طبع و خواص شربت خاکشیر در طب سنتی + طرز تهیه 2 نوع شربت خاکشیر خوشمزه
طبع و خواص شربت خاکشیر در طب سنتی + طرز تهیه 2 نوع شربت خاکشیر خوشمزه

طبع و خواص شربت خاکشیر در طب سنتی + طرز تهیه 2 نوع شربت خاکشیر خوشمزه

تاریخ نگارش

نوامبر 21, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در فصل گرم تابستان، نوشیدنی های خنک بسیار پرطرفدار هستند. نوشیدنی هایی که در آن از گرمی استفاده نشده باشد بر پیشگیری و درمان گرمازدگی نیز بسیار موثر می باشد به همین دلیل نوشیدن شرب هایی همچون: شربت خاکشیر، شربت آبلیمو، شربت آلبالو و… پیشنهاد می شود.

شربت خاکشیر جزو بهترین نوشیدنی هایی است که افراد را از گرمازدگی دور نگه می دارد. این شربت یک نوشیدنی ایرانی است که در کشور ما بسیار استفاده می شود و می توان آن را خیلی راحت تهیه کرد.

شربت خاکشیر علاوه بر طعم بینظیرش از خواص بیشماری برای سلامتی برخوردار است و به همین دلیل می توان آن را به عنوان جایگزین برای نوشیدنی های مضر استفاده کرد. این شربت فوق العاده حرارت بدن را کاهش می دهد، درد و سرگیجه را درمان می کند، بیحالی ناشی از گرمازدگی را رفع میکند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت خاکشیر در طب سنتی، خواص شربت خاکشیر در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت خاکشیر بپردازیم.

طبع شربت خاکشیر در طب سنتی چیست؟

طبع خاکشیر در طب سنتی سرد و تر است. مصرف خاکشیر برای افراد گرم مزاج مفید است. خاکشیر در روز های گرم تابستانی دمای بدن را کاهش میدهد و از بروز گرمازدگی جلوگیری می نماید.

خواص شربت خاکشیر در طب سنتی چیست؟

  • پاکسازی کبد با خاکشیر: شربت خاکشیر به پاکسازی کبد کمک می کند و در درمان علائم کبد چرب موثر می باشد. این شربت ادرار آور است و از همین راه سبب سم زدایی کبد می شود. خاکشیر جزو بهترین گیاهان دارویی در پاکسازی کبد و درمان کبد چرب است.
  • خاکشیر و درمان یبوست: یکی دیگر از خواص خاکشیر، تاثیر آن بر درمان یبوست است. شربت خاکشیر به درمان یبوست که ممکن است ریشه های مختلفی همچون استرس و اضطراب، غلبه سودا و… داشته باشد بسیار کمک می کند.
  • رفع تشنگی: اغلب افراد در فصل تابستان با احساس تشنگی مواجه می شوند و از همین رو به دنبال نوشیدنی هستند که با کمک آن بتوانند این احساس تشنگی را برطرف کنند. خاکشیر آب را درون خود نگه می دارد و قادر است آب مورد نیاز بدن شما را تامین نماید.
  • از بین بردن جوش صورت با خاکشیر: خاکشیر به سم زدایی پوست بسیار کمک می کند و هنگامی که این اتفاق می افتد پوست شما کم کم روشن می شود و جوش ها و لکه ها رفع می شوند. به این منظور شما میتوانید خاکشیر را با نصف فنجان عرق کاسنی و عرق شاه تره ترکیب کنید و میل نمایید. این نوشیدنی را باید حدود سه هفته استفاده کنید تا نتیجه لازم را بگیرید.
  • تقویت نیرو جنسی: خاکشیر بر افزایش قوای جنسی در آقایان بسیار موثر است و میتواند به درمان ناباروری آن ها نیز کمک نماید.
خواص شربت خاکشیر
خواص شربت خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر خوشمزه:

مواد لازم برای تهیه شربت:

  • شکر: یک لیوان
  • آب: شش لیوان
  • خاکشیر: نصف لیوان
  • گلاب: حدود دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت خاکشیر:

برای درست کردن این شربت باید طریقه شستن خاکشیر را بدانید زیرا درون خاکشیر ریگ های زیادی وجود دارد که شستن آن را کمی سخت می کند به همین دلیل بهتر است در هربار درست کردن این شربت مقدار بیشتری خاکشیر بشویید که برای روز بعد نیازی به انجام دوباره این کار نباشد.

برای شستن خاکشیر باید دو عدد ظرف گود و شفاف را انتخاب کنید، خاکشیر را درون یکی از آن ها بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید. بعد از گذشت چند ثانیه آب روی خاکشیر را خالی کنید و خاکشیر را به آهستگی درون ظرف دیگر بریزید، موقع انجام این کار توجه کنید که انتهای آن را دور بریزید.

دوباره به خاکشیر آب اضافه کنید و آن را هم بزنید. هنگامی که خاکشیر ته نشین شد، مجدد آب آن را دور بریزید و خاکشیر را به ظرف دیگر انتقال دهید و انتهای آن ها دارای شن و ریگ است دور بریزید. همین کار را چند بار انجام دهید تا آب روی خاکشیر و انتهای آن کاکلا تمیز شود و به جز خاکشیر چیزی دیده نشود. حال خاکشیر شما حاضر است که با آن شربتی خوشمزه تهیه کنید.

خاکشیر شسته شده را درون یک پارچ بریزید و به آن شکر و آب اضافه نمایید. مواد را خوب هم بزنیئ تا دانه های شکر کاملا در آب حل شود. اگر مایل بودید می توانید شکر و آب را از قبل روی حرارت قرار دهید تا شکر به وسیله حرارت سریع تر در آب حل شود و هنگامی که خنک شد به خاکشیر اضافه کنید.

به شربت خاکشیر کمی گلاب و آب لیمو اضافه کنید، این موارد طعم بهتری به شربت شما می دهند اما به صورت دلخواه می توانید آن ها را اضافه نکنید. در صورت تمایل چند تکه یخ به شربت اضافه کنید تا کاملا خنک شود. نوش جان.

طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی:

مواد لازم:

مواد اولیه گفته شده برای تهیه دو لیوان شربت خاکشیر می باشد اگر قصد دارید میزان کمتر یا بیشتری از این شربت را درست کنید باید مقدار مواد را ضرب و تقسیم نمایید.

  • شکر: یک دوم پیمانه
  • آب: یک دوم پیمانه
  • گلاب: یک چهارم پیمانه
  • تخم شربتی: یک قاشق غذاخوری
  • خاکشیر: دو قاشق غذاخوری
  • زعفران: به مقدار لازم

طرز تهیه شربت خاکشیر وتخم شربتی خوشمزه:

در مرحله اول دو قاشق خاکشیر را به خوبی بشویید و اجازه دهید که مقداری خیس بخورد. حال یک قاشق تخم شربتی را نیز در نصف لیوان آب بریزید و زمان دهید که کاملا پف کند و ژله ای شود.

در مرحله بعد باید ظرفی مناسب انتخاب کنید و در آن یک دوم پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد حدود یک دوم پیمانه شکر را به آن اضافه کنید. توجه کنید که در این قسمت اصلا نباید هم بزنید زیرا شکر با حرارت در آب حل می شود.

وقتی شکر کاملا در آب حل شد مواد را یک بار هم بزنید و یک چهارم پیمانه گلاب یا عرق بیدمشک را اضافه نمایید. بعد از اضافه کردن گلاب حدود پنج دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

حال مقداری زعفران بیافزایید و شربت را هم بزنید. به شربت زمان دهید که بجوشد و به غلظت برسد. وقتی شربت به غلظت مورد نظر رسید حرارت را خاموش کنید و ظرف را کنار بگذارید و اجازه دهید که شربت خنک شود.

مقداری از شربت زعفران تهیه شده را در لیوانی دلخواه بریزید و از خاکشیر و تخم شربتی که خیس کرده بودید به آن اضافه نمایید. کمی یخ و آب روی آن ها بریزید. شربت خاکشیر و تخم شربتی شما حاضر است، نوش جان.

مضرات شربت خاکشیر چیست؟

  • خاکشیر طبعی سرد دارد و به همین دلیل مصرف آن به افراد مبتلا به روماتیسم و آرتروز توصیه نمی شود زیرا این شربت میتواند میزان درد را افزایش دهد.
  • درست است که خاکشیر به درمان یبوست کمک می کند اما زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش یبوست می شود. مصرف بی رویه این شربت خطر ابتلا به مگاکولون را نیز بالا می برد.
  • از مصرف زیاد خاکشیر در دوران شیردهی خودداری نمایید زیرا موجب ایجاد نفخ و دل درد در شما و کودکتان می شود.
  • استفاده طولانی مدت از این شربت به دلیل خاصیت ملینی که دارد میتواند عملکرد روده را کاهش دهد. این موضوع باعث می شود که روده ها نتوانند بدون یک ملین عمل دفع را انجام دهند.
  • خاکشیر برای ورم معده و زخم معده مضر است و موجب افزایش آن ها می شود.
  • خاکشیر ممکن است برخی افراد را دچار سر درد کند. این افراد باید خاکشیر را به همراه کتیرا نوش جان کنند.
  • خاکشیر دانه های ریزی دارد که در آن شن و سنگ ریزه های زیادی وجود دارد و از همین رو اگر به خوبی شسته نشود میتواند با گذشت زمان موجب ایجاد سنگ کلیه شود.

مصلح شربت خاکشیر در طب سنتی چیست؟

کتیرا مصلح خاکشیر در طب سنتی است. افراد سرد مزاج باید خاکشیر را به همراه مصلحش مصرف نمایند. استفاده از این مورد به همراه خاکشیر سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *