تدابیر درمان پیرچشمی در طب سنتی
تدابیر درمان پیرچشمی در طب سنتی

درمان پیرچشمی با 6 نسخه طب سنتی+ علائم پیر چشمی + راه های پیشگیری

تاریخ نگارش

دسامبر 27, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پیرچشمی از بیماری های شایع مربوط به چشم و بینایی است. پیرچشمی همانطور که از نامش پیداست، به معنی کاهش و ضعف بینایی قبل از رسیدن به میانسالی است. افراد حدودا 40 ساله ای که دچار کم بینایی می شوند یا در دیدن اشیاء نزدیک دچار مشکل می شوند، مبتلا به پیرچشمی هستند.

این روزها استفاده از ابزار الکترونیک مانند موبایل، کامپیوتر، تبلت و… در کنار ساعت های طولانی کار و فعالیت و خواب ناکافی میزان ابتلا به پیرچشمی را افزایش داده است.

پیر چشمی دلایل متعددی دارد و روشهای درمانی آن نیز متفاوت است. اگر می خواهید بدانید نشانه های پیرچشمی چیست؟ دلایل ابتلا به پیر چشمی چیست؟ و چگونه می توان پیر چشمی را درمان کرد؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علائم پیر چشمی کدامند؟

  • از بین رفتن یا کاهش شدید بینایی کی از چشم ها بدون بروز هیچ گونه درد یا تاری دید و…
  • دیدن چشمک های نور یا هاله های سیاه رنگ اطراف چراغ ها.
  • تغییر ناگهانی در سطح بینایی. (حتی ممکن است بینایی فرد به طور ناگهانی زیاد شود.)
  • مشکل در خواندن متن کتاب، روزنامه و… و دشواری در هنگام نوشتن متون به ویژه وقتی میزان نور محیط کمی کاهش پیدا کند.
  • احساس سردرد بی علیت، ختگی و خواب آلودگی پس از اندکی کار یا مطالعه.
  • نیاز به دور نگه اشتن ابزار مطالعه از چشم برای وضوح دید.
  • دشواری در نخ کردن سوزن یا کارهایی با این سطح از ظرافت.
  • تاری دید در نقطه نرمال.
  • سرگیجه داشتن هنگام مطالعه کردن.
  • احساس کم بودن نور محیط و نیاز به نور بیشتر برای مطالع و…

معمولا افرادی که به صورت روزمره با کتاب و کامپیوتر یا وسایل خیاطی و… سر و کار دارند، زودتر متوجه تغییر در سطح بینایی خود و ابتلا به پیرچشمی می شوند. اما افراد دیگر ممکن است حتی سالها بعد از ابتلا به پیرچشمی از بیماری خود آگاهی نداشته باشند.

ضعف و تغییر بینایی در اثر پیرچشمی معمولا با استفاده از عینک برطرف خواهد شد. اما همین استفاده از عینک ممکن است برای برخی گروه های شغلی ضرورت چندانی نداشته باشد و برای برخی دیگر واجب و ضروری باشد.

درمان پیرچشمی
درمان پیرچشمی

دلایل ابتلا به پیرچشمی

پیر چشمی به جز سن، عوامل دیگری دارد که برخی از آنها به این شرح اند:

مصرف داروها: افرادی که داروهای ضد افسردگی و داروهای دیورتتیک مصرف می کنند، همچنین افرادی که زیاد از انتی هیستامین ها استفاده می کنند، به نسبت سایر افراد زیر 40 سال، بیشتر به پیرچشمی مبتلا می شوند.

ابتلا به بیماری ها: ابتلا به پیرچشمی در افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، ام اس، بیماری های قلبی و عروقف فشار خون بالا، دور بینی و… هستند بیشتر است.

سبک زندگی غلط: افرادی که هیچ برنامه ریزی مشخصی برای تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتریف استفاده از تلفن همراه هوشمند و تبلت و… ندارند، به مرور به چشم خود آسیب زده و باعث ابتلا به پیرچشمی می شوند.

روش های درمان پیرچشمی

پیرچشمی درمان قطعی ندارد اما می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. همچنین می توان با رعایت برخی نکات و تدابیرف از ابتلا به پیرچشمی جلوگیری کرد.

در حوزه پزشکی و چشم پزشکی 3 روش رایج برای درمان پیرچشمی وجود دارد که به این شرح اند:

  1. عینک: ب شروع علائم پیرچشمی و مراجعه به چشم پزشک، معمولا اولین راه برای کنترل این اختلال، استفاده از عینک است. عینک می تواند دید بهتری به افراد داده و مشکل تاری دید و ضعف بینایی را برطرف کند. این عینک ها اغلب برای مطالعه و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند استفاده می شود و لازم نیست به طور روزمره و دائم از آن استفاده کنید.
  2. لنز: برخی افراد به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از عینک ندارند. پزشک به این افراد توصیه می کند که به عنوان جایگزین عینک از لنزهای تماسی استفاده کنند. این لنزها متحرک هستند و می توانید آنها را در چشم ها گذاشته و خارج کنید. استفاده از این لنزها باید همراه با رعایت تمام نکات بهداشتی باشد. در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی ممکن است دچار عفونت چشم شوید.
  3. جراجی و لیزر: به کمک جراحی مخصوصی که روی چشم انجام می شود می توان برای افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهای دائم کار گذاشت. همچنین استفاده از فناوری لیزر یکی از روشهای مقابله و درمان پیرچشمی است.

درمان پیرچشمی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

  • سرمه: در طب سنتی توصیه های زیادی مبنی بر استفاده از سرمه جود دارد. اثر سرمه بر تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری های چشمی انکار ناپذیر است. محققان طب سنتی توصیه می کنند برای سلامت چشم ها از سرمه چهارمغز استفاده کنید.
  • سیب: سیب در طب سنتی دوای هر دردی است. بیماری نیست که نتوانید با سیب به بهبود آن کمک کنید. برای درمان پیرچشمی مقداری سیب را رنده کرده و به آن کمی عرق بیدمشک، گلاب، تخم شربتی، عرق رازیانه، زعفران دم کرده و کمی عسل اضافه کنید. معجون خوش طعم و عطری به دست خواهد آمد که خوردن آن نور چشم شما را زیاد کرده و بینایی شما را قوت می بخشد.
  • زعفران: در میان خواص بی نظیر زعفران، تقویت چشم نیز وجود دارد. استفاده از زعفران در غذاها یا مصرف چای و دمنوش حاوی زعفران به بهبود بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی کمک می کند.
  • عرق رازیانه: عرق رازیانه یکی از عرقیات گیاهی مفید است که به درمان بیماری های چشمی نیز کمک می کند. مصرف عرق رازیانه همراه با ختمی اثر بیشتری خواهد داشت. برخی عرق رازیانه و ختمی را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و در روز سه مرتبه به میزان دوتا سه قطره در چشم می چکانند.
  • عرق کاسنی: مصرف عرق کاسنی در افراد میانسال برای مقابله با پیرچشمی و بهبود بینایی موثر است.
  • زردچوبه: ردپای زردچوبه را می توان در تمام نسخه های طب سنتی یافت. زردچوبه در کنار همه خواص و فواید بی نظیرش، به بهبود و درمان پیرچشمی نیز کمک می کند. خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه از اکسید شدن عدسی ها جلوگیری کرده و در بهبود بیماری های چشمی بسیار موثر است.
پیشگیری از پیرچشمی
پیشگیری از پیرچشمی

درمان پیرچشمی با ورزش های چشمی

انجام ورزش های مخصوص چشم باعث تقویت عضلات چشم و عدسی ها و مردمک ها می شود و در بالا بردن قدرت بینایی موثر است. ورزش های چشمی اصلا سخت نیستند و تنها به کمی وقت و تمرکز نیاز دارند. می توانیددر زمان استراحت ها، پیش از خواب و اوقات بیکاری خود این رزش ها را انجام دهید.

به نقاط خیلی دور نگاه کنید و سعی کنید روی آنها متمکز شوید و جزئیات بیشتری ببینید. این اجسام می توانند قله یک کوه باشند یا ستاره های اسمان شب یا هرچیز دیگر که در دوردست ها قرار دارد. این تمرینن را می توانید هر بار به مدت 5 دقیقه ادامه دهید. این تمرین با تقویت عضلات چشم بیماری های چشمی ناشی از ضعف عضلات را بهبود می بخشد.

ساده ترین نرمش چشمی این است که به بالا و پایین نگاه کنید؛ بدون حرکت دادن گردن، نگاهتان را بالا ببرید، تا 8 بشمارید و سپس به پایین نگاه کنید و این بار نیز تا 8 شماره صبر کنید. در هر نوبت تکرین می توانید ان کار را 5 بار انجام دهید.

همین تمرین را برای نگاه کردن به چپ و راست نیز انجام دهید و هر بار هشت ثانیه صبر کنید.

تمرین بعدی نگاه مورب است. ابتدا به سمت چپ و بالا و سپس به سمت راست و پایین نگاه کنید. این تمرین را شش مرتبه و هر بار به دت هشت ثانیه انجام دهید.

یک کادر مستطیل شکل فرضی را در نظر بگیرید و با چشم خود محیط آن را ترسیم کنید. چشم خود را در امتداد خطور این مستطیل فرضی حرکت دهید. این تمرین را نیز 6 مرتبه تکرار کنید.

همان تمرینی که برای مستطیل انجام دادید، این بار به صورت دایره وار انجام دهید. فرض کنید یک پروانه زیبا دور سر شما می چرخد و شما با نگاهتان آن را دنبال می کنید.

این تمرین ها اثر فوق العاده ای بر توانایی چشمی شما و تقویت عضلات چشم دارند.

افرادی که در ادارات و با رایانه کار می کنند در هر ساعت باید دست کم یک مرتبه این تمرینات را انجام داده و به چشم خود استراحت دهند. همچنین دانش آموزان و دانشجویانی که به صورت طولانی مطالعه می کنند باید به این تمرین ها توجه داشته باشند.

چگونه از پیرچشمی جلوگیری کنیم؟

  • به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کرده و چکاپ چشم انجام دهید.
  • نسبت به درمان سایر بیماری های خود کشا باشید چرا که ابتلا به برخی بیماری ها می تواد منجر به بروز بیماری های چشمی نظیر پیرچشمی شوند.
  • در نور خیلی کم و خیلی زیاد نمانید. نور استاندارد محیط کار و زندگی خود را رعایت کنید.
  • در روزهای آفتابی از عینک آفتابی استاندارد و مرغوب استفاده کنید و چشمان خود را در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.
  • اگر به مشاغل پرخطر مانند جوشکاری، تراشکاری، نجاری یا کار با مواد شیمیایی و… اشتغال دارد از عینک و ابزار مخصوص محافظ چشم استفاده کنید.
  • نسبت به استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن توجه بیشتری داشته باشید. میوه هایی مانند ابه و خربزه، سبزیجاتی مانند اسفناج و فلفل قرمز و هویج و در مجموع اغلب میوه های دارای رنگ زرد و نارنجی و قرمز می توانند در پیشگیری از ابتلا به بیماری پیرچشمی موثر باشند.
  • از مطالعه و نوشتن در نور کم خودداری کنید و کارهای این چنینی را در نور ستاندارد و کافی انجام دهید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *