خواص شربت زعفران در طب سنتی
خواص شربت زعفران در طب سنتی

طبع شربت زعفران در طب سنتی + 11 مورد از خواص شرب زعفران برای بدن

تاریخ نگارش

ژانویه 29, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت زعفران یکی از نوشیدنی های اصیل و پرطرفدار ایرانی است که در تابستان طرفداران زیادی دارد. این شربت هم عطر و طعم دلچسبی دارد و هم سرشار از خواص و فواید طبی و درمانی است.

زعفران گران ترین ادویه جهان است و ایران یکی از اصلی ترین تولید کنندگان زعفران در سراسر جهان است. زعفران به دلیل عطر، طعم و رنگ فوق العاده اش کاربردهای فراوان دارد. از زعفران در طبخ غذاها، تهیه انواع دسر و کیک و شیرینی و نوشیدنی ها و دمنوش های مختلف استفاده می شود.

شربت زعفران بسیاری از خواص زعفران را در خود دارد و در ادامه این متن به صورت مفصل به بررسی خواص و طبع شربت زعفران پرداخته ایم.

طبع شربت زعفران سرد است یا گرم؟

طبع زعفران گرم و خشک است و به همین دلیل باید بگوییم طبع شربت زعفران نیز گرم است. میزان گرمی شربت زعفران بسته به شیرین کننده ای که در تهیه آن به کار می رود کمی بالا و پایین می شود. اما در مجموع این نوشیدنی برای افراد گرم مزاج باید به میزان کم مصرف شود.

خواص شربت زعفران
خواص شربت زعفران

مروری بر خواص زعفران

  • تقویت کننده قلب است.
  • نشاط آور است.
  • مسکن درد است.
  • قاعده آور است.
  • به هضم غذا کمک می کند.
  • خون ساز است.
  • گردش خون را بهبود میبخشد.
  • تقویت کننده قوای جنسی است.
  • تقویت کننده کبد است و باعث تصفیه آن نیز می شود.
  • در درمان سرفه کمک کننده است.
  • ادرار آور است و باعث پاکسازی کلیه و مثانه میشود.
  • آرامبخش و ضدتشنج است.
  • باعث تقویت حافظه می شود.
  • فشارخون را کاهش می دهد.
  • رگ ها را باز می کند.
  • در تسهیل زایمان بسیار موثر است.
  • در افزایش بینایی و تقویت چشم تاثیرگذار است.
  • در درمان نقرس و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص شربت زعفران در طب سنتی

  1. ضد افسردگی: خاصیت ضد افسردگی و شادی آور زعفران بسیار معروف است. مصرف شربت زعفران خلق و خو را بهبود می بخشد و غم و ناراحتی را می کاهد.
  2. تقویت گوارش: مصرف شربت زعفران باعث تقویت سیستم گوارش و کاهش التهاب معده می شود. همچنین این شربت در درمان یبوست و پاکسازی مجاری ادراری مفید است.
  3. تحریک اشتها: شربت زعفران اشتها راافزایش می دهد و میل به خوردن غذا را بالا می برد. برای کودکانی که کم اشتها هستند و افرادی که دچار سوئ تغذیه اند و افرادی که در اثر بیماری نسبت به غذا بی میل هستند و… نوشیدن شربت زعفران مفید است.
  4. کاهش درد قاعدگی: زعفران قاعده آور است و با رقیق کردن خون، خروج خون را آسان می کند. همچنین خاصیت تسکین دهندگی دارد و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد.
  5. تقویت نیروی جنسی: شربت زعفران هم در خانم ها و هم در آقایان موجب افزایش قوای جنسی می شود. این شربت در مردان باعث تقویت اسپرم و افزایش مایع منی می شود. همچنین در زنان تقویت کنند هنیروی جنسی و برطرف کننده سردی رحم است.
  6. تقویت پوست و زیبایی: شربت زعفران از بروز چین وچروک بر پوست صورت جلوگیری می کند. و روند پیری را به تاخیر می اندازد. شربت ضعفران مانع از پیری زودرس می شود.
  7. درمان کم خونی: شربت زعفران خون ساز است. همچنین مقدار قابل توجهی آهن دارد. به این ترتیب مصرف شربت زعفران برای زنان و افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند مفید است و می تواند به درمان آنها کمک کند.
  8. ضد استرس: افرادی که در محیط های پرتنش هستند و شخصیت مضطرب و نگران دارند، به کمک شربت زعفران می توانند نوسانت روحی خود را کنترل کنند. این افراد بهتر است قبل از انجام کارهایی که موجب نگرانی و استرس آنها می شود، کمی شربت زعفران بنوشند.
شربت زعفران
شربت زعفران

خواص شربت زعفران برای زنان

شربت زعفران از جنبه های مختلفی برای زنان مفید است؛ باعث تقویت قوای جنسی در زنان می شود، کم خونی و کمبود آهن در آنها را درمان می کند، یک تقویت کننده خوب برای دوران پیش از بارداری است، دردهای قاعدگی را می کاهد و تسکین می دهد، تقویت کننده رحم و عضلات واژن است و زایمان طبیعی را آسان می کند.

شربت زعفران همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان برای سلامت پوست و حفظ زیبایی و جوانی مفید است.

تقویت سیستم ایمنی با شربت زعفران

شربت زعفران با رقیق کردن خون و تولید خون سالم، تولید گلبول های سفید را افزایش داده و سیتم دفاعی بدن را تقویت می کند. شربت زعفران همچنین ویتامین ث قابل قبولی دارد که مانع از ورود عوامل بیماری زا به بدن می شود.

تقویت استخوان ها و مفاصل با شربت زعفران

شربت زعفران جذب کلسیم در بدن را تقویت می کند و موجب بهبود ستخوان سازی می شود. از کاهش تراکم استخوان ها و پوکی استخوان جلوگیری می کند و به این ترتیب استحکام و سلامت استخوانها حفظ می شود. شربت زعفران همچنین ضد التهاب است و در درمان بیماری های مربوط به التهاب مفاصل و.. مانند آرتروز، آرتریت و رماتیسم و نقرس مفید است.

خواص شیر و زعفران

یکی از معروف ترین نوشیدنی هایی که با استفاده از زعفران تهیه می شود، نوشیدنی شیر زعفران یا شربت شیرزعفران است. برای تهیه این نوشیدنی مقداری زعفران را در شیر ولرم ریخته و پس از اینکه خوب با هم مخلوط شدند، می نوشند. در تهیه این نوشیدنی می توان از عسل یا شکر و… برای شیرین شدن بیشتر استفاده کرد.

نوشیدنی شیر زعفران در حفظ نشاط جسمی، تقویت استخوان ها، کاهش دردهای زنانه، تامین آهن و پروتئین مورد نیاز بدن و… موثر است.

شربت شیر زعفران از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند و بر سلامت پوست نیز تاثیرگذار است. علاوه بر همه این ها یک نوشیدنی مغذی و انرزی زا برای فعالیت های روزانه است که مانع از کسالت و خستگی می شود.

طرز تهیه شربت زعفران

برای تهیه شربت زعفران سنتی و خانگی باید این مواد را تهیه کنید:

  1. زعفران سابیده شده و دم کرده غلیظ
  2. گلاب
  3. عرق بیدمشک
  4. آب لیمو
  5. شکر یا عسل

ابتدا باید ماده شیرین کننده خود را در آب حل کنید و خوب به هم بزنید. حالا به آن زعفران دم شده را اضافه کنید و با مقداری گلاب، عرق بیدمشک و اب لیمو بر عطر و طعم آن بیافزایید.

شربت زعفران را همچنین می توانید به صورت ساده و تنها از ترکب آب، شیرین کننده و دم کرده زعفران تهیه کنید.

معروف ترین و نوع شرب زعفران که در خانه های ایرانی تهیه می شود، شربت گلاب و زعفران است که به همان ترتیبی که در بالا گفته شد تهیه می شود.

مضرات و عوارض جانبی شربت زعفران

شربت زعفران به شدت قاعده آور است و مصرف آن برای زنان باردار در شش ماه اول به شدت خطرناک است و می تواند به مادر و جنین آسیب رسانده و منجر به سقط یا نقص های جنینی شود. اما خانم های باردار در روزهای پایانی بارداری و برای سهلت زایمان و شروع انقباضات رحمی می توانند از شربت زعفران استفاده کنند.

افرادی که فشار خون پایین دارند با مصرف شربت زعفران دچار افت فشار خون می شوند.

زیاده روی در مصرف شربت زعفران باعث اختلال حواس، اختلال دید، سردرد و اسهال می شود.

زیاده روی در مصرف شربت زعفران باعث تغییر رنگ پوست می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *