خواص و مضرات قره قروت
خواص و مضرات قره قروت

نگفته ها در مورد قره قروت

تاریخ نگارش

نوامبر 20, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قره قروت از جمله خوراکی های ترشی است که حتی خیلی از آنها که با مزه ترش مشکل دارند، آن را می پسندند. ضمن تینکه این خوراکی که بیشتر به عنوان تنقلات مصرف می شود، فواید زیادی هم دارد و البته مصرف زیاد آن بی ضرر نیست.

قبل از هر چیز یادتان باشد به گفته دكتر سیدامیر محمد مرتضویان، متخصص صنایع غذایی، عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه كشور و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بیشتر دانسته‌های امروز ما از قره‌قروت براساس باورهای قدیمی و فرضیه‌های تایید نشده است.

این متخصص صنایع غذایی به سلامت ایران گفته : سختی، نرمی، طعم و رنگ قره قروت به میزان حرارت‌دهی، روش گرمادهی، میزان آب تبخیرشده، اسیدیته و ترشی، میزان چربی، كیفیت ماده اولیه و عوامل دیگری بستگی دارد. تمام مواد موجود در ماده اولیه در اثر گرمادهی و آبگیری دچار تغییر می‌شوند. به همین دلیل انواع طعم‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها در محصول قره ‌قروت طبیعی است.

قره ‌قروت برای استخوان و عضلات

یکی از مهم‌ترین فواید قره‌ قروت این است که برخلاف بقیه ترشی‌ها پایه لبنی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مزه ترش آن است که به خوردن آن علاقمند هستند. قره ‌قروت مانند دیگر لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. زیرا حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی زیادی است.

هر ۱۰۰ گرم قره‌ قروت حاوی۲۴۰ کیلوکالری مقداری است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد، به رشد و نمو هم کمک می‌کند.

قند موجود در قره ‌قروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قند‌های طبیعی است و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره‌ قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره‌قروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مبارزه با بیماری های عفونی

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها، مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند. از آنجایی که قره‌قروت حاوی اسید‌های آلی است، ضدعفونی‌ کننده لوله گوارش بوده و باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود.

ویتامین دی در قره قروت

قره قروت حاوی ویتامین دی نیز هست. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند. همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.

قره قروت برای حساسیت

به گفته مجتبی فهیمی، متخصص طب سنتی قره ‌قروت از غذاهایی است که طب سنتی خوردن آن را برای کاهش حساسیت فصلی توصیه می‌کند. از دیگر غذاها در این زمینه بورانی اسفناج، سمنو هستند.

مضرات مصرف قره قروت

البته از آنجایی که برای تهیه قره قروت نمک زیادی مصرف می‌شود، خوردن آن برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است.  میزان اسیدیته قره قروت است و زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب خواهد زد و باعث خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی‌های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های معده می‌شود.

اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون‌های مغزی را به شدت کاهش می‌دهد و چون این ماده غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک بوده، افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر است. 

با مصرف زیاد و بی رویه آن افراد ممکن است به انواع بیماری‌های قلب و عروق، خورده شدن دیواره سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، ضعف حافظه، آلزایمر، دیابت، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناک ام اس، پوکی استخوان، خرابی و فساد دندان‌ها، لقی دندان‌ها، ضعف اعصاب و تشنج دچار شود.

منبع: دوات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *