https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%DB%8C%D8%B2
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%DB%8C%D8%B2

طبع و خواص شربت مویز در طب سنتی+ 2 طرز تهیه شربت مویز خوشمزه

تاریخ نگارش

دسامبر 1, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت مویز که ماده اصلی در طرز تهیه آن مویز می باشد یکی از شربت های پرخاصیت است که مصرف آن فواید زیادی را برای بدن به دنبال دارد. مویز حبه درشت و خشک شده انگور سیاه است که جزو خشکبار می باشد. مویز از لحاظ ظاهری با کشمش تفاوت دارد اما از لحاظ خاصیت با آن مشابه است.

مویز طی فرآیند خشک شدن، فواید خود را از دست نمی دهد بلکه اثر نیرو بخش آن افزایش نیز پیدا می کند. این ماده از ترکیبات قوی برخوردار است که از ابتلا افراد به بیماری آلزایمر پیشگیری می نماید. مویز غلظت خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می نماید. این ماده مقوی دارای مقادیر زیادی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت مویز در طب سنتی، خواص شربت مویز در طب سنتی وهمچنین طرز تهیه ظربت مویز بپردازیم.

طبع شربت مویز در طب سنتی چیست؟

طبع مویز در طب سنتی گرم و تر است. مصرف مویز برای افراد سوداوی بسیار مفید است.

خواص شربت مویز
خواص شربت مویز

خواص شربت مویز در طب سنتی چیست؟

  • شربت مویز نشاط آور است و تاثیر فوق العاده ای بر درمان بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب، غم بی مورد و… دارد.
  • این شربت بینظیر به رفع بلغم، درمان انواع سر درد، افزایش میل جنسی در افراد سرد مزاج و مسن و جوانان، مفید در دوران بارداری، افزایش حافظه و… کمک بسزایی می کند.
  • شربت مویز بر تقویت معده موثر است و سبب افزایش اشتها و همچنین سرخی رخسار می شود.
  • شربت مویز بر بهبود عملکرد قلب، بهبود عملکرد مغز، نعوظ آور، مفید برای کبد و طحال، افزایش شادی و افزایش نیرو جنسی بسیار موثر است.
  • اغلب قند موجود در مویز از نوع فروکتوز می باشد، این نوع قند برای جذب شدن در بدن به انسلولین نیازمند نیست و به همین دلیل مصرف آن ها به افراد دیابتی توصیه می شود. طبق مطالعات انجام شده انگور و دیگر فرآورده های آن دارای کروم می باشند که از همین رو استفاده آن ها سبب کاهش قند خون می شود.
  • شربت مویز قدر فهم و حافظه را افزایش می دهد. این شربت پرخاصیت یکی از گزینه های عالی برای مصرف در دوران بارداری است زیرا برای مادر و جنین بسیار مفید می باشد. مویز بر افزایش هوش جنین موثر است و به رفع خستگی، بی حالی و… کمک بسزایی می کند. مویز سرشار از بور است که به همین دلیل قدرت یادگیری را بالا می برد و سبب ترمیم سلول های آسیب دیده مغز می شود.
  • مویز خاصیت ضد باکتری دارد و استفاده ناشتا آن از بروز عفونت در دستگاه گوارش پیشگیری می نماید. این ماده خوشمزه به تقویت معده نیز کمک می کند و هضم غذا را بهبود می بخشد. افراد مبتلا به یبوست از مصرف مویز غافل نشوند زیرا دارای مقادیر بالایی فیبر است که سبب بهبود تحرکات روده می شود و یبوست را بر طرف می کند.
  • شربت مویز غنی از آهن است که از همین راه به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک می کند و در نهایت موجب درمان کم خونی می شود. آهن موجود در این شربت سبب بهبود گردش خون می شود و بر تقویت فولیکول های مو که در نهایت موجب تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو می شود موثر می باشد. مویز از سفید شدن زود هنگام مو ها نیز جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از خاصیت های فوق العاده مویز کمک آن به بر طرف کردن اختلال های نعوظ و تقویت قوای جنسی می باشد. مویز جریان اسپرم را افزایش می دهد و به دلیل اسید آمینه هایی که دارد شانس تخمک گذاری را بالا می برد.
  • مویز ماده ای است که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. مویز یک نوع میوه خشک است که دارای بیوفلاونوئید ها می باشد و به همین دلیل به محافظت بدن در مقابل رادیکال های آزاد کمک می نماید. شربت مویز سیستم ایمنی را تقویت می کند و بدن را در مقابل بیماری ها حفظ می نماید. این شربت یک نوشیدنی طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی است.

طرز تهیه شربت مویز خوشمزه:

روش اول:

حدود دویست و پنجاه گرم مویز سیاه را با مقداری آب گرم به مدت بیست و چهار ساعت خیس کنید. آب گرم باید به مقداری باشد که روی مویز ها را بپوشاند. دقت کنید که آب باید گرم باشد و مویز ها در آب جوش قرار داده نشوند.

بعد از گذشت بیست و چهار ساعت، مویز ها را به همراه آبی که در آن خیس شده بودند داخل میکسر بریزید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. شربت مویز شما آماده است، مصرف این شربت به بهبود افسردگی کمک زیادی می کند.

این شربت غلیظ است و باید روزانه سه مرتبه به اندازه یک قاشق غذاخوری میل شود. اگر طعم شیرین این شربت برایتان زیاد است میتوانید یک قاشق از آن را با حدود یک لیوان آب ترکیب نمایید و سپس نوش جان کنید.

روش دوم:

چوب های انتهای یک لیوان مویز را جدا نمایید. مویز ها را با آب کاملا شست و شو دهید و حدود سی دقیقه در یک و یک چهارم لیتر آب خیس کنید. یک قاشق غذاخوری نعنا خشک را نیز به مدت یک ساعت در مقداری آب خیس نمایید.

بعد از گذشت سی دقیقه، مویز ها را با آبی که آن ها را در آن خیس کرده بودید در میکسر بریزید و خوب مخلوط کنید تا یکسدت شود. نعنا خشک را نیز به همراه آبش در میکسر بریزید و کاملا مخلوط کنید.

نعنا و مویز میکس شده را با هم ترکیب کنید و از صافی رد کنید. حدود یک لیوان شکر و یک دوم قاشق چایخوری جوهر لیمو را به آن اضافه نمایید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود و شکر در آن حل شود. حال شربت مویز شما حاضر است، نوش جان.

مضرات شربت مویز چیست؟

  • مویز از خواص زیادی برخوردار است اما زیاده روی در مصرف آن با برخی عوارض همراه است. مویز کالری بالایی دارد و استفاده بیش از حد آن موجب چاقی و افزایش وزن می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است از مصرف مویز خودداری نمایند.
  • مصرف بی رویه مویز موجب افزایش غلظت خون و بالا رفتن سطح فشار خون میشود.
  • افراد دیابتی نباید در مصرف شربت مویز زیاده روی کنند زیرا در این صورت با برخی مشکلات مانند افزایش قند خون رو به رو خواهند شد.
  • زیاد خوردن مویز برای کلیه ها مضر است و موجب آسیب رسیدن به آن ها می شود.
  • همانطور که گفتیم مویز طبع گرمی دارد و استفاده آن برای گرم مزاجان مناسب نمی باشد. افراد گرم مزاج باید مویز را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

مصلح مویز در طب سنتی چیست؟

مصلحات مویز در طب سنتی عبارتند از: سکنجبین، خشخشاش، آب میوه های ترش و عناب. استفاده از این موارد به همراه مویز سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *