خواص خورش آلو هویج در طب سنتی ایرانی و اسلامی
خواص خورش آلو هویج در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص خورش آلو هویج در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 31, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

خورش آلو هویج یکی از انواع خورش های بسیار محبوب ایرانی است که در شهرهای مختلف با مواد متنوعی درست می شود.

طبع خورش آلو هویج چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع خورش آلو هویج سوالاتی نظیر: طبع خورش آلو هویج چیست؟ و یا، طبع خورش آلو هویج گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع خورش آلو هویج تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع خورش آلو هویج متعادل است.

بنابراین خورش آلو هویج هم برای سرد مزاجان و هم برای گرم مزاجان مناسب میباشد.

خواص بی نظیر خورش آلو هویج

خاصیت خورش آلو هویج برای سلامتی

آلو بخارا باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن می شود و فرد را از ابتلا به بیماری های آسم، آرتروز، سکته قلبی و سرطان محافظت می کند.آنتی اکسیدان های موجود در این میوه از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از فرآیند پیری جلوگیری می کند.

اختلالات گوارشی را درمان می‌کند.

ترکیبات سوربیتول و ایزاتین که در آلو یافت می شود به تنظیم عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می کند و یبوست را درمان می کند.

منبعی خوب برای ویتامین سی

ویتامین سی موجود در آلو بخارا به بدن کمک می کند تا مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی بالا ببرد، همچنین باعث تسکین تورم شده و رادیکال های آزاد را از بین می برد.

سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

آلو بخارا به حفظ سلامت قلب کمک می کند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که باعث جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول می شود. اکسیده شدن کلسترول تهدید برای سلامت رگ های خونی می باشد.ویتامین سی موجود در آلو بخارا برای کنترل بیماری های قلبی در بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند بی نهایت مفید است.

خواص خورش آلو هویج
خواص خورش آلو هویج

با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند.

پژوهش ها نشان می دهد که آلو بخارا با پیشگیری از سرطان سینه، سرطان دستگاه گوارش و دستگاه گوارش می تواند سلامت را به انسان به ارمغان بیاورد.آنتوسیانین ها، رنگ دانه های آبی مایل به قرمز در این میوه به پاکسازی رادیکال های آزاد در برابر سرطان می باشد.ویتامین آ موجود در آلو بخارا از بدن در برابر سرطان حفره دهان مراقبت می کند.

کلسترول را در سطحی سلامت نگه می‌دارد.

آلو بخارا حاوی پتاسیم است که یکی از اجزای مهم سلول ها می باشد و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.این میوه از لخته شدن پلاکت ها جلوگیری کرده و از سکته قلبی و تصلب شراین جلوگیری می کند.فیبر موجود در آلو بخارا به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می کند.آلو بخارا حاوی ویتامین ب شش می باشد که از افرایش میزان هموسیستئین جلوگیری می کند و باعث کاهش خطر بیماری قلبی می شود.

ملین طبیعی

آلو و آلو بخارا ملین های طبیعی هستند و می توانند عملکرد روده را منظم کنند.اگر مشکل کندی حرکات روده دارید به شما توصیه می کنیم آلو بخارا بخورید.

خطر تباهی لکه‌ی زرد را کاهش می‌دهد.

آلو بخارا از چشم های شما در برابر لکه ی زرد مراقبت می کند.خوردن سه وعده از این میوه خوشمزه می تواند خطر ابتلا به تباهی لکه ی زرد را در سن پیری کاهش دهد.

جریان خون را بهبود می‌ بخشد.

آلو و آلو بخارا این قابلیت را در خود دارند که جذب آهن در بدن را افزایش دهند. این قابلیت به خاطر وجود ویتامین سی در این میوه وجود دارد.آهن موجود در آلو و آلو بخارا برای تشکیل گلبول های قرمز بسیار لازم است. آهن باعث جریان خون بهتر شده و از کم خونی پیشگیری می کند.

خورش آلو هویج به کاهش وزن کمک می‌ کند.

آلو بخارا سموم بدن را از بین برده و از یبوست جلوگیری می کند.این روند باعث کاهش وزن طبیعی در انسان می شود.آلو بخارا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان می باشد که به گوارش درست کمک می کند.همچنین این میوه از خستگی و کوفتگی عضلات جلوگیری کرده و باعث عملکرد بهتر کبد می شود.

برای مقابله با دیابت مفید است.

آلو بخارا گلوکز کمی دارد بنابراین خوردن آلو بخارا میزان قند خون را کنترل می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.این میوه افزایش ناگهانی انسولین را در بین وعده های غذایی کنترل می کند.

سرشار از فیبر محلول است.

فیبر موجود در آلو بخارا به واسطه جذب صفرای اضافی در روده و دفع آن باعث کاهش کلسترول می شود.

دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند.

این میوه در بدن ساخت بافت های سالم را تقویت کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.این میوه از سرماخوردگی و آنفلونزا جلوگیری کرده و عفونت ها را از بین می برد.

سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد.

خوردن آلو بخارا سلامت استخوان به ویژه در دوران یائسگی را بالا می برد.این میوه سرشار از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها می باشد.آلو بخارا حاوی بور است که در استخوان سازی نقش مهمی دارد.

حاوی منیزیم است.

منیزیم موجود در آلو بخارا برای انقباض ماهیچه و سیگنال های عصبی ضروری است.

سرشار از فولیک اسید است.

آلو بخارا دارای مقادیر زیادی فولیک اسید و کلیسم است که در تامین فولات نقش مهمی دارد. فولات برای زنان باردار و رشد جنین بسیار مفید است.

ادرارآور است و اثر سم‌ زدایی دارد.

همانطور که از عنوان پیداست آلو بخارا ادرار آور می باشد و روی بدن تاثیر سم زدایی دارد.

خواص خورش آلو هویج برای پوست

خوردن میوه های پررنگ شما را جذاب تر می کند ، برای همین خوردن آلو بخارا برای جذاب شدن پوست موثر است.

با نشانه‌ های پیری مبارزه می‌کند.

ویتامین ای و بتاکاروتن موجود در آلو بخارا از اسیدهای چرب در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، این خاصیت آلو بخارا بدن را قادر می سازد تا با نشانه های پیری پوست از قبیل چین و چروک شدن پوست مبارزه کند.پوست شما را جوان می‌کندنوشیدن آب آلو بخارا به یکسان سازی رنگ پوست و استحکام آن کمک می کند.بدن انسان به دلیل کمبود کلاژن دارای پوستی چین و چروک دار می شود.آلو بخارا با داشتن مقدار زیاد ویتامین سی باعث می شود تا پوست از ریشه جوان شده و چین و چروک از بین رود.

اثر زخم را محو می‌کند.

آلو بخارا با افزایش جریان خون اثر زخم را محو کرده و آن را ناپدید می کند.همچنین آلو بخارا در رشد پوست جدید موثر است.

سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

آلو بخارا سرشار از آنتی اکسیدان است که در برابر اشعه های آفتاب محافظی قدرتمند ایجاد کرده و آسیب خورشید را به حداقل می رساند.

فرآیند درمان را تسریع می‌کند.

آلو بخارا بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند و به درمان سریع تر زخم ها کمک می کند. این میوه حالت ارتجاعی پوست را تقویت می کند و برای درمان رباط ها مفید است.خاصیت آلو بخارا برای شوره ی سر را از بین می‌بردویتامین سی موجود در آلو بخارا به شما کمک می کند تا از شر شوره سر خلاص شوید. فولیکول مو اغلب در اثر شوره سر مسدود می شود. آلو بخارا می تواند با باکتری های پوست سر مبارزه کرده و پوست را تسکین دهد.

جلوگیری از بیخوابی

گوشت قرمز اختلالات خواب یا بیخوابی را مهار می کند. مصرف غذاهایی که سرشار از آهن است می تواند به داشتن به کیفیت خوب خواب کمک کند. آهن برای تنظیم و بهبود و همچنین کاهش فشار خون که باعث خواب بهتر می شود، مفید است. عدم تعادل در فشار خون شخص منجر به بی خوابی می شود.

جلوگیری از آلزایمر زودرس

همگام با افزایش سن، مغز انسان شروع به انقباض می کند. انقباض یا کوچک شدن مغز یک مسئله طبیعی است، اما می تواند علامت یک بیماری جدی مانند آلزایمر و دمانس یا همان زوال عقل باشد. اما نگران نباشید چرا که این خطر با مصرف امگا 3 می تواند دفع شده و از کوچک شدن مغز جلوگیری می کند. هر کس دچار آسیب مغزی می شود، مصرف اسید چرب امگا 3 به او توصیه می شود. امگا 3 می تواند تحرک مغز را بهبود بخشد. گوشت قرمز حاوی امگا 3 است تا مغز شما را بهبود دهد.

کاهش افسردگی

امگا 3 موجود در گوشت قرمز می تواند مشکلات افسردگی متوسط را کاهش دهد. امگا 3 به بهبود تاثیر داروهای مربوطه کمک می کند. امگا 3 بر روی مغز تاثیر می گذارد اما روش متفاوتی جدای از داروهای ضد افسردگی دارد. از مصرف منظم امگا 3 اطمینان حاصل کنید و درمان را با مصرف داروهای ضد افسردگی پیگیری کنید.

افزایش انرژی

بدن انسان به ویتامین ب های موجود در گوشت قرمز نیاز دارد، زمانی که این ویتامین به کربوهیدرات ها و گلوکز تبدیل می شود که جهت انجام فعالیت ها انرژی آزاد می کند. اگر بدن فاقد انرژی لازم باشد، نمی تواند به راحتی راه برود و به راحتی احساس خستگی می کند.

مضرات و منع مصرف های خورش آلو هویج

در ابتدا خوب است بدانید که خورش آلو هویج غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای خورش آلو هویج بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در خورش آلو هویج خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • خورش آلو هویج می تواند مدفوع را سیاه کند: آلوخشک غنی از آهن است و مانند بسیاری از غذاهای غنی از آهن، اگر در حد افراط مصرف شوند، می توانند باعث تیره شدن مدفوع شود.
  • خورش آلو هویج می تواند باعث گاز و نفخ شود: آلوخشک حاوی کربوهیدرات پیچیده و شکری است که به طور کامل در دستگاه گوارش تجزیه نمی شوند. بنابراین وقتی قندها به کلون می رسند، باکتری ها شروع به تغذیه از این کربو هیدرات ها کرده اند.این باکتری ها مسئول گاز روده و باد هستند. این می تواند منجر به خارج کردن باد نیز شود. شما می توانید قبل از خوردن آلو که گاز روده را با شکستن کربو هیدرات ها پیچیده قبل از رسیدن به شکم شما کاهش می دهد، قبل از خوردن آلو به شما کمک کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *