طبع و خواص کلم قمری در طب سنتی
طبع و خواص کلم قمری در طب سنتی

طبع کلم قمری سرد است یا گرم؟ 10 مورد از خواص کلم قمری در طب سنتی + مصلحات

تاریخ نگارش

دسامبر 26, 2022

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کلم قمری یا کلم سنگ یکی از انواع سبزیجات است و بر خلاف نامش، شباهت چندانی به کلم ها ندارد و از نظر ظاهری بیشتر شبیه یه شلغم است. کلم قمری با نام های دیگری مانند کلم قمی، داش کلم، کلم سر و کلم قنبیط (قنبید) نیز شناخته می شود. این نوع کلم در خارج از ایران با نام شلغم اروپایی معروف است.

کلم قمری با نام انگلیسی Kohlrabi بومی شمال اروپا و مناطق معتدل است و در فصل پاییز و زمستان برداشت می شود. فاصله بین کاشت تا برداشت کلم قمری حدود 60 روز است. ظاهر کلم قمری گرد و شبیه به شلغم است. رنگ آن اغلب سبز روشن و رو به سفی داست اما رنگ بنفش و قرمز آن نیز مشاهده شده است.

طعم کلم قمری به گل کلم و ساقه بروکلی نزدیک است ولی تندی کمتری دارد. کلم قمری در تهیه سالادها و میان وعده های سبزیجات به صورت خام استفاده می شود. همچنین از آن در طبخ برخی غذاها و سوپ ها استفاده می شود. معروف ترین غذای تهیه شده با کلم قمری آبگوشت قنبید است که غذای سنتی استان قم می باشد.

کلم قمری خواص متعدد و موثری دارد که ما در این متن به آنها پرداخته این. در این مقاله، با طبع و خواص کلم قمری آشنا خواهید شد. همچنین عوارض و مضرات آن را خواهید شناخت و مصلحات کلم قمری را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

طبع کلم قمری سرد است یا گرم؟

در منابع طب سنتی آمده است که کلم قمری طبع گرم و خشک دارد. از این موضوع می توانیم نتیجه بگیریم که افراد گرم مزاج و به ویژه صفراوی ها باد در مصرف آن احتیاط کنند. اما مصرف این کلم در ایام سرد سال و برای افراد سردمزاج خواص بیشتری خواهد داشت.

ارزش غذایی کلم قمری

کلم قمری دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدانها، پلی فنول ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر و… است. تحقیقات نشان می دهد که در هر 100 گرم کلم قمری این میزان مواد مغذی وجود دارد:

  • کالری : 27
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • پروتئین : 1.7 گرم
  • فیبر : 3.6 گرم
  • قند : 2.6 گرم

خواص کلم قمری در طب سنتی

برشمردن همه خواص کلم قمری کار دشواری است. این کلم گزینه مناسبی برای رژیم های خاص گیاه خواری است و می تواند تا حد زیادی جای خالی گوشت و مواد پروتئینی را پر کند. در ادامه برخی از خواص معروف کلم قمری را برای شما شرح خواهیم داد:

خواص کلم قمری
خواص کلم قمری

خواص کلم قمری برای پوست و مو و زیبایی

کلم قمری میزان زیادی ویتامین C در ترکیب خود دارد. به همین دلیل تاثیر زیادی برای مراقبت های پوستی و زیبایی داد. کلم قمری باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده و چین و چروک پوست را کاهش می دهد یا از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.

کلم قمری همچنین به دلیل مواد مغذی بالایی که دارد باعث تقویت فولیکول های ریشه مو شده و موجب کاهش ریزش مو وافزایش رشد طولی مو ها می شود.

خواص ضد سرطانی کلم قمری

ترکیبات گوگردی موجود در کلم قمری مقدار قابل توجهی دارد. این ترکیبات در سم زدایی بدن موثر است و از آسیب رسیدن به DNA سلول ها جلوگیری می کند. گلوکوزینولات موجود در ترکیب کلم قمری باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها می شود. طبق بررسی ها مصرف کلم قمری به طور ویژه باعث کاهش ابتلا به سرطان های سینه، روده بزرگ، کبد، ریه و سرطان دهانه رحم می شود.

حفظ سلامت قلب با کلم قمری

کلم قمری به چند دلیل باعث حفظ سلامتی و تقویت سیستم قلب و عروقی می شود. یکی از این دلایل تاثیر کلم قمری بر کنترل فشار خون و دلیل دیگر اثر آن بر کاهش کلسترول بالای خون است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف کلم قمری میزان ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فشار خون:

پایین بودن میزان ویتامین C در بدن منجر به بالا رفتن فشار خون می شود. در مقابل کلم قمری میان بالایی از ویتامین C در ترکیبات خود دارد و می تواند این مشکل را برطرف کرده و از بالا رفتن فشار خون پیشگیری کند. به این ترتیب کلم قمری در حفظ سلامت قلب نیز موثر است.

کلسترول خون:

میزان چربی موجود در کلم قمری بسیار کم و نزدیک به صفر است. علاوه بر آن کلم قمری خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارد. این خواص و آثار کلم قمری از بالا رفتن میزان کلسترول های بد در خون جلوگیری می کند و در کاهش کلسترول نیز موثر است.

خواص کلم قمری برای دیابت و قند خون

افراد مبتلا به دیابت نباید از مصرف کلم قمری غافل شوند. این افراد باید کلم قمری را در رژیم غذایی خود قرار دهند. چرا که کلم قمری حاوی مقادیر زیادی پلی فنول ها و گلوکوزینولات است و خواص ضد التهابی قوی دارد. کلم قمری و به ویژه کلم قمری بنفش در کنترل سطح قند خون و بهبود احوال بیماران دیابتی خصوصا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر است. کلم قمری همچنین از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن با کلم قمری

فیبر و آب موجود در کلم قمری میزان بالایی دارد. این ترکیبات باعث ایجاد احساس سیری در افراد می شود و در کاهش اشتها نیز موثر است. کلم قمری مانع از پرخوری و دریافت کالری اضافی می شود و علاوه بر پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، در کاهش وزن و لاغری نیز موثر است.

کلم قمری ضد التهاب است

همانطور که گفتیم میزان مواد معدنی و مغذی موجود در کلم قمری بسیار بالا است. یکی از این مواد کاروتنوئید ها است که باعث ایجاد خواص ضد التهابی در کلم قمری می شود. التهابات اضافی در بدن می تواند زمیه برخی بیماری ها مانند آرتروز و بیماری های قلبی و عروقی شود. کلم قمری با خواص ضد التهابی خود در کاهش التهابات اضافی و پیشگیری و درمان این بیماری ها موثر است.

خواص کلم قمری برای معده و دستگاه گوارش

کلم قمری فیبر بالایی دارد. فیبر در بهبود گوارش نقش موثری دارد و به هضم غذا کمک می کند. میزان بالای فیبر در کلم قمری در پیشگیری و درمان یبوست نیز موثر است و حرکات روده را بهبود می بخشد. به کمک کلم قمری می توان نفخ را کاهش داد و به سلامت دستگاه گوارش کمک کرد.

درمان کم خونی با کلم قمری

کلم قمری آهن و فولات (اسیدفولیک) بالایی دارد. مصرف به اندازه کلم قمری تولید کلبول های قرمز تازه و سالم را افزایش می دهد و به درمان کم خونی و کمبود آهن در بدن کمک می کند. مصرف کلم قمری برای افراد مبتلا به آنمی بسیار مفید است.

خواص کلم قمری برای چشم و بینایی

پیش از این گفتیم که یکی از ترکیبات موثر موجود در کلم قمری کاروتنوئید ها هستند. این ترکیبات یکی از عوال موثر در حفظ سلات چشم و سیستم بینایی هستند. با مصرف کلم قمری می توان از ابتلا به پیرچشمی، گلوکوم و آب مروارید جلوگیری کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با کلم قمری

همه مواد مغذی موجود در کلم قمری در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند اما بیشترین تاثیر را می توان بخاطر ویتامین C بالای آن دانست. مصرف کلم قمری به صورت خام یا پخته می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می دهد.

مضرات کلم قمری
مضرات کلم قمری

عوارض و مضرات کلم قمری

  1. افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند، به ویژه افرادی که به سبزیجات خانواده کلم آلرژی دارند، باید در مصرف کلم قمری احتیاط کنند. کلم قمری در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک شده است.
  2. تحقیقات کاملی در خصوص تاثیر کلم قمری بر زنان در دوران بارداری و شیردهی منتشر نشده اما به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، توصیه می کنیم در ماه های ابتدایی بارداری از مصرف آن اجتناب کرده و پس از آن نیز با احتیاط و با مشورت با پزشک مصرف کنید. همچنین بهتر است مادران شیرده در این دوران کلم قمری مصرف نکنند.
  3. کلم قمری مانند سایر انواع کلم از دسته سبزیجات گواتروژن به شمار می رود. غذاهای گواتروژن توانایی تیروئید برای استفاده از ید را کاهش می دهد. مصرف ید نیز برای بهبود عملکرد تیروئید ضروری است. بنابر این توصیه می شود که افراد مبتلا به اختلالات تیروئید به ویژه مبتلایان به کم کاری تیروئید از کلم قمری استفاده نکنند.

روش های استفاده از کلم قمری

از کلم قمری می توانید به صورت خام در ترکیب سالادها، ترشی ها و سس ها استفاده کنید. سرآشپزهای ماهر از کلم قمری برای تهیه هوموس و دیپ سبزیجات نیز استفاده می کنند.

همچنین می توان کلم قمری را به صورت پخته استفاده کردن روشهای مختلفی برای پختن کلم قمری وجود دارد؛ مانند بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده و در ترکیب غذاهای متنوعی می توان از آن استفاده کرد مانند آش، سوپ، خوراک، خورش، آبگوشت قنبید و بورانی کلم قمری و همچنین کلم قمری پلو

مصلح کلم قمری چیست؟

اگر از کلم قمری استفاده می کنید حتما از این مواد برای بهبود طبع و خواص آن کمک بگیرید:

آویشن، پونه، انیسون و دارچین

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *