اولین و موثرترین اقدامات پس از سوختگی
اولین و موثرترین اقدامات پس از سوختگی

اولین و موثرترین اقدامات پس از سوختگی

تاریخ نگارش

سپتامبر 17, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سوختگی انواع مختلف و درجات گوناگونی دارد و بسته به همین موارد، نوع درمان آن متفاوت است. اما برخی نکات کلی و مشترک برای همه سوختگی ها وجود دارد که با رعایت آنها به ویژه در ساعات ابتدایی بروز سوختگی می توانید علاوه بر کاهش درد و شدت سوختگی، سرعت بهبود آن را افزایش دهید.

این نکات بر طبق تجربیات و بررسی های طب سنتی به دست آمده اند و موثر هستند.

  1. به محل سوختگی آب نزنید! این طبیعی است که بلافاصله پس از سوختگی به دنبال راهی برای کاهش سوزش و حرارت آن باشید اما گزینههای بهتری نسبت به آب وجود دارد.
  2. آرد یخچالی! همیشه مقداری آرد را در یک ظرف مناسب در یخچال یا فریزر نگه دارید. اگر دچار سوختگی شدید، از آن آرد در محل سوختگی بریزید. این کار حرارت پوست را به سرعت کاهش می دهد و از گسترش سوختگی و تاول زدن جلوگیری می کند.
  3. سیب زمینی رنده شده: یک سیب زمینی درشت را رنده کنید و روی محل سوختگی قرار دهید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. این کار پوست را خنک می کند و درد سوختگی را کاهش می دهد. همچنین احتمال تاول زدن را کاهش می دهد.
  4. روغن های گیاهی: روغن گل سرخ، روغن زیتون و روغن بنفشه (پایه زیتون) در کاهش درد سوختگی و بالا برندن سرعت ترمیم و بهبودی محل آسیب دیده موثر هستند. می توانید از عسل مرغوب نیز در ترکیب با این روغن ها استفاده کنید.
  5. ترکیب عسل، روغن حیوانی و آلوئه ورا: این مواد را با هم ترکیب کنید و یک پماد یکدست بسازید و هر روز دو یا سه مرتبه روی محل سوختگی قرار دهید. این ترکیب هم محل آسیب را ضدعفونی می کند و از بروز عفونت جلوگیری می کند، هم ترمیم پوست را بهبود می بخشد و موجب سرعت گرفتن تولید سلول های پوستی جدید می شود و هم اثر تسکین دهندگی دارد.
  6. سفیده تخم مرغ: از سفیده تخم مرغ خام و خنک برای کاور کردن پوست سوخته شده استفاده کنید. سفیده تخم مرغ به سرعت دما و حرارت پوست را کاهش می دهد. علاوه بر آن استحکام پوست را حفظ می کند و آسیب سوختگی را به حداقل می رساند.
  7. پمادها: اگر به هر دلیلی امکان به کارگیری موارد قبل را ندارید و مایلید از پمادها استفاده کنید، بهترین پیشنهاد پماد آلفا( برای کنترل عفونت و ضدعفونی کردن محل سوختگی) و پماد سیلور( در ترکیب با روغن حیوانی برای ترمیم و بهبود سریع سوختگی بدون احتمال ایجاد گوشت اضافه) هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *