خواص و طبع چای بهارنارنج در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده چای بهار نارنج
خواص و طبع چای بهارنارنج در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده چای بهار نارنج

خواص و طبع چای بهارنارنج در طب سنتی + 12 خاصیت فوق العاده چای بهار نارنج

تاریخ نگارش

اکتبر 10, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بهارنارنج حاصل گل و شکوفه نارنج است. بهارنارنج در طب سنتی کاربرد های زیادی دارد. گل بهارنارنج رایحه ویژه ای دارد و دارای عطر بسیار خوبی میباشد. بهارنارنج را میتوان به صورت چای بهارنارنج مصرف کرد اما طعم این چای کمی تلخ است و به همین دلیل بهتر است آن را با مقداری عسل میل کنید.

از عرق بهارنارنج در تهیه انواع حلوا، مربا و غذاها استفاده میشود. مصرف بهارنارنج سبب سلامت و شادابی پوست میشود. اسانس بهار نارنج در اغلب لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع چای بهار نارنج در طب سنتی و همچنین خواص چای بهار نارنج و مضرات آن بپردازیم.

طبع چای بهارنارنج در طب سنتی چیست؟

طبع چای بهار نارنج در طب سنتی گرم و خشک است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مفید است. افراد گرم مزاج نیز بهتر است آن را با مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص چای بهار نارنج در طب سنتی چیست؟

  • آرامش اعصاب با چای بهارنارنج: چای بهار نارنج به آرامش اعصاب کمک میکند و سبب کاهش استرس و اضطراب میشود. این چای تاثیر خوبی بر سیستم عصبی میگذارد و برای رفع قولنج های عصبی نیز مفید میباشد. چای بهارنارنج یک درمان خوب برای درمان افسردگی در طب سنتی است.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: مصرف چای بهار نارنج سبب درمان درد های شکمی، نفخ، اسپاسم، سو هاضمه، سکسکه و… میشود و بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز تاثیر بسزایی دارد. مصرف منظم این چای اشتها آور است و در تقویت معده نیز بسیار موثر میباشد.
  • درمان بزرگی طحال به کمک چای بهارنارنج: اگر به دنبال راهی برای پیشگیری از بزرگ شدن طحال هستید بهتر است مصرف چای بهارنارنج را فراموش نکنید.
  • رفع سنگ کلیه: استفاده از بهارنارنج به همراه کرفس باعث استخراج و خرد شدن سنگ های کلیه و مثانه میشود.
  • چای بهارنارنج و بهبود کیفیت خواب: اگر به دنبال خوابی راحت و آرام هستید بهتر است از نوشیدن چای بهارنارنج غافل نشوید. افرادی که دچار اختلال خواب هستند باید دو ساعت قبل از خواب عرق بهار نارنج استفاده کنند. انجام این کار در بهبود کیفیت خواب بسیار موثر است.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: بهارنارنج دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به همین دلیل از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت میکند و باعث کاهش ابتلا اشخاص به بیماری های خطرناک و مزمن میشود و در نهایت با انجام همه این کار ها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میگردد.
  • درمان سردرد های میگرنی: از نظر طب سنتی مصرف چای بهارنارنج برای تسکین سردرد های عصبی و همچنین میگرن بسیار مفید میباشد.
  • درمان یبوست با چای بهارنارنج: مصرف چای بهارنارنج یا استفاده از آب بهارنارنج به همراه عسل سبب رفع یبوست میشود.
  • کنترل حملات قلبی: استفاده چای بهارنارنج به کنترل و پیشگیری از حمله های قلبی و همچنین تشنج های عصبی کمک بسیاری میکند. این چای در رفع تپش های نامنظم قلب موثر است و به تنظیم سطح فشار خون افراد کمک میکند. چای بهارنارنج از بروز سکته ناگهانی نیز جلوگیری میکند.
  • چای بهار نارنج ضد آلرژی است: چای بهارنارنج دارای خاصیت ضد آلرژی است. اگر به صورت مداوم سرفه خشک میکنید یا دچار حساسیت های فصلی میشوید، مصرف چای بهار نارنج یک گزینه عالی برای رفع حساسیت و آلرژی شما است.
خواص چای بهارنارنج
خواص چای بهارنارنج

خواص چای بهار نارنج برای لاغری:

در عصر امروز که همه به دنبال رژیم های غذایی سالم برای کاهش وزن و لاغری هستند یکی از بهترین گزینه ها برای درمان طبیعی چاقی و رسیدن به وزن ایده آل استفاده از چای بهارنارنج میباشد. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف داروهای شیمیایی علاوه بر اثربخشی محدود، عوارض زیاد و نامطلوبی نیز دارند اما چای بهارنارنج یک داروی طبیعی و پر فایده است.

چای بهارنارنج حاوی آلکالوییدهایی مثل سینفرین و اوکتوپامین است که دارای آگونیست های سمپاتومیتیک مستقیم و غیر مستقیم میباشد. وجود این موارد در چای بهارنارنج سبب کاهش وزن و لاغری میشود.

طبق مطالعات انجام شده آلکالوئید سینافینی که در چای بهارنارنج وجود دارد سبب بالا رفتن متابولیسم و کم شدن اشتها میگردد. مصرف این چای در کنار انجام ورزش های مناسب به شما در کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب کمک بسزایی میکند.

چای بهارنارنج برای پوست:

پوست شما روزانه در معرض آلودگی های محیطی زیادی قرار دارد و استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی نیز بر سلامت پوست شما تاثیر گذار است. وجود عوامل میکروبی روی صورت شما یک دلیل برای بروز حساسیت های پوستی، جوش، آکنه و… میباشد. شما میتوانید با استفاده از پاک کننده های طبیعی با این موضوع مقابله کنید. به طور مثال شما میتوانید از بهارنارنج به منطور یک پاک کننده طبیعی برای پوست خود استفاده کنید.

برخی افراد دچار لکه های زیادی روی پوست خود هستند که نمیدانند باید چگونه آن ها را از بین ببرند. بهارنارنج تاثیر بسیار زیادی در رفع این لکه ها دارد. شما میتوانید با استفاده موضعی بهارنارنج از خواص بینظیر آن بر پوست بهره مند شوید.

شما میتوانید از چای بهارنارنج نیز به این منظور استفاده کنید. بهارنارنج قادر است برعلائم آلرژی را نیز درمان کند.

استفاده موضعی از بهارنارنج در رفع خشکی پوست نیز موثر است و با رایحه بینظیرش سبب نرمی و لطافت پوست شما میگردد.

طرز تهیه چای بهارنارنج در طب سنتی:

برای درست کردن چای بهارنارنج کافیست دو قاشق بهارنارنج خشک شده را به حدود دو لیوان آب جوش اضافه نمایید . حدود بیست دقیقه زمان دهید که روی حرارت خیلی کم بجوشد. بعد از گذشت این زمان، آن را از صافی رد کنید و در صورت تمایل با کمی عسل ترکیب کرده و میل نمایید. اگر دوست داشتید میتوانید در موقع درست کردن این چای، کمی چای سیاه نیز به آن بیافزایید.

این چای برای رفع معده درد و همچنین تقویت معده فوق العاده عمل میکند. اگر دچار بیماری خاصی نیستید، باز هم میتوانید چای بهارنارنج و دیگر دمنوش های طب سنتی را به عنوان جایگزین چای سیاه استفاده نمایید. مصرف چای بهارنارنج در فصل زمستان بسیار مفید و لذت بخش است.

عوارض چای بهارنارنج چیست؟

  • مصرف عصاره بهارنارنج باعث افزایش فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب میشود به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری های قلبی نباید در مصرف چای بهارنارنج زیاده روی کنند. همچنین بهتر است قبل از استفاده این چای با پزشک خود مشورت نمایند.
  • خانم ها بهتر است از چای بهارنارنج در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنند زیرا چای بهارنارنج تا حدی قاعده آور است.
  • مصرف بی رویه عرق بهارنارنج موجب بیخوابی میشود. بوییدن بهارنارنج نیز باعث بیخوابی افراد میشود.
  • افراد مبتلا به دیابت نیز باید در مصرف چای بهارنارنج احتیاط نمایند.
  • افرادی که دچار بیماری آب سیاه چشم هستند نباید از چای بهارنارنج استفاده کنند.
  • چای بهارنارنج با داروهای ضد افسردگی تداخل دارد پس افرادی که داروهای ضد افسردگی استفاده میکنند باید قبل از مصرف چای بهارنارنج با پزشک خود مشورت نمایند.

مصلح چای بهارنارنج چیست؟

طبق منابع طبی، گلاب مصلح بهارنارنج میباشد. استفاده از گلاب به همراه چای بهارنارنج سبب بهبود طبع و خواص آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *