طبع و خواص کباب بختیاری در طب سنتی
طبع و خواص کباب بختیاری در طب سنتی

طبع و خواص کباب بختیاری در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 23, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کباب بختیاری یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین کباب های ایرانی است که در مناطق مختلف، با روش های متفاوتی طبخ می شود.

جالب است بدانید که کباب بختیاری به طور مرسوم در رستوران های کشور مخلوطی از جوجه کباب و کباب چنجه است.

البته بعضی افراد کباب مرسوم در رستوران ها را که از مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می شود را کباب بختیاری اصیل ندانسته و معتقدند که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی تهیه می شود و دارای گوشت مرغ نیست.

با این حال، مواد اولیه یِ بکار رفته در کباب بختیاری شامل فیله مرغ، گوشت گوسفندی، پیاز، کره، ماست، زعفران دم کرده و ادویه های گوناگون میشود.

در این مطلب از طب شناس، پس از معرفی طبع کباب بختیاری، به بررسی خواص فوق العاده این کباب خواهیم پرداخت. در آخر نیز مضرات و همچنین مصلحات کباب بختیاری را برای شما بیان خواهیم کرد.

طبع کباب بختیاری چیست؟

درمورد طبع و مزاج کباب بختیاری باید بدانید که گوشت گوسفندی و همچنین مرغ به کار رفته در این غذا، سبب شده اند تا مزاج این کباب به تعادل برسد؛ بنابراین طبع کباب بختیاری متعادل است.

خواص باور نکردنی کباب بختیاری

کباب بختیاری حاوی مواد مغذی بسیار خوبی است که سبب میشوند این کباب به یکی از غذاهای مفید تبدیل شود.

کباب بختیاری در پیشگیری و همچنین درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع میشود. در ادامه ی این مطلب به بررسی و معرفی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

خواص کباب بختیاری
خواص کباب بختیاری

کباب بختیاری و کنترل فشار خون

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که مصرف مرغ در کاهش فشار خون موثر است. بنابراین کسانی که فشار خون بالا دارند می توانند از گوشت مرغ برای کنترل فشار خون خود استفاده کنند.

از آنجایی که کباب بختیاری حاوی مرغ میباشد، میتواند در کنترل فشار خون موثر واقع شود.

تعادل هورمون های بدن با کباب بختیاری

کباب بختیاری به دلیل داشتن سلنیوم کافی نقش مهمی در عملکرد متابولیکی دارد؛ بنابراین شما می توانید جهت داشتن تعادل هورمونی کباب بختیاری را در برنامه غذایی خود، البته به حد تعادل، جای دهید.

پیشگیری از بیماری های قلبی با کباب بختیاری

خوب است بدانید که در بدن نوعی اسید آمینه به اسم هوموسیستئین وجود دارد که سبب می شود تا بیماری های قلبی عروقی در بدن تقویت شوند.

مصرف کباب بختیاری سبب مبارزه با این اسید آمینه شده و همچنین آن را کنترل می کند.

کباب بختیاری منبع غنی از فسفر

کباب بختیاری سرشار از فسفر است؛ فسفر موجود در کباب بختیاری سبب می شود تا سلامت استخوان ها و دندان ها حفظ شده و همچنین عملکرد سیستم عصبی، کلیه و کبد تنظیم شود.

کاهش کلسترول در رژیم غذایی

به نسبت گوشت های قرمز که دارای چربی اشباع و کلسترول بالا می باشند ، گوشت ماهی و مرغ دارای چربی و کلسترول کمتری است. برای همین امر توصیه شده است که در رژیم غذایی خود از مرغ و ماهی استفاده کنید.

درمان خشکی پوست و لب

خیلی از افراد در طول زمستان و فصل سرما دچار بیماری های دهانی می شوند ، یکی از این بیماری های خشکی لب ها می باشد. ریبوفلاوین موجود در مرغ باعث کاهش پوست خشک شده و آسیب دیده می شود.

سرشار از پروتئین

برای عضله سازی سینه مرغ دارای پروتئین بالایی می باشد که یکی از بهترین منابع پروتئین محسوب می شود. پروتئین موجود در مرغ دارای اسید آمینه می باشد که عنصر اصلی ساخت ماهیچه می باشد. شما می توانید با مصرف مرغ به صورت روزانه پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید.

تقویت بینایی

گوشت مرغ به دلیل داشتن ترکیباتی از ویتامین آ که شامل رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن می باشد برای سلامت بینایی بسیار موثر است.

کاهش استرس و ضد افسردگی

مرغ به دلیل داشتن اسید آمینه ای به نام تریپتوفان باعث ایجاد آرامش در بدن شما می شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که احساس افسردگی می کنید بهتر است مرغ مصرف کنید چرا که باعث زیاد شدن سطح سروتونین در بدن می شود. سروتونین باعث بهبود خلق و خو در شما می شود و از استرس شما می کاهد. همچنین باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشید.

پیشگیری از اختلالات پوستی

گوشت مرغ علاوه بر داشتن پروتئین مورد نیاز بدن سرشار از ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد. ویتامین ب موجود در مرغ باعث می شود تا از اختلالات پوستی و بیماری های چشمی جلوگیری شود. کبتب بختیاری با دارا بودن مرغ، از اختلالات پوستی جلوگیری میکند.

کباب بختیاری
کباب بختیاری

تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن

ویتامین های موجود در مرغ باعث می شود تا سیستم گوارش تنظیم شده و همچنین سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

درمان کم خونی

مواد معدنی موجود در گوشت مرغ باعث می شود تا هموگلوبین بیشتری در بدن ایجاد شود و از کم خونی پیشگیری می کند.

تقویت استخوان ها

ویتامین دی موجود در مرغ باعث می شود تا استخوان ها تقویت شده و ویتامین آ به سلامت بینایی کمک می کند. پتاسیم و سدیم موجود در مرغ برای ضعف و سلامت استخوان ها و عمکرد مغز موثر است.

خواص ضد سرطانی کباب بختیاری

گوشت مرغ دارای نیاسین زیادی می باشد که برای مبارزه با بیماری های ژنتیکی و بیماری سرطان بسیار مفید می باشد.

رژیم لاغری و کاهش وزن

کسانی که به دنبال رژیم غذایی مناسب هستند بهتر است از مواد غذایی دارای پروتئین بالا استفاده کنند. گوشت مرغ یکی از این موارد می باشد. می توانید برای کنترل وزن خود از سینه مرغ استفاده کنید.

افزایش سوخت و ساز بدن

مرغ دارای ویتامین ب شش می باشد که این امر به تنظیم آنزیم های بدن و همچنین تحریک مناسب واکنش های سلولی متابولیک می انجامد. خوردن گوشت مرغ سلامت رگ های خونی را حفظ می کند و سطح انرژی را بالا می برد. همچنین باعث می شود تا کالری سوزی در بدن افزایش پیدا کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

کسانی که در سنین بالا قرار دارند در معرض پوکی استخوان و بیماری های التهابی مفاصل قرار می گیرند. برای این امر شما نیاز به پروتئین زیاد دارید ، می توانید برای جلوگیری از تحلیل استخوان ها از مرغ استفاده کنید.

کباب بختیاری و افزایش باروری در مردان

یکی از خواص پیاز کمک به افزایش باروری در مردان است. پیاز یکی از گیاهان دارویی است که در اوگاندا غرب از آن برای برای مدیریت ناتوانی و اختلال عملکرد جنسی استفاده می‌کنند. برای افزایش باروری در مردان باید آب پیاز را همراه با عسل ترکیب کرده و میل کنید.

ضد پیری

از دیگر خواص پیاز می‌توان به خاصیت ضد پیری که داروی گیاهی اشاره کرد. پیاز با داشتن ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند در مقابل آسیب حاصل از اشعه‌های مضر فرابنفش از پوست محافظت کند. همجنین آنتی اکسیدتن‌های موجود در پیاز می‌تواند موجب خنثی سازی و مبارره با رادیکال‌های آزادی که مسئول پیری زددرس پوست هستند مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری کنند.

در کوارستین که یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند پوست را بدون چروک نگه دارد در پیاز در مقادیر بالایی یافت می‌شود. پیاز با داشتن ویتامین‌ها و گوگرد پوست را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. ماساژ دادن پوست با آب پیاز می‌تواند برای افزایش گردش خون در پوست کمک کننده و مفید باشد.

مضرات کباب بختیاری را بشناسید.

در کنار تمامی خواصی که برای کباب بختیاری گفته شد، این کباب دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی از افراد است.

همچنین مصرف بیش از حد کباب بختیاری، مانند هر غذای دیگری، سبب ایجاد مشکلاتی خواهد شد. بنابراین در این قسمت از طب شناس، مضراتی را از کباب بختیاری بیان خواهیم کرد که یا به دلیل وجود بیماری در برخی افراد و یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این کباب ایجاد خواهد شد.

این مضرات و عوارض شامل موارد زیر میشوند:

افزایش فشارخون با کباب بختیاری

کباب بختیاری غذایی است که حاوی چربی اشباع شده است؛ چربی اشباع شده، سبب افزایش فشارخون می‌ شود؛ البته همانطور که گفته شد مصرف متعادل این کباب موجب طبیعی شدن این بیماری می‌ گردد.

ایجاد اختلال در دستگاه گوارش با کباب بختیاری

یکی از مضرات مصرف بیش از اندازه ی کباب بختیاری ایجاد اختلال در سیستم گوارش است. از دلایل ایجاد این اختلال، کم بودن فیبر در گوشت قرمز موجود در این کباب است؛ که موجب می‌ شود مکانی برای خوراکی ‎های در بردارنده فیبر، در معده باقی نماند.

به‌ همین دلیل است که استفاده از میوه و سبزیجات دارای فیبر، از مشکلاتی همچون یبوست جلوگیری می‌ کنند.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی با کباب بختیاری

کباب بختیاری دارای اسید های چرب امگا 3 کم و امگا 6 زیادی است. همچنین، کباب بختیاری دارای کارنیتین است و این ماده توسط باکتری‎ هایی که در سیستم گوارش وجود دارند، شکسته می‎ شود.

در این وضعیت، جریان کلسترول خون نیز افزایش می‌ یابد. هنگامی‎ که کارنیتین شکسته می‌ شود به گاز مبدل تبدیل شده که با روند تحولی در قلب موجب تولید TMAO خواهد شد. بنابراین مصرف بیش از اندازه ی کباب بختیاری خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش خواهد داد.

کباب بختیاری و ایجاد التهاب

از شایع‌ ترین مضرات گوشت قرمز التهاب زیاد است. گوشت به‌ عنوان یک ماده غذایی که دیر هضم می‌ شود، موجب افزایش آنزیم‎ های گوارشی می‌ گردد. چنانچه در سنین کم گوشت مصرف شود، اسید چرب امگا 6 در بدن انباشته می‌ شود؛ که موجب به‌ وجود آمدن درد و التهاب می‌ گردد.

کباب بختیاری به دلیل دارا بودن گوشت قرمز در خود، میتواند با مصرف در مقادیر بالا، سبب بروز التهاب شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *