10 خاصیت فوق العاده گیاه آب قاشقی+ طریقه مصرف+ مضرات
10 خاصیت فوق العاده گیاه آب قاشقی+ طریقه مصرف+ مضرات

10 خاصیت فوق العاده گیاه آب قاشقی+ طریقه مصرف+ مضرات

تاریخ نگارش

اکتبر 21, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه آب قاشقی که دارای نام های دیگری همچون: سنتلا آسیا، گوتوکولا، قدح مریم نیز میباشد، گیاه آب قاشقی گیاهی علفی و یک ساله است که از تیره چتریان به شمار میرود. این گیاه نیمه آبزی در نواحی باتلاقی معتدل و گرمسیری می روید. آب قاشقی در مناطقی مانند: استرالیا، گینه نو، مالزی، جزیره های اقیانوس آرام، آسیا و… می روید و بومی این مناطق است.

آب قاشقی در کشورمان ایران در قسمت هایی از تالاب انزلی به شکل وحشی می روید. دو نوع از گیاه آب قاشقی تا به امروز در ایران شناسایی شده است.

پزشکان سنتی چینی از این گیاه به منظور درمان آیورودی استفاده میکنند. همچنین این پزشکان معتقدند که گیاه آب قاشقی از خاصیت ضد بارداری برخوردار است.

در سری لانکا آب قاشقی را عنوان سبزی خوردن مصرف میکنند.

در کشور های اروپایی از این گیاه به منظور درمان زخم ها و کاهش التهابات بهره میبرند.

آب قاشقی به آلودگی های شیمیایی و بیولوژیکی حساسیت نشان میدهد و به همین دلیل است که امروزه این گیاه پرخاصیت در حال صدمه دیدن است. از گذشته های دور برای درمان بیماری های متعددی همچون افسردگی، زخم معده و… از خواص بینظیر آب قاشقی بهره میبردند.

گیاه آب قاشقی دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی همچون: ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین بی، منیزیم، آهن، کلسیم و… است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص آب قاشقی در طب سنتی، طریقه مصرف و مضرات آن بپردازیم.

خواص گیاه آب قاشقی در طب سنتی چیست؟

  • درمان زخم با گیاه آب قاشقی: این گیاه از خاصیت ترمیم بافت و زخم برخوردار است. استفاده از این گیاه به شما در ترمیم هرچه زودتر زخم کمک زیادی میکند. از آب قاشقی برای درمان جذام در طب سنتی نیز استفاده میشود. از دیگر فواید آن میتوان به درمان سوختگی های خفیف، زخم های جزئی و پسوریازیس نیز اشاره کرد.
  • رفع عرق سوزی: طبق مطالعات انجام شده، شیره تازه برگ این گیاه قادر است خارش های ناشی از عرق سوزی در نواحی ران پا، زیر بغل و… را رفع کند.
  • مفید برای پوست: این گیاه دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ساپونین است که به التیام شکل ظاهری پوست کمک میکند. این گیاه دارای خواص دیگری همچون: رفع جای زخم، از بین بردن چین و چروک، رفع لکه های پوستی و… نیز میباشد. از گیاه آب قاشقی به شکل موضعی برای درمان طبیعی بیماری ها و مشکلات پوستی مثل: اگزما و پسوریازیس نیز استفاده میکنند.
  • تقویت حافظه با گیاه آب قاشقی: یکی از بهترین فواید این گیاه تقویت حافظه است. مصرف گوتوکولا به افزایش یادگیری و حافظه کمک زیادی میکند. مصرف این گیاه بر افزایش سیستم شناختی نیز موثر میباشد.
  • درمان عفونت های ویروسی، باکتریایی و انگلی: این گیاه به درمان انواع عفونت ها مانند: عفونت مجاری ادراری، جذام، سرماخوردگی، آنفولانزا، آبله مرغان، سل، شیستوزوما و… کمک زیادی میکند.
  • آب قاشقی برای زنان: بعضی خانم ها از این گیاه به منظور پیشگیری از بارداری، جلوگیری از وقوع پریودی و تحریک میل جنسی استفاده مینمایند.
  • افزایش گردش خون در پاها با گیاه آب قاشقی: برای افزایش جریان خون در پایها و اعضا سفلا باید هر روز در دو نوبت صبح و شب و هر نوبت یک دوم قاشق مربا خوری برگ خشک آب قاشقی را با حدود یک لیوان آب جوش مخلوط نمایید و حدود یک ربع زمان دهید که دم بکشد. بعد از گذشت یک ربع، دمنوش را صاف کنید و چند قطره آبلیمو به آن اضافه نمایید. دمنوش را با مقداری عسل شیرین کرده و نوش جان کنید. این دمنوش به رفع بی خوابی نیز کمک میکند.
  • دیگر خواص آب قاشقی: این گیاه میل جنسی را افزایش میدهد. به افزایش اشتها نیز کمک میکند. مصرف آب قاشقی بر تصفیه خون موثر است. این گیاه پر خاصیت به درمان سرطان نیز کمک میکند. آب قاشقی برای سم زدایی بدن نیز استفاده میشود. برخی اشخاص از آب قاشقی به منظور درمان گرمازدگی استفاده میکنند. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها همچون: سوء هاضمه، معده درد، اسهال و دلپیچه، زخم معده، دیابت، آنمی نیز موثر است.
خواص آب قاشقی
خواص آب قاشقی

کاهش افسردگی و اضطراب با آب قاشقی:

مصرف آب قاشقی بر سلامت جسمی شما موثر است. طبق مطالعات انجام شده، از گیاه آب قاشقی برای سلامت روحی نیز میتوان بهره برد و این موضوع به این دلیل است که آب قاسقی از خاصیت ضد انعقادی و ضد افسردگی برخوردار است.

این گیاه به شکل طبیعی از اضطراب پیشگیری مینماید و به درمان افسردگی و اختلال های خوابی کمک بسزایی میکند. بر اساس انجام یک آزمایش که روی پنجاه نفر انجام گرفت، در افرادی که طول یک ماه میزان مناسبی از این گیاه را مصرف کردند نسبت به دیگر افراد کاهش استرس و اضطراب مشاهده میشد.

علاوه بر این آزمایش، یکسری مطالعات روی نمونه های حیوانی نیز انجام گرفته که آن مطالعات نیز تاثیر بینظیر این گیاه بر درمان افسردگی و اضطراب را تایید کرده اند.

بهبود گردش خون با گیاه آب قاشقی:

گردش خون ضعیف قادر است مشکلات متعددی مانند: افزایش وزن و چاقی، رگ های واریسی، دیابت و… را به وجود آورد. کاهش گردش خون با یکسری نشانه ها مثل: سوزش، بی حسی، درد های عضلانی همراه است. یکسری اقدامات در طب سنتی برای بهبود گردش خون وجود دارد که عبارتند از: ورزی کردن، بالا بدن پا، دوری از تحرک نکردن به مدت طولانی و….

شما میتوانید برای بالا بدن گردش خون به طور طبیعی، از خواص گیاه آب قاشقی یا گوتوکولا که در مکمل ها نیز وجود دارند استفاده نمایید. طبق آزمایشی که روی 87 نفر انجام گرفت، دریافتند افرادی که به میزان مناسبی در روز از گوتوکولا مصرف کردند نسبت به افراد دیگر گردش خون بهتری داشتند.

طریقه مصرف گیاه آب قاشقی چگونه است؟

باید حدود دو گرم از گیاه آب قاشقی را با 150 سی سی آب جوش مخلوط نمایید و حدود یک ربع زمان دهید تا دم بکشد. دمنوش به دست آمده را به دو قسمت تقسیم نمایید و در دو نوبت صبح و عصر میل کنید.

مضرات گیاه آب قاشقی چیست؟

  • درست است که آب قاشقی از خواص بسیاری برخوردار است اما مصرف بیش از حد آن با برخی عوارض و مشکلات همراه است.
  • استفاده بی رویه از گیاه آب قاشقی باعث ایجاد خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه و بیهوشی میشود.
  • برخی افراد ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند و با علائمی همچون: قرمزی، خارش، کهیر و… رو به رو شوند.
  • یکسری از اشخاص نیز ممکن است با استفاده گیاه آب قاشقی دچار برخی نارحتی های گوارشی مانند: حالت تهوع و استفراغ، احساس ناراحتی در معده، تغییر رنگ مدفوع و… شوند.
  • استفاده از این گیاه برای کودکانی که سن زیر دو سال دارند مضر و خطرناک میباشد.
  • افرادی که دچار بیماری و مشکلات کبدی مانند هپاتیت هستند باید از مصرف این گیاه خودداری نمایند زیرا این گیاه ممکن است آسیب های کبدی را در پی داشته باشد.
  • خانم های باردار و شیرده نیز از مصرف گیاه آب قاشقی پرهیز کنند.
  • افرادی که قصد عمل جراحی دارند، باید دو هفته قبل از انجام عمل جراحی از مصرف این گیاه پرهیز کنند زیرا ممکن است آب قاشقی با یکسری داروهایی که حین عمل جراحی استفاده میشود تداخل داشته باشد و موجب خواب آلودگی بیش از حد بیمار شود.
  • این گیاه با داروهای آرامبخش و سداتیو مثل: کلونازپام، لورازپام، فنوباربیتال و… تداخل دارد پس در صورت مصرف این دارو ها از استفاده گیاه آب قاشقی خودداری نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *