خواص و طبع کباب شیشلیک + 7 خاصیت بینظیر کباب شیشلیک + طرز تهیه
خواص و طبع کباب شیشلیک + 7 خاصیت بینظیر کباب شیشلیک + طرز تهیه

خواص و طبع کباب شیشلیک + 7 خاصیت بینظیر کباب شیشلیک + طرز تهیه

تاریخ نگارش

سپتامبر 21, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یکی از معروف ترین کباب های ایرانی، کباب شیشلیک است که روش پخت متفاوت تری نسبت به دیگر کباب ها دارد. برای تهیه کباب شیشلیک از دنده گوسفندی استفاده میشود. این غذای خوشمزه طعم بسیاری خوبی دارد و اگر تا به حال آن را امتحان نکردید، پیشنهاد میشود حتما یکبار کباب شیشلیک را تست نمایید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کباب شیشلیک جزو غذاهای بین الملل است. این کباب در سال های 1311 تا 1345 در کشورمان ایران به وجود آمده است.

کباب شیشلیک سرشار از انواع ویتامین ها، کربوهیدرات، پروتئین، آهن، سدیم، کاسیم، پتاسیم، فسفر و… است که مصرف آن برای بدن فواید زیادی را به دنبال دار که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کباب شیشلیک در طب سنتی و همچنین خواص کباب شیشلیک و مضرات آن بپردازیم.

طبع کباب شیشلیک در طب سنتی چیست؟

کباب شیشلیک از گوشت گوسفندی تهیه میشود و به همین دلیل طبع گرمی دارد. افراد گرم مزاج بهتر است که برای بهبود طبع و خواص، آن را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص کباب شیشلیک در طب سنتی چیست؟

  • همانطور که گفتیم، این کباب دارای کلسیم، فسفر، ویتامین D و منیزیم است که استفاده از آن سبب استحکام استخوان ها و دندان ها میشود. همچنین مصرف کباب شیشلیک باعث پیشگیری از بروز پوکی استخوان و آتروز میگردد.
  • کباب شیشلیک سرشار از آهن، اسید فولیک، ویتامین B12 است که به همین دلیل مصرف آن باعث افزایش گلبول های قرمز و درمان کم خونی میشود.
  • خانم های باردار با خیال راحت این غذا را میل کنند زیرا فواید زیادی برای خود و جنینشان به دنبال دارد.
  • درباره دیگر خواص کباب شیشلیک باید گفت که این غذای خوشمزه باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی میشود و در تقویت حافظه، بینایی و جلوگیری از بروز آلزایمر موثر است.
  • کباب شیشلیک حاوی پروتئین است که به همین دلیل استفاده از آن سبب تقویت عمومی بدن، بالا رفتن سطح انرژی، تقویت عضلات بدن، احساس طراوت و شادابی، تقویت پوست و مو، پیشگیری از ایجاد چین و چروک، جلوگیری از ریزش مو و… میشود.
  • کباب شیشلیک غذای بسیار خوبی برای افراد لاغر است و به آن ها در اضافه وزن و چاقی کمک میکند. این غذا یک گزینه عالی برای اشخاص ضعیف است زیرا باعث افزایش بنیه آن ها میشود.
  • گوشت قرمزی که در تهیه کباب شیشلیک به کار میرود برای تسکین درد های دوران قاعدگی مفید است. گوشت قرمز سرشار از آهن است که به همین دلیل سبب کاهش و کنترل درد بدن میشود.
خواص کباب شیشلیک
خواص کباب شیشلیک

طرز تهیه کباب شیشلیک:

برای طعم دار کردن دنده ها ابتدا لازم است که یک ظرف مناسب را انتخاب کنید و 12 عدد دنده گوسفندی را در آن قرار دهید.

سپس در ظرفی دیگر سه عدد پیاز را با رنده به شکل ریز خرد کنید. آب پیاز ها را به خوبی بگیرید و به دنده ها اضافه نمایید.

حدود هشت قاشق غذاخوری آبلیمو و هشت قاشق غذاخوری روغن مایع و یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به دنده ها اضافه کنید. حال مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به دنده ها بیافزایید.

دنده ها را به خوبی با مواد ماساژ دهید تا کاملا طعم دار شوند.

بعد از مخلوط شدن مواد با یکدیگر، وقت آن است که درب ظرف را ببندید و حدود 12 ساعت در یخچال استراحت دهید.

بعد از گذشت این مدت میبینید که گوشت دنده ها به خوبی نرم و طعم دار شدند و موقع آن است که به سیخ کشیده شوند.

برای سیخ کردن باید از سیخ های بزرگ استفاده کنید. اگر سیخ بزرگ در دسترس ندارید میتوانید دو عدد سیخ برای دنده ها به کار ببرید. وقتی همه دنده ها به سیخ کشیده شدند، وقت آن است که روی منقل ذغال که از قبل آماده کرده اید قرار گیرند.

به این نکته دقت کنید که همه ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا وجود ذغال خام سبب میشود که کباب شیشلیک طعم دود به خود بگیرد و همچنین دی اکسید کربنی که در ذغال خام وجود دارد برای سلامتی بدن مضر است.

میتوانید از کره برای رومال کباب شیشلیک استفاده کنید. اینکار باعث میشود کباب نرم و لطیف باشد و از خشک شدن آن جلوگیری میکند. در کنار این کباب لذیذ میتوانید از گوجه کبابی نیز استفاده نمایید.

کباب شیشلیک را میتوانید به همراه پلو یا نان میل نمایید.

مضرات کباب شیشلیک چیست؟

این کباب خواص زیادی دارد اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است با برخی مشکلات و عوارض همراه باشد.

کباب شیشلیک از دنده گوسفندی تهیه میشود و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش کلسترول، نقرس، فشار خون و… شود.

مصلح کباب شیشلیک در طب سنتی چیست؟

همانطور که گفتیم کباب شیشلیک از گوشت گوسفندی تهیه میشود و به همین دلیل طبع گرمی دارد. شما میتوانید از سماق، فلفل، گشنیز و سکنجبین به عنوان مصلح آن استفاده نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *