبی، میتوان به درد قلب و مشکلاتی مانند احتباس مایعات اشاره کرد؛ در این وضعیت، به لیمو میتواند درد قلب را آرام سازد. همچنین خوب است بدانید که دمنوش به لیمو در رفع تپش قلب استفاده میشود.

جهت تهیه ی دمنوش به لیمو شما میبایست ۵ عدد از برگ های تازه به لیمو، و یا یک قاشق چای خوری برگ های خشک شده به لیمو، را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. البته دقت داشته باشید،که قبل از افزودن برگ های تازه و یا خشک شده ی به لیمو به آب جوش، میبایست برگ‌ های تازه یا خشک شده گیاه به لیمو را به خوبی بشویید و سپس به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.

پس از آن، اجازه دهید برگ های به لیمو در آب جوش 5 الی 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و یا افزودن مقداری عسل میل کنید. خوب است بدانید که بهترین زمان استفاده از دمنوش به لیمو ۲ ساعت بعد از هر وعده غذایی، به ویژه ناهار و شام، میباشد.

توجه داشته باشید که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز برای قلب مفید می‌باشد.

طبع و خواص دمنوش به لیمو و زیرفون در طب سنتی
طبع و خواص دمنوش به لیمو و زیرفون در طب سنتی

به لیمو و کمک به سلامت پوست

از دیگر خواص دمنوش به لیمو، کمک به سلامت پوست است. به لیمو غنی از آنتی اکسیدان بوده و قادر است از پوست در برابر حمله رادیکال‌ های آزاد، که نقش اصلی در ایجاد چین و چروک پوست را دارند، محافظت کند.

علاوه بر آن، به لیمو نقش مهمی در هیدراتاسیون بدن داشته و از کم آبی بدن و همچنین کم آبی پوست جلوگیری میکند. یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست، کم آبی پوست میباشد که به لیمو میتواند این مشکل را حل کند.

همچنین، چنانچه قصد دارید به سفت شدن پوست و نیز جلوگیری از چین و چروک پوست خود اقدام کنید، میبایست از عصاره به لیمو در شوینده‌ های صورت مانند صابون، فوم و ژل استفاده کنید.

یکی دیگر از خواص به لیمو، آنتی باکتریال بودن این گیاه است. به لیمو می‌تواند باکتری و میکروب‌ هایی که ایجاد کننده آکنه هستند را از بین ببرد. علاوه بر آن، به لیمو آلودگی پوست را از بین برده و همچنین چربی اضافی پوست را که عامل اصلی ایجاد آکنه روی پوست میباشد را کنترل میکند.

همچنین، روغن به لیمو عملکرد موثری در از بین بردن لک و جای جوش داشته و استفاده موضعی این روغن جهت از بین بردن جوش صورت و لک پیشنهاد میشود. یکی از خواص روغن به لیمو روشن کردن پوست است. به لیمو غنی از فلانوئید است و فلانوئید ها سبب روشن شدن پوست خواهند شد.

جلوگیری از سرطان پوست، یکی دیگر از خواص به لیمو است. در نتیجه، مصرف خوراکی و موضعی به لیمو در جلوگیری از سرطان پوست نقش موثری دارد.

پوست‌های حساس همیشه با التهاب، قرمزی و خارش مواجه هستند. به لیمو به دلیل خاصیت تسکین دهندگی که دارد، به رفع التهاب پوست کمک میکند. علاوه بر آن، به لیمو با خاصیت تسکین دهندگی که دارد جهت تسکین التهابات پوستی یک ماده موثر محسوب میشود؛ بنابراین افرادی که پوست حساسی دارند میتوانند موضع مورد نظر را با چند قطره روغن به لیمو ماساژ دهند. جالب است بدانید که در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، به‌ خصوص برای پوست‌های حساس، به لیمو مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به این توضیحات، میتوان انتظار داشت که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز برای سلامت پوست بسیار مفید میباشد.

به لیمو برای اعصاب مفید است.

از دیگر خواص به لیمو، کاهش استرس و اضطراب است. به لیمو با آنتی‌اکسیدان‌ هایی که سبب تعادل هورمونی در بدن میشوند، این خاصیت را در خود جای داده است.

علاوه بر آن، از قدیم اطباء طب سنتی از به لیمو به‌ عنوان یک نوشیدنی آرامش‌ بخش در کاهش استرس و اضطراب استفاده میکردند.

توجه داشته باشید، افرادی که از تمدد اعصاب رنج میبرند نیز میتوانند از دمنوش به لیمو استفاده کنند.

یکی دیگر از خواص دمنوش به لیمو، تنظیم خواب است. همچنین، یکی از مهم‌ ترین خواص به لیمو نیز خاصیت آرامش بخشی و تسکین دهندگی اعصاب میباشد.

جالب است بدانید که خاصیت آرامش بخش به لیمو به خوبی شناخته شده است و برای افرادی که استرس مزمن و مشکلات عصبی دارند توصیه میشود.

به علاوه، به لیمو میتواند سبب سهولت و آرامش ذهن و بدن شود. استفاده از دمنوش به لیمو و زیرفون نیز یکی از بهترین دمنوش‌ های گیاهی جهت آرامش اعصاب و درمان بی‌خوابی شبانه است.

توجه داشته باشید که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز برای اعصاب مفید می‌باشد.

خواص بی نظیر به لیمو جهت تقویت و بهبود هضم غذا

به لیمو یکی از گیاهان دارویی است که جهت تقویت روند هضم غذا، خصوصا اگر با دارچین همراه شود، در دستگاه گوارش بسیار موثر واقع میشود. علاوه بر آن، به لیمو قادر است شکم را از طریق خواص ضد اسپاسمی که دارد تقویت کرده و همچنین از آن محافظت کند؛ این بدان معناست که به لیمو میتواند دستگاه گوارش را آرام کند.

به لیمو با آرام سازی دستگاه گوارش میتواند سبب کاهش علائمی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه، گرفتگی و یا نفخ شده و بدین صورت به دستگاه گوارش این امکان را خواهد داد تا به خوبی عمل کند.

با توجه به این توضیحات، میتوان انتظار داشت که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز جهت تقویت و بهبود هضم غذا بسیار تاثیر گذار باشد.

به لیمو و خواص باور نکردنی آن برای سم زدایی بدن

علاوه بر مواردی که درمورد خواص دمنوش له لیمو گفته شد، خوب است بدانید که به لیمو همچنین قادر است فرآیند سم زدایی بدن را تحریک کند. سم زدایی بدن برای از بین بردن رادیکال های آزاد و حفظ سلامتی بدن ضروری است.

علاوه بر آن، به لیمو سرشار از ترکیبات فنولی است. ترکیبات فنولی آنتی اکسیدان های قوی هستند که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت میکنند.

همچنین، ترکیبات فنولی به کاهش استرس اکسیداتیو، از طریق کمک به سم زدایی بدن و خنثی سازی اثرات مضر رادیکال های آزاد، کمک میکند؛ این امر، بدن را سالم نگه داشته و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

شما میتوانید دمنوش به لیمو را به عنوان یک دمنوش ضد التهابی و ترمیم کننده در طول روز بنوشید. البته دقت داشته باشید که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز میتواند سبب سم زدایی بدن شود.

به لیمو و خواص بی نظیر آن برای دستگاه تنفسی

همانطور که گفته شد، چنانچه دمنوش گیاهی به لیمو را با دارچین همراه سازید، میتواند به هضم غذا، در دستگاه گوارش شما، کمک کند. اما دمنوش به لیمو برای دستگاه تنفسی نیز موثر بوده و خاصیت خلط آوری دارد؛ همچنین، این دمنوش قادر است سبب رفع گرفتگی های دستگاه تنفسی شود.

جهت بهره مندی از خواص دمنوش گیاهی به لیمو و دارچین شما میبایست دو قاشق غذا خوری برگ به لیمو را به همراه یک چوب دارچین (به اندازه ی دوبند انگشت) و یک غنچه گل محمدی تهیه کرده و با افزودن یک لیوان آبجوش به این ترکیبات، یک دمنوش گیاهی فوق العاده تهیه کنید.

توجه داشته باشید که این دمنوش باید به مدت نیم ساعت در آبجوش مانده و سپس، بر روی کتری به مدت 2 الی 3 دقیقه دم بکشد. پس از آن دمنوش گیاهی خود را از صافی عبور داده و با مقداری نبات و یا عسل میل کنید.

لازم به ذکر است که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز خواص فوق را دارا میباشد.

افراد کم خواب، دمنوش به لیمو و زیرفون مصرف کنند.

مهم ترین ویژگی دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون، آرام بخش بودن آن و کمک به یک خواب راحت میباشد؛ بدین منظور شما میبایست این دمنوش گیاهی را به طور مستمر ،و به مدت 2 الی 3 هفته، استفاده کنید.

روش تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون به این صورت است که در ابتدا شما میبایست به اندازه دو قاشق چایخوری از گیاه خشک زیرفون را، که در عطاری ها به راحتی قابل دسترس می باشد، درون یک قوری آب جوش ریخته و سپس روی آن را با پارچه بپوشانید تا دمنوش شما دم بکشد.

سپس با افزودن مقداری دمنوش به لیمو، عسل و آب لیمو به دمنوش زیرفون خود، این دمنوش گیاهی فوق العاده را میل کنید.

دمنوش زیرفون و دفع سموم از بدن

از دیگر خواص فوق العاده ی دمنوش زیرفون، که همانطور که گفته شد در دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز این خواص قابل مشاهده است، خاصیت ادرار آور آن است.

همانطور که میدانید یکی از مهم ترین روش های دفع سموم از بدن، ادرار می باشد و شما می توانید از این دمنوش گیاهی جهت ازدیاد ادرار خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که جهت بهره مندی از خواص ادرار آور دمنوش زیرفون، شما میبایست حداقل به مدت 2 هفته از این دمنوش، و به تعداد 2 الی 3 وعده در روز، مصرف کنید.

رفع استرس و اظطراب با دمنوش زیرفون

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر بیشتر مشاهده شده است، ابتلای افراد به اختلالات عصبی و دچار شدن آنها به استرس و اظطراب میباشد؛ این موضوع می تواند زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از مهمترین مزایای دمنوش زیرفون، کاهش میزان استرس در افراد است که جهت رهایی از استرس و اظطراب، میتوان مصرف مداوم این دمنوش را قبل از خواب و به مدت یک ماه، به کار گرفته و شاهد خواص درمانی این دمنوش گیاهی فوق العاده بود.

جهت تهیه ی این دمنوش کافیست به اندازه ی 2 لیوان آب جوش را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس، مقدار 5 گرم از گل زیرفون خشک را به همراه یک قاشق چای خوری چای سبز، درون آب جوش خنک شده ریخته و با انداختن یک پارچه بر روی آن اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه دم بکشد. سپس این دمنوش گیاهی فوق العاده را میل کنید.

به خاطر داشته باشید که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز در کاهش استرس و اضطراب بسیار موثر واقع میشود.

دمنوش زیرفون و مشکلات گوارشی

تیلیروزید یکی از ترکیبات گیاهی موجود در دمنوش‌ گیاهی زیرفون بوده که دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد و طبق مطالعات انجام شده مشخص شد، وجود این ماده در این دمنوش برای کودکان بالای 12 سال، که مبتلا به اسهال می باشند، می تواند نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

جهت بهره مندی از خواص درمانی دمنوش گیاهی زیرفون برای دستگاه گوارش خود، شما میبایست به ازای هر لیوان آب جوش یک قاشق چای خوری از گیاه زیرفون خشک شده را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا دم بکشد و سپس آن را میل کنید.

چای زیرفون و سلامت چشم ها

یکی از مشکلات بسیار رایج، خصوصاً در تابستان ها و روز هایی که هوا دارای گرد و غبار زیادی می باشد، التهاب و قرمز شدن چشم ها می باشد. جالب است بدانید که بررسی ها نشان داده است که دمنوش زیرفون قادر است این التهاب ها را به شکل باور نکردنی کاهش داده و همچنین درد های آن را التیام بخشد.

بدین منظور شما میبایست بعد از دم کردن جوشانده ساقه گیاه زیرفون و صاف کردن آن، این دمنوش را بر روی یک پارچه تمیز ریخته و اجازه دهید تا پارچه خنک شود.

سپس با قرار دادن پارچه بر روی پلک ها و چشم های خود مشاهده خواهید کرد که دردها و التهاب چشم شما کاهش پیدا کرده است.

مصرف دمنوش زیرفون، سلامت پوست و مو شما را تضمین خواهد کرد.

یکی دیگر از خواص دمنوش زیرفون که میتوان به آن اشاره کرد، تاثیر فوق العاده ی این دمنوش بر روی سلامت پوست و مو می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شد که تماس این دمنوش گیاهی با مو و پوست، قادر است سبب کاهش چشمگیر میزان چین و چروک های پوست شده و از طرف دیگر، میتواند سبب شود تا ریشه های مو در پوست سر محکم شود.

برای بهره مندی از خواص دمنوش زیرفون جهت حفظ سلامت پوست و مو خود، شما میبایست در ابتدا به اندازه 100 گرم از گل زیرفون را خشک نموده و سپس آن را درون 1 لیتر آب به مدت 10 الی 15 دقیقه بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور داده و آن را به درون وان حمام ریخته و در آن غوطه ور شوید. با این کار، شما میتوانید به جوان ماندن و رفع لکه های قهوه ای پوست خود کمک کنید.

توجه داشته باشید که شما میتوانید از این محلول به عنوان لوسیون پوست صورت نیز استفاده کنید. بدین منظور شما میبایست پس از آماده کردن آن محلول، یک پارچه تمیز را به داخل محلول کرده و سپس آن را بر روی لکه های قهوه ای پوست خود قرار دهید و شاهد خاصیت فوق العاده آن بر روی پوست خود باشید.

همانطور که انتظار میرود، دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون نیز میتواند جهت سلامت پوست مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که هم به لیمو و هم زیرفون برای پوست بسیار مناسب هستند.

مضرات و منع مصرف دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

دمنوش گیاهی پرطرفدار و محبوب به لیمو و زیرفون در کنار خواص فراوانی که دارد میتواند با مصرف بیش از اندازه، برای شما مشکل ساز شود. از جمله مضرات و منع مصرف های دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف بیش از حد دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون میتواند به اختلالات عصبی و گاهاً بی خوابی منجر شود.
  • تحقیقات نشان داده است که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون جذب آهن را کاهش داده و به همین دلیل توصیه میشود افراد مبتلا به بیماری کم خونی به هیچ وجه از دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون مصرف نکنند.
  • دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون با داروهایی که حاوی لیتیوم و مکمل های آهن میباشند تداخل ایجاد میکند.
  • مصرف دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون برای افراد زیر 12 سال مناسب نمیباشد.
  • خانم های باردار و شیرده لازم است درمورد مصرف دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون حتما با پزشک خود مشورت کنند.

مصلحات دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

از آنجایی که دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون دارای طبع و مزاجی گرم است، توصیه میشود آن را با مصلحاتش، که شامل عسل گشنیز و یا عسل کنار میباشند، همراه سازید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *