8 خاصیت فوق العاده آش دوغ قزوینی در طب سنتی+ طرز تهیه آش دوغ قزوینی
8 خاصیت فوق العاده آش دوغ قزوینی در طب سنتی+ طرز تهیه آش دوغ قزوینی

8 خاصیت فوق العاده آش دوغ قزوینی در طب سنتی+ طرز تهیه آش دوغ قزوینی

تاریخ نگارش

اکتبر 20, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آش دوغ قزوینی از طعمی خوشمزه و دلچسب برخوردار است و طرز تهیه خاصی دارد و از گوشت قلم و حبوبات مختلف تهیه میشود. سبزی هایی که برای تهیه آش دوغ قزوینی به کار میرود با سبزی آش رشته یا دیگر آش ها متفاوت میباشد که البته ترکیب این سبزی ها در شهرهای مختلف، متفاوت است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص آش دوغ قزوینی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه آش دوغ قزوینی بپردازیم.

طبع آش دوغ قزوینی در طب سنتی چیست؟

طبع آش دوغ در طب سنتی سرد است اما سبزی هایی که در تهیه آش دوغ قزوینی به کار میروند طبع معتدلی دارند. همچنین طبع نخود نیز گرم و خشک میباشد.

خواص آش دوغ قزوینی چیست؟

  • بیماری هایی که در حفره دهان مثل بیماری های لثه و… ایجاد میشوند، بیماری های پریودنتال نام دارند. از جمله مواردی که در سلامت دهان موثر است، پروتئین میباشد. لبنیات و حبوبات از جمله منابع پروتئین میباشند که هردو آن ها در آش دوغ قزوینی موجود است. پس با مصرف آش دوغ قزوینی میتوانید از بروز این بیماری ها جلوگیری نمایید.
  • همانطور که میدانید یکی از موارد اصلی در تهیه آش دوغ قزوینی استفاده از دوغ است که خواص زیادی دارد. دوغ دارای اسید لاکتیک و باکتری های پروبوتیک است که به همین دلیل استفاده آن سبب بهبود هضم غذا میشود. این باکتری ها از رشد میکروب های مضر موجود در روده و معده پیشگیری مینمایند و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر میباشند. دوغ  به بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر نیز کمک میکند و مشکلاتی همچون: اسهال، التهاب مخاطی روده و… را برطرف میسازد.
  • دوغ که در آش دوغ قزوینی نیز موجود است سرشار از پروتئین، ویتامین دی، ویتامین ب12 و کلسیم است که از این رو استفاده آن برای زنان باردار به ویژه در سه ماه ابتدایی بارداری بسیار مفید است. اغلب، بدن زنان در دوران بارداری دهیدراته میشود و این موضوع موجب ایجاد خستگی و سر درد برای آن ها میشود. دوغ یک گزینه عالی برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن در این دوران میباشد.
  • دوغ مانند دیگر محصولات لبنی دارای مقادیر بالایی فسفر و کلسیم است که از همین رو، استفاده از آن قادر است بر جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد. مصرف تنها یک لیوان دوغ میتواند قسمتی از نیاز بدن شما نسبت به کلسیم را تامین نماید پس بهتر است در هفته از دوغ یا غذاهایی که در تهیه آن ها ازدوغ استفاده میشود مانند آش دوغ قزوینی استفاده نمایید. دوغ سرشار از ویتامین D نیز میباشد که مانند کلسیم از بروز پوکی استخوان پیشگیری میکند و به سلامت استخوان ها کمک بسزایی مینماید.
  • نخود یکی از مواد اولیه برای تهیه آش دوغ قزوینی است که فواید زیادی دارد. نخود دارای مقادیر بالایی منگنز است و منگنز ماده ایست که به بهبود سلامت پوست کمک میکند و در کاهش چین و چروک پوست موثر میباشد.
  • نخود حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های A، E و B است که علاوه بر این موارد دارای اسید چرب امگا 3 نیز میباشد. همه این موارد بر افزایش رشد مو موثر میباشند. مصرف نخود به سلامت پوست سر کمک میکند و گردش خون در این ناحیه را بهبود میبخشد. نخود در رفع شوره سر نیز تاثیر بسزایی دارد.
  • بدن افراد کربوهیدرات هایی که پیچیده باشند را به تدریج هضم میکند و به صورت انرژی ذخیره میکند که در زمان مناسب از آن ها استفاده نماید. نخود که در آش دوغ قزوینی استفاده میشود دارای کربوهیدرات های پیچیده است. یکسری از کربوهیدرات ها باعث افزایش سریع قند خون میشوند که همین عامل سبب ایجاد نوسانات میشود اما باید بگوییم که کربوهیدرات هایی که در نخود وجود دارند به این صورت نیستند.
  • نخود در کاهش سطح کلسترول بد موثر است. نخود حاوی دیس لیپیدمی است که از تجمع کلترول در بدن پیشگیری مینماید. شما میتوانید تنها با استفاده سه چهارم فنجان نخود در برنامه غذاییتان، سطح کلسترول بد خود را پایین بیاورید. کاهش سطح کلسترول بد سبب کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات قلبی مانند سکته میشود.
آش دوغ قزوینی
آش دوغ قزوینی

طرز تهیه آش دوغ قزوینی:

ابتدا یک و نیم پیمانه برنج را از شب قبل خیس کنید. ظرفی مناسب انتخاب کنید و در آن مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بعد از به جوش آمدن برنج را به آن اضافه کنید.

وقتی برنج به حالت نیم پز رسید حدود دو لیوان آب قلم یا آب گوشت را به آن اضافه نمایید. ادویه ها که شامل: نمک، فلفل و زردچوبه میباشند را نیز  به غذا بیافزایید.

وقتی برنج شما کاملا پخته شده بود و لعاب انداخت، حدود یک پیمانه نخود پخته شده که از قبل خیس شده و نفخ آن گرفته شده را اضافه کنید.

حال وقت اضافه کردن یک پیمانه پیاز داغ و یک سوم پیمانه سیر داغ است. 750 گرم سبزی آش که شامل تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و شوید میباشد را تهیه و خرد نمایید. سبزی های خرد شده را به آش اضافه کنید.

یک سوم پیمانه نعنا داغ را نیز اضافه نمایید سپس حرارت را ملایم کنید تا سبزی ها به خوبی پخته شوند و آش شما جا بیوفتد.

در آخر کمی پودر آویشن یا پودر کاکوتی نیز اضافه کنید. حرارت را خاموش کنید. یک لیتر دوغ را با مقداری آب رقیق کنید. دوغ های قزوین به صورت ماسک چکیده نمک اندود شده میباشند.

آب را کم کم به دوغ اضافه کنیئ تا به غلظت ماست برسد. مقداری از آش در ظرفی بریزید و کم کم به آن دوغ اضافه نمایید و سپس به خوبی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که مقدار دوغ سلیقه ای است.

دوغ رو نباید وقتی آش حرارت بالایی دارد اضافه کنید زیرا این کار باعث بریده بریده شدن دوغ میشود، اجازه دهید آش کمی از حرارت بیوفتد سپس دوغ را اضافه کنید. آش دوغ قزوینی شما حاضر است. نوش جان

برای این آش از لوبیا چیتی نیز میتوانید استفاده کنید اما در طرز تهیه سنتی این آش فقط از نخود استفاده میشود.

به این نکته نیز توجه کنید، آشی که با دوغ مخلوط شده است را مجدد داغ نکنید زیرا طعم آن ترش میشود.

مضرات آش دوغ قزوینی:

آش دوغ قزوینی دارای نخود است و همانطور که گفتیم از خواص زیادی برخوردار است اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است با برخی مشکلات همراه باشد. نخود نفاخ است و مصرف آن ممکن است باعث نفخ معده شود. نخود دیر هضم نیز میباشد و برای افرادی که معده حساسی دارند توصیه نمیشود زیرا امکان دارد با عوارضی همراه باشد. برای از بین بردن نفخ نخود باید از قبل آن را چند ساعت در آب خیس کنید.

مصرف بیش از اندازه دوغ نیز ممکن است با یکسری عوارض همراه باشد. دوغ فشار خون را افزایش میدهد به همین دلیل پیشنهاد میکنیم در تهیه آش دوغ قزوینی از دوغ های خانگی که نمک کمتری دارند استفاده نمایید.

استفاده بی رویه از دوغ موجب از بین رفتن تعادل بدن میشود.

دوغ  که برای تهیه آش دوغ قزوینی استفاده میشود، طبع سردی دارد و مصرف بیش از حد آن برای افرادی که طبع سردی دارند مضر میباشد.

مصلح آش دوغ قزوینی در طب سنتی چیست؟

مصلح دوغ در طب سنتی فلفل، کاکوتی، نعنا و نمک میباشد. استفاده از این موارد سبب تعادل طبع و بهبود خواص دوغ میشود. همانطور که در تهیه آش دوغ قزوینی نیز مشاهده کردید ما در تهیه این غذا از کاکوتی، نعنا، نمک و فلفل نیز استفاده کردیم تا به عنوان مصلح برای دوغ عمل نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *