جلوگیری از پیری زودرس با طب سنتی ایرانی و اسلامی
جلوگیری از پیری زودرس با طب سنتی ایرانی و اسلامی

جلوگیری از پیری زودرس با تدابیر طب سنتی+ علائم و دلایل و 12 ماده مفید

تاریخ نگارش

ژانویه 14, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پیری زودرس پوست حالتیست که پوست صورت دچار تغییراتی شده که باعث می‌شود سن شما بیشتر از سن واقعی به نظر برسد و زودتر از موعد چین و چروک‌های پوستی ایجاد شود.

چین و چروک از شایع‌ترین معضلات پوستی در افراد بالای۳۰ سال است که نگرانی‌های بسیار زیادی را به همراه دارد؛ به خصوص بانوان که زیبایی صورت و طراوت پوست در اولویت آن‌ها است.

پزشکان در خوش‌ بینانه‌ترین حالت تاکید می‌کنند که از سنین پایین‌تر باید مراقبت از پوست را آغاز کرد. در غیر این صورت افراد در سنین بالاتر باید به فکر درمان‌های موثر باشند تا راه چاره‌ای برای پیشگیری از چین و چروک‌های عمیق‌تر و دردسرساز باشد.

علت پیری زودرس پوست چیست؟

  • تابش بیش از اندازه نور خورشید
  • استرس و فشارهای روحی روانی
  • استعمال دخانیات
  • تغذیه ناسالم و ناکافی برای سلامت پوست
  • مصرف بیش از اندازه شکر
  • مصرف الکل
  • استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی و بهداشتی
  • کمبود خواب و خستگی مفرط
  • تغییرات طبیعی چهره
  • سیگار کشیدن: بر اثر سموم موجود در دود سیگار پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو (از بین رفتن تعادل آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن) قرار می گیرد. به همین دلیل، پوست خشک می شود و چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس آشکار می شوند.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه کردن پوست: اگر زمان زیادی در زیر نور آفتاب باشید، یا از تخت های برنزه استفاده کنید، اشعه ی فرابنفش به پوستتان نفوذ می کند. این پرتوها به دی ان ای سلول های پوست شما آسیب می زنند. به دنبال آن پوستتان چروک میشود.
  • کیفیت پایین خواب: خواب به بدن شما این فرصت را می دهد تا سلول ها را بازتولید و احیا کند. طبق یک تحقیق، کیفیت پایین خواب با بروز علائم پیری و کاهش عملکرد محافظتی پوست مرتبط است.
  • رژیم غذایی ناسالم: برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی ای که سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده باشد، به مرور زمان به پوست آسیب می زند.
  • مصرف الکل و کافئین: نوشیدن بیش از حد الکل بدن شما را کم آب می کند. بابه دنبال این کم آبی، پوستتان به مرور شل می شود و حالت و شکل خود را از دست می دهد. کافئین هم تأثیر مشابهی دارد. اگرچه تحقیقات کاملی در این زمینه وجود ندارد و اینکه مصرف روزانه ی قهوه سبب ایجاد چین و چروک می شود یا نه، هنوز ثابت نشده است.
  • آلودگی محیطی: آلاینده های زیست محیطی سبب ایجاد لک های پوستی و چین و چروک می شوند. همچنین، شدت آن را افزایش می دهند. از آنجا که پوست به طور مستقیم با هوای اطراف خود در تماس است، هنگامی که هوا آلوده است، سموم و آلاینده ها به پوست نفوذ می کنند و بر آن اثر می گذارند.
  • استرس: شرایط و سبک زندگی پر استرس ممکن است در بدن شما واکنش التهابی ایجاد کند. افزون بر این، استرس بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. به دنبال آن، پوستتان سلامت خود را از دست می دهد. هورمون های استرس و بروز التهاب، سرعت پیری بدن را افزایش می دهند.
درمان پیری زودرس
درمان پیری زودرس

علائم پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست به عنوان یکی از اختلالات پوستی شایع به حساب می‌آید. تغییرات پوستی از قبیل ایجاد شدن چین و چروک بر روی پیشانی، دور چشم، گونه، اطراف لب باعث می‌شود که سن ظاهری افراد بیشتر از سن واقعی‌شان به نظر بیاید.

  • خشکی یا خارش پوست: خشکی یا خارش پوست (خشکی پوست) ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد به این دلیل که پوست نازک شده بیشتر در معرض کمبود آب است.
  • چروک یا افتادگی: با ورود به سن 30 سالگی، پوست تولید کلاژن را کاهش می‌دهد؛ کلاژن پروتئینی است که به پوست فرم می‌دهد. کلاژن همان چیزی است که به پوست شما کمک می‌کند حالت ارتجاعی داشته باشد و در خلال چاق و لاغر شدن، تغییرات کمتری بکند. با کمتر شدن کلاژن در پوست، چروک و افتادگی به راحتی اتفاق می‌افتد. این اتفاق ممکن است بیشتر در نواحی اطراف عضلات پر استفاده مانند پیشانی یا اندام‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، مشاهده گردد. سنی که افراد برای اولین بار متوجه چین و چروک می‌شوند متفاوت است و استاندارد کمی برای زمان “زودرس” آن وجود دارد. گاهی این امکان وجود دارد که پیری نقشی در این موضوع نداشته باشد و علت آن کم آبی و خشک شدن پوست باشد.
  • ریزش مو: ریزش مو با از بین رفتن سلول‌های بنیادی که باعث رشد موهای جدید در فولیکول‌های مو می‌شوند، اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی، عوامل محیطی، ژنتیک و رژیم غذایی شما در سرعت این اتفاق نقش دارند. بر اساس 40 درصد از منابع مورد اعتماد، زنان بالای 70 سال ریزش مو دارند. مردان این شرایط را زودتر تجربه می‌کنند، آن‌ها ریزش مو را بعد از 50 سالگی مشاهده می‌کنند.

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس می‌شود؟

ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین E و ویتامین B نقش بسیار مهمی‌ در زیبایی و جوانی پوست دارند. به گونه‌ای که این دو ویتامین به عنوان ویتامین جوانی شناخته می‌شوند. با افزایش سن متاسفانه درصد جذب این ویتامین‌ها از مواد غذایی به شدت کاهش می­‌یابد. بنابراین کمبود آن‌ها موجب پیری و چروک پوست می‌شود.

درمان و جلوگیری از پیری پوست با روش های خانگی در طب سنتی

امروزه افراد برای این که جوان‌تر به نظر برسند، از انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند؛ غافل از این که می‌توان با رعایت برخی نکات ساده در سبک زندگی و مصرف برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه روند پیری و ایجاد چین و چروک‌های پوستی را به تعویق انداخت. مواد غذایی که در جوانی پوست موثر هستند:

  1. کیوی: کیوی سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و انواع ویتامین‌های دیگر است که در این بین نقش ویتامین E در جوان‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی به هیچ وجه قابل اغماض نیست.
  2. انار: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند فسفر و ریبوفلاوین است. همچنین یکی از خاصیت‌های بسیار مهم انار کلاژن‌سازی است که موجب جلوگیری از پیری پوست می‌شود. میوه انار به طور ویژه به تغذیه سلول‌های پوست می‌پردازد.
  3. هندوانه: به دلیل داشتن ویتامین‌های C ،B، A محافظی قوی برای پوست محسوب می‌شود. همچنین هندوانه آب فراوان دارد که مانع از پیری و ایجاد چین و چروک پوستی می‌شود.
  4. آووکادو: آووکادو میوه استوایی حاوی ویتامین‌های B و E است که ویتامین‌های جوانی نامیده می‌شوند. همچنین این میوه حاوی پتاسیم است که برای آب‌رسانی به پوست و حفظ آب در پوست ضروری است. گلوتاتیون موجود در این میوه از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند.
  5. انبه هندی شیرین: استفاده از میوه انبه به صورت ماسک تاثیرگذار است و موجب نرمی‌ و لطافت پوست شما می‌شود.
  6. سیب: خواص شگفت‌­انگیزی دارد که یکی از این آن‌ها جوانی است. سیب نه تنها موجب جوانی پوست، بلکه موجب جوانی بدن می‌شود.
  7. موز: دارای آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و منگنز فراوان است. این میوه موجب تنظیم انسجام و کشش پوست می‌شود و در نتیجه جوانی، زیبایی و پوستی بدون چروک را به شما هدیه می‌دهد.
  8. انواع توت: سرشار از ویتامین C و کلاژن است که عدم وجودشان مهم‌ترین نقش را در پیری و چروک شدن پوست بازی می‌کند.
  9. انگور و آب انگور: یکی از مهم‌ترین میوه‌هایی است که از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. همچنین منبع بسیار غنی از ویتامین C و منگنز است که برای جوان‌سازی پوست بسیار مهم هستند.
  10. لپه: در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف حبوبات در وعده‌های مختلف بسیار زیاد دیده می‌شود. به همین دلیل این مردم از پوست نسبتا خوب و زیبایی برخوردارند.لپه به طور کلی روند پیری را در سلول‌های بدن کند می‌کند و همین امر مانع از پیری و چروک شدن پوست می‌شود یا حداقل آن را به تعویق می‌اندازد.
  11. هویج: باعث طول عمر می‌شود و همچنین کاروتنوئید موجود در آن به نوعی نقش محافظتی برای پوست دارد. شاید جالب باشد بدانید که طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه گلاسکو، کاروتنوئید موجود در هویج موجب جذاب‌تر به نظر رسیدن فرد می‌شود.
  12. شکلات: خوراکی پرطرفداری که موجب افزایش طول عمر می‌شود و جالب آن که مصرف شکلات تلخ روند پیری سلولی را معکوس می‌کند.
پیری زودرس
پیری زودرس

جلوگیری از پیری زودرس

تغذیه سالم و پوست زیبا: عادت‌های اشتباه غذایی‌تان را تغییر دهید؛ تغذیه و رژیم‌های غذایی سالم داشته باشید تا به لطافت و زیبایی پوستتان کمک کند. به شما توصیه می‌شود:

  • مواد قندی و شیرینی‌جات کمتر مصرف کنید
  • میوه و سبزیجات را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید
  • مصرف نمک و ادویه جات را در کاهش دهید
  • مصرف فست‌فودها و سیب ‌زمینی سرخ شده را ترک کنید یا به حداقل برسانید
  • مصرف بی‌رویه قهوه و کافئین را ترک کنید.
  • غذاهای متنوع بخورید تا عناصری مانند روی و سلنیوم و ویتامین‌های مورد نیاز پوست تامین شود.
  • استراحت کافی داشته باشید: کم‌خوابی، روند پیری زودرس پوست و چین و چروک‌های اطراف چشم را سرعت می‌بخشد. به شما توصیه می‌شود که به انداره کافی در شبانه‌‌روز خواب و استراحت داشته باشید. داشتن ساعت خواب کافی در شبانه‌روز باعث می‌شود تا خون‌رسانی به سول‌های پوستی بهتر انجام شود.
  • لوازم آرایشی و بهداشتی را به اندازه و بهینه استفاده کنید: توصیه مهم ما به شما این است که، صابون و کرم‌های مناسب نوع پوست خود را مصرف کنید بنابراین بهتر است که در انتخاب محصول مناسب پوست خود از متخصص پوست، مو و زیبایی کمک بخواهید.
  • اگر شما عادت کرده‌اید که ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز، مواد آرایشی بر صورت خود داشته باشید؛ بهتر است کم کم این عادت را ترک کنید. چون شما با استفاده مداوم از لوازم آرایشی بهداشتی، پوستتان را مستعد خشکی و پیری می‌کنید.
  • نحوه صحیح خوابیدن را رعایت کنید: اگر شما عادت کرده‌اید که بر روی شکم بخوابید و جلو یا کناره صورتتان، برای مدت طولانی روی بالشت قرار داشته باشد، رفتاری اشتباه است که بهتر است اصلاح شود. توصیه می‌شود که طاق‌باز بخوابید و پشت سر شما بر روی بالشت قرار بگیرد، تا فشار مازاد و چروک بر پوست صورتتان وارد نشود.
  • آب بنوشید: کم آبی بدن سرعت بروز چین و چروک را افزایش می دهد. هر روز 8 لیوان آب بنوشید (حدودا دو لیتر) تا بدن خود را آبرسانی (هیدراته) کنید.
  • ورزش کنید: ورزش روزانه، گردش خون را افزایش می دهد. افزایش گردش خون، پوست را سالم تر نگه می دارد. همچنین، با این کار ممکن است پوست شما جوان تر به نظر برسد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *